Cunoscuta in popor sub denumirea de Vovidenia sau Ovedenia, este sarbatoarea in amintirea zilei in care, dupa traditie, Sfintii Ioachim si Ana au adus pe fiica lor Maria, in varsta de trei ani, la templu. Ea va ramane pana la varsta de 15 ani, ca una care, inca inainte de zamislire, fusese harazita Domnului, de catre pa rintii ei. Desi nu instituita oficial, sarbatoarea a existat inainte de sec. al VI-lea. Exista astfel o mentiune a ei din sec. al IV-lea, facuta de Sf. Grigorie de Nyssa. Mai exista si o marturie privind construirea unei biserici de catre imparateasa Elena in cinstea acestui eveniment. Sf. Andrei Criteanul (sec. al VII-lea) vorbeste si el despre aceasta sarbatoare ce se tinea la Ierusalim. In sec. al VIII-lea, patriarhii Gherman si Tarasie au rostit cate o predica in cinstea acestei sarbatori. Se pare ca data de 21 noiembrie reprezinta data sfintirii unei biserici cu acest hram in 543. Biserica a fost construita de Iustinian cel Mare langa zidul ruinat al Templului. In Apus, sarbatoarea a fost adoptata mult mai tarziu de papa Grigorie al XI-lea, care a celebrat-o petru prima data la Avignon, in 1374. Ea s-a raspandit in sec. XV-XVI, in timpul papilor Sixt al IV-lea si Sixt al V-lea.
Scena Intrarii Maicii Domnului in Biserica este descrisa in Erminii, de obicei, astfe: Interiorul unui templu, cu un amvon in partea dreapta sau stanga. In amvon este infatisat prorocul Zaharia. Este reprezentat in varsta, cu barba ascutita, imbracat in vesminte preotesti, , cu mainile intinse, primind-o pe Maica Domnului. Ea se afla in mijlocul scenei, langa amvon, cu mainile intinse catre Zaharia. In spatele Maicii Domnului se afla parintii ei, Sfintii Ioachim si Ana. In spatele sau in fata lor, un grup de fecioare purtand haine de sarbatoare, cu sfesnice in maini.
In fata ei se afla un baldachin; langa baldachin, un inger in zbor, privind spre Maica Domnului, intr-un gest de intampinare. Ea se uita in sus, catre inger, cu o mana intinsa spre el. Toti, in afara de tinerele fecioare, sunt reprezentati cu aureole.
In mod traditional, scena se zugraveste in diaconicon - partea dreapta (sudica) a Sfantului Altar. Alegerea Sfantului Altar este in acord cu versetele introductive ale Troparelor Cantarii a 9-a a Canonului care se canta in timpul Utreniei. Aceste versete se sfarsesc cu refrenul in care se spune ca Maica Domnului "a intrat in Sfanta Sfintelor". De altfel, inceputul Irmosului Cantarii a 9-a (Axionul praznicului), mentioneaza: "Ingerii, vazand intrarea Fecioarei, s-au cutremurat, cum cu slava a intrat in Sfanta Sfintelor!"
In fata ei se afla un baldachin; langa baldachin, un inger in zbor, privind spre Maica Domnului, intr-un gest de intampinare. Ea se uita in sus, catre inger, cu o mana intinsa spre el. Toti, in afara de tinerele fecioare, sunt reprezentati cu aureole.
In mod traditional, scena se zugraveste in diaconicon - partea dreapta (sudica) a Sfantului Altar. Alegerea Sfantului Altar este in acord cu versetele introductive ale Troparelor Cantarii a 9-a a Canonului care se canta in timpul Utreniei. Aceste versete se sfarsesc cu refrenul in care se spune ca Maica Domnului "a intrat in Sfanta Sfintelor". De altfel, inceputul Irmosului Cantarii a 9-a (Axionul praznicului), mentioneaza: "Ingerii, vazand intrarea Fecioarei, s-au cutremurat, cum cu slava a intrat in Sfanta Sfintelor!"
sursa: crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu