Joia Patimilor este închinată amintirii a patru evenimente deosebite din viața Mântuitorului: spălarea picioarelor ucenicilor, ca pildă de smerenie, Cina cea de Taină, la care Mântuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugăciunea arhierească și începutul patimilor, prin vinderea Domnului. După ce a săvârșit Cina cea de Taină, Mântuitorul le dă ucenicilor o nouă poruncă: „Să vă iubiți unul pe altul. Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții” (Ioan 13, 34-35). Nu întâmplător, venind în fața Sfântului Potir, pentru a primi Sfânta Împărtășanie, noi spunem Mântuitorului: „Nu voi spune Taina Ta vrăjmașilor Tăi, nici sărutare îți voi da ca Iuda; ci, ca tâlharul mărturisindu-mă, strig Tie: Pomenește-mă, Doamne, întru împărăția Ta”.
În Sfânta şi Marea Joi se săvârşeşte Liturghia Sf. Vasile cel Mare unită cu Vecernia, iarîn cadrul Sfintei Liturghii euharistice din Sfânta şi Marea Joi se scoate Sfântul Agneţ, care se păstrează în Sfântul Altar de-a lungul întregului an, pentru a fi dăruit celor nou botezaţi, celor bolnavi şi celor ce se împărtăşesc în regim de urgenţă.
Ca semn al legăturii dintre Botez, Mirungere, Euharistie, se sfinţeşte Sfântul şi Marele Mir de către Patriarhul unei Biserici autocefale, împreună cu membrii Sfântului Sinod. Acest Sfânt şi Mare Mir a fost preînchipuit atât de mirul de mare preţ cu care a fost uns Hristos-Domnul (Ioan 12,7) ca semn al îngropării Sale, cât şi de mirul adus de femeile purtătoare de mir în ziua Învierii lui Hristos, Cel ce după înviere a dăruit ucenicilor Săi darul Sfântului Duh (Ioan 20, 22-23). Astfel, Sfântul şi Marele Mir arată lucrarea Sfinţitoare a lui Hristos în Biserică prin Sfântul Duh, împărtăşind oamenilor darul înfierii în iubirea lui Dumnezeu-Tatăl, prin mulţimea darurilor simbolizate de uleiul de măsline, vinul curat şi cele 40 de mirodenii din care se prepară Sfântul şi Marele Mir.
La sfârşitul Sfintei Liturghii se face rânduiala spălării picioarelor. Altădată, ea se săvârşea pretutindeni în Biserica Ortodoxă; acum ea a rămas doar la Ierusalim, la Roma și la unele mănăstiri și catedrale.
Slujba Deniei din seara de joi este anticipat slujba zilei de vineri, în care prăznuim Patimile cele mântuitoare ale Domnului nostru Iisus Hristos, în cadrul căreia se citesc cele 12 Evanghelii. Numai o singură dată pe an întâlnim aceste douăsprezece lecturi biblice într-o singură slujbă. De ce? Pentru că Biserica cea iubitoare de Hristos a voit să nu se piardă nimic din ceea ce Sfintele Evanghelii au scris despre Pătimirile şi despre Moartea Mântuitorului. Când iubim foarte mult o persoană, iar ea moare în mod neaşteptat, printr-o moarte tragică, şi mai ales atunci când priveghem persoana respectivă, fiecare spune ceea ce ştie din împrejurările în care persoana iubită a trecut din lumea aceasta la viaţa de dincolo. Tot aşa, Biserica a dorit să aducă în memoria fiilor ei tot ceea ce ştie, tot ceea ce s-a consemnat în scris despre suferinţele şi despre moartea Mântuitorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu