joi, 24 februarie 2011

13 FEBRUARIE 2011-Duminica a XXXIII-a dupa Rusalii (a Vamesului si a Fariseului) INCEPEREA TRIODULUI

Din 13 februarie incepe perioada TRIODULUI care dureaza pana la Duminica Invierii Domnului


Aceasta perioada este numita si perioada prepascala, Triodul, „este o perioada speciala de pregatire, de pocainta pentru intampinarea celei mai mari sarbatori crestine, Invierea Domnului”. Perioada Triodului  este cuprinsa intre Duminica Vamesului si fariseului si Duminica Pastilor. 






 Una dintre cele mai importante perioade ale anului bisericesc este cea a Triodului. “Aceasta perioada a fost randuita de Sfanta noastra Biserica sa fie vreme de pregatire pentru intampinarea dupa cuviinta a celei mai mari sarbatori crestine, Invierea Mantuitorului, temelie a credintei noastre crestine”, a explicat   preotul Mircea Pricop  tuturor credinciosilor in cadrul Predicii de la incheierea Slujbei Sfintei Liturghii. 

Perioada Triodului este cuprinsa intre Duminica Vamesului si Fariseului si Duminica Pastelui, “perioada care reinnoieste sau comemoreaza slujirea arhiereasca a Mantuitorului Hristos sau activitatea Sa de Mare Preot, indeplinita mai ales prin Jertfa, adica prin Patimile si moartea Sa pe cruce”. 
Conform preotului Dorin Tamas, “este operioada de pocainta, post si rugaciune "pentru ca, scaldati in baia iertarii si a curatirii de pacate, a reinnoirii noastre sa-l intampinam pe Hristos cel inviat”. 

Perioada aceasta de zece saptamani, dintre care trei pregatitoare pentru inceperea  Postului Mare si sapte saptamani de post, isi are denumirea de Triod, de la cartea de slujba care se foloseste in Biserica in acest interval de timp. 
Numirea de Triod vine de la faptul ca, in aceasta carte de cult, cantarea principala sau canonul care, de obicei in Minei, Penticostar si Octoih, se compune din noua ode sau cantari, nu are aici decat trei. 

Zilele de miercuri si vineri din prima saptamana a Triodului  sunt zile cu harti, in care nu se posteste. Astfel, in zilele de 16 si 18 februarie Biserica a randuit sa fie permis consumul alimentelor si al mancarurilor "de dulce ne-a explicat parintele Mircea Pricop. 

In prima duminica din aceasta perioada, pericopa evanghelica prezinta parabola „vamesului si fariseului”. Vedem in evanghelie cum fariseul semet cu fruntea sus se ruga in biserica in fata altarului, in timp ce vamesul isi recunoaste greselile si smerit isi batea pieptul cu pumnii zicand:” Dumnezeule, milostiv fii mie, pacatosului". 

Referindu-se la parabola evanghelica din prima duminica a perioadei Triodului  , preotul Mircea Pricop  atrage atentia ca “toti oamenii avem pacate si gresim in orice vreme". Sfantul Vasile cel Mare spune ca omul e atat de pacatos ca nu i-ar fi destul sa vina un preot in fiecare ceas sa-l spovedeasca. Iar Sfantul Ambrozie al Milanului spune un lucru sfant: "Taci tu, omule pacatos, si lasa sa vorbeasca faptele tale!”. 
Sfintii Parinti au socotit sa se citeasca aceasta evanghelie la inceputul perioadei Triodului si care este cea mai scurta portiune din Evanghelie„care este o perioada de pocainta si precum ingerii si primi oameni au cazut din cer datorita mandriei, la fel neamul omenesc a fost mantuit prin smerenia Fiului Tatalui, si jertfa Sa mantuitoare. Sa facem faptele bune enumerate de fariseu, dar sa avem smerenia vamesului si alungand mandria prin post si rugaciune numai astfel vom primi cununa vietii vesnice la portile mult ravnitului rai”, a mai explicat parintele Mircea Pricop.

La bucuria Invierii nu se ajunge decat prin rastignirea omului pacatului si transfigurarea spirituala pe care crestinul le primeste de la Sfanta Biserica prin slujbele Triodului care-l pregatesc si-l conduc la bucuria invierii: "Vietii celei fara de moarte ne-am invrednicit cu invierea Ta". De aceea, sarbatoarea Invierii este asteptata cu emotie , cu  bucurie de toti credinciosii dornici de mantuire si viata vesnica. 

Niciun comentariu: