miercuri, 19 februarie 2014

Sfintii Apostoli Arhip, Filimon si sotia sa, Apfia,Sf. Cuv. Mărturisitori Evghenie şi Macarie - 19 februarie



Troparul Sfantului Apostol Arhip

Apostole Sfinte, Arhip, roaga-L pe milostivul Dumnezeu sa daruiasca iertare de greseli sufletelor noastre.

Sfintii Apostoli Arhip, Filimon si sotia sa, Apfia au trait in vremea imparatului Nero. Sfantul Arhip a fost episcop in cetatea Colose, din Frigia. Sfantul Filimon a fost convertit la crestinism de Sfantul Apostol Pavel, si in casa lui se adunau crestinii pentru a participa la rugaciunea comuna. Sfanta Apfia, sotia lui Filimon, randuia biserica din casa ei. 

Cand paganii din Colose au serbat-o pe zeita Artemida, Arhip, Filimon si Apfia au fost prinsi in biserica de pagani, si au fost dusi inaintea ighemonului Artocles. Arhip refuza sa jertfeasca idolilor, fapt pentru care va fi ingropat pana la brau si ucis cu pietre. Sfintii Filimon si Apfia fiind supusi la multe chinuri, s-au savarsit muceniceste.


Acesti Sfinti Apostoli, din cei saptezeci, au fost urmatori si ucenici ai Sfantului Apostol Pavel, slujind acestuia la raspandirea adevaratei credinte in Hristos, in locuri diferite: Sfintii Arhip, Filimon si Apfia lucrand in cetatea Colose din Frigia, iar fericitul Onisim la Roma, slujind adica Domnului, impreuna cu Sfantul Apostol Pavel insusi si insotindu-l pretutindeni. 

        Pentru aceasta slujire, Sfantul Arhip este cinstit de Sfantul Pavel cu numele de "impreuna ostean cu noi", precum sta scris in Epistola catre Filimon, din Biblie (Filimon 2). In aceeasiEpistola, dregatorul Filimon este zugravit ca un fiu duhovnicesc si prieten adus la credinta de insusi marele Apostol, in casa caruia era Biserica crestinilor din Colose si este pretuit de Apostol ca "iubitul Filimon, impreuna lucrator cu noi" (Filimon 1), iar Sfanta Apfia, sotia lui, este numita "sora Apfia" din cauza vredniciilor ei (Filimon 2). La 15 si 19 februarie din acest Prolog, sta scris cum, prin credinta in Hristos, Sfantul Onisim, din sclav, ajunge Apostol al Domnului si, din raufacator, frate egal in vrednicie cu fostul sau stapan, Filimon. 
        La randul ei, Traditia Bisericii ne spune cum toti membri acestei familii de ucenici ai Sfantului Apostol Pavel au fost sfintiti "episcopi calatori" la sfarsitul vietii marelui Apostol, in timp ce "sora Apfia" isi sfintea viata, slujind fratilor de credinta in Biserica din casa ei. In sfarsit, tot din Traditie stim ca, precum au slujit in locuri diferite, asa au si patimit, pentru credinta, in locuri diferite. Cei din Colose, impreuna cu Sfanta Apfia, au patimit pe vremea nebunului imparat Neron (54-68), fiind ucisi cu pietre de pagani, la sarbatoarea Artemidei din Efes, pentru marturisirea credintei lor in Hristos, din cetate in cetate. Iar Sfantul episcop Onisim a fost prins, propovaduind imparatia lui Hristos, din cetate in cetate, pe vremea prigoanei lui Domitian (81-96), cand, rabdand multe chinuri, i s-a taiat capul. Si asa cu muceniceasca moarte, au trecut Sfintii catre Dumnezeu.

Tot in aceasta zi, facem pomenirea Cuvioasei Maicii noastre, Filoteia din Atena.


Sfanta Mucenita Filoteia s-a nascut in Atena, in anul 1522. S-a nascut ca rod al rugaciunii parintilor ei Syriga si Angelos Benizelos. A primit la botez numele Revula. Dupa trei ani de casatorie, sotul ei a murit iar ea a hotarat sa intre in monahism.

A infiintat o manastire de maici cu hramul Apostolului Andrei Cel Dintai Chemat. Aici ii va adaposti pe crestinii care nu au lepadat credinta in Hristos si urmau a fi omorati. Este batuta de turci si amentintata cu moartea in cazul in care nu va renunta la credinta in Hristos. 

In ajunul praznicului Sfantului Dionisie Areopagitul, este torturata de turci, fiind lasata din mainile lor mai mult moarta decat vie. Plangand de durere, surorile manastirii au luat trupul insangerat al sfintei mucenite si l-au dus la Kalogreza, unde a facut trecerea catre cele vesnice la 19 februarie 1589. 


Întru aceastã zi, pomenirea Sf. Cuv. Mărturisitori Evghenie şi Macarie 


Pe cand, cu ingaduinta lui Dumnezeu, imparatea in Bizant Iulian Apostatul, toti crestinii fugeau si se ascundeau, ca sa nu vada spurcatele jertfe ce se aduceau la idoli. Iar elinii, cei de un cuget cu el, nu numai ca faceau desfranari impreuna cu dansul, ci inca si pe crestini, impotriva vointei lor, ii sileau sa faca aceleasi desfranari. Atunci Macarie si Eugeniu, slujitorii lui Hristos, fiind prinsi, au marturisit pe Hristos ca este Dumnezeu adevarat. Iar pe paganul imparat l-au mustrat ca pe un calcator al credintei lui Hristos, si ca s-a facut elin si inchinator de idoli. Pentru aceasta, imparatul umplandu-se de manie, a poruncit sa fie legati cu curele subtiri si spanzurati cu capetele in jos. Si multe ceasuri au fost afumati cu fum iute de gunoi. Apoi rosind in foc un gratar de fier, a poruncit ca sfintii sa fie intinsi goi pe gratar. Iar fericitii ridicandu-si ochii la cer, prin dumnezeiasca putere au rabdat chinurile. Atunci legandu-i in lanturi de fier, i-a trimis in surghiun in Mauritania. Mucenicii calatorind catre locul de surghiun se bucurau ca sunt prigoniti pentru Hristos; si cantau impreuna: "Fericiti cei fara prihana in cale, care umbla in legea Domnului" si se veseleau cu duhul. Dupa ce au ajuns acolo, s-au suit pe un munte inalt petrecand singuri. Iar cei din locul acela le ziceau lor: fugiti, fratilor, departe de locul acesta, ca un balaur rau locuieste aici, care omoara pe cei ce se apropie. Dar sfintii le-au zis: aratati-ne noua pestera in care locuieste fiara. Deci, i-au dus pe ei si le-au aratat de departe pestera. Si plecand genunchii la pamant, fericitii au facut rugaciune; si indata pogorandu-se fulger din cer, a ars pe balaur, de indata ce a iesit afara. Aceasta minune vazand-o cei de acolo, elini fiind, au crezut in Domnul nostru Iisus Hristos. Si intrand sfintii in pestera balaurului, au facut rugaciuni timp de treizeci de zile, neavand nimic de mancare si de bautura. Iar dupa aceasta s-a auzit un glas zicand: robi ai adevaratului Dumnezeu si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, apropiati-va de piatra aceasta de langa voi. Iar ei apropiindu-se, au vazut intr- insa lumina si despicandu-se piatra in doua, a iesit multa apa, din care scotand sfintii si band spre indestulare, s-au usurat indata de foame si de sete. Si in ziua a treizecea, sfintii au cerut prin rugaciune sa fie sloboziti si sa petreaca impreuna cu Hristos. A caror rugaciune auzind-o Domnul, i-a mutat pe amandoi la Sine.

Întru aceastã zi, pomenirea Sfintei Mucenite Cecilia si a Sfintilor Mucenici Valerian si Tiburtie (+232).

        Acestia s-au nevoit pe vremea imparatiei lui Alexandru Sever (223-235). Sfanta Cecilia s-a nascut la Roma din parinti luminati, dar inchinatori la idoli. Auzind ea de propovaduirea Sfintei Evanghelii, a crezut in Hristos si a pus gand in inima ei sa nu se marite, ci sa se pazeasca curata, inchinandu-si fecioria ei lui Hristos Dumnezeu. Insa, fara voia ei, parintii au insotit-o prin nunta cu un tanar de bun neam, dar necredincios, anume Valerian. Drept aceea, Sfanta Cecilia inca din prima zi de casatorie, descoperi sotului ei, ca si-a inchinat fecioria ei Domnului Hristos si izbuti sa-l induplece pe el ca sa vietuiasca impreuna in curatie, indreptandu-l spre credinta in Hristos. Puse deci inceputul cel bun, cerand si primind Sfantul Botez din mainile Sfantului Urban, episcopul Romei din acea vreme (223-230), intr-una din catacombele Romei, pe calea Apia, locul unde se adunau crestinii pentru Cuvantul Domnului, pentru Sfintele Taine si pentru rugaciune. La ransul sau, Valerian intoarse la credinta pe Tiburtie, care ii era frate bun. Si la atata fapta buna s-a inaltat Tiburtie, incat si cu ingerii vorbea in toate zilele.
        Valerian si Tiburtie, care se facusera vestiti pentru milostenia lor la saraci si prin nevointa lor de a inmormanta pe fratii crestini morti pentru Hristos, nu intarziara a fi parati si, fiind prinsi, eu fost dusi inaintea guvernatorului cetatii, Almatie. Deci, marturisind ei pe Hristos, au fost dati de acesta in seama comandantului Maxim, ca sa le taie capetele. Dar acesta, daca vazu ingeri petrecand si purtand la cer sufletele celor doi Sfinti Mucenici, ca pe niste odoare, a crezut in Hristos, el si toata casa lui. Cat despre Sfanta Cecilia, ea a fost inchisa intr-o baie foate tare infierbantata si, nelasand-o sa iasa de acolo vreme de trei zile, nu pati nimic rau. Dar, stand tare in credinta, din porunca guvernatorului Almatie, acolo in baie i se taie capul si a fost inmormantata in cimitirul Calist din Roma.
 

Întru aceastã zi, învãtãturã a Sfântului Varlaam, despre viata si moartea oamenilor.

        Am auzit ca este oarecare cetate mare ai carei cetateni aveau de la cei vechi obicei sa primeasca pe un strain, care sa nu cunoasca legile cetatii lor, nici obiceiurile lor sa nu le stie nicidecum si pe acesta si-l puneau imparat peste ei. Si, astfel, acesta lua toata stapanirea si tinea toata puterea, pana ce sfarsea un an. Dupa aceea, fara de veste, in zilele cand era mai fara de grija si se hranea din destul, socotind el ca imparatia lui in veac petrece, se sculau asupra lui si, luand dupa dansul haina cea imparateasca, il batjocoreau pe el gol, prin toata cetatea, si il trimiteau in surghiun departe, intr-o mare insula pustie, unde nu era nici hrana, nici haina, fara numai rea patimire, incat nici o nadejde nu mai avea el de hrana si de haina, ci totdeauna numai suferinta, fara nadejde de mai bine.
        Deci, oarecand, dupa obiceiul cetatenilor acelora, au pus imparat pe un alt om care, insa, avea multa cunostinta in sine si purtare de grija, ca nu la fel cu ceilalti, sa-l rapeasca si pe el, la implinirea anului. Ca acesta, neravnind indestularea ce i s-a facut deodata, neravnind nici pe imparatii care au fost mai inainte de el si rau au fost izgoniti, nepurtand grija, acesta in nevointa si in grija isi avea sufletul, cum adica s-ar chivernisi mai bine pe sine. Deci, sfatuindu-se cu sfetnici intelepti, a luat cunostinta de la ei, de obiceiul acelora si de locul cel de surghiun; ca i se cuvenea lui, cu drept cuvant, fara de inselare a fi instiintat de toate.
        Dupa ce dar, s-a instiintat de aceasta, ca adica, oarecand, intru aceeasi insula va fi si el surghiunit si de imparatie lipsit, deschizand visteriile sale, pe care inca le avea intru a sa stapanire, neoprit si-a luat de cheltuiala aur si argint si multime de pietre de mult pret, le-a dar la slugile sale credincioase si le-a trimis in insula aceea, unde avea sa fie si el surghiunit. Iar sfarsindu-se anul cel hotarat, s-au sculat cetatenii si luandu-l, l-au trimis gol in surghiun, unde erau si ceilalti imparati vremelnici, dar nerecunoscatori. Acesta insa, cu bogatia cea mai inainte trimisa, petrecea de-a pururea in indestulare, avand hrana, si bautura si fiind slobod de toata frica acelor cetateni necredniciosi si rai. Iar talcuirea este aceasta: Prin cetate, adica, fratilor, sa intelegeti lumea aceasta trecatoare, iar prin cetateni, pe incepatoriile si stapniile dracilor, care stapanesc lumea si intunericul acestui veac, care ne amagesc pe noi cu desfatari si cu inselatoare bogatie, cu mancarile si bauturile vietii acesteia, punandu-ne in minte totdeauna, ca viata aceasta, trecatoare si vremelnica, este nestricacioasa. Iar prin imparati, sa intelegem pe drepti si pe pacatosi si pe fiecare din noi, care vietuind in lumea aceasta, unde moartea venind fara de veste, ne rapeste si ne duce in insula cea mai inainte-zisa, adica in celalalt veac. Si de vom fi vietuit bine, in viata aceasta, cu fapte bune, cu credinta si cu blandete, cu infranare si cu milostenie, cu post si smerenie, apoi ne vor lua pe noi ingerii blanzi, in viata cea vesnica, iar de vom vietui rau, cu fapte spurcate, ne vor lua pe noi ingeri infricosati si ne vor da pe noi dracilor nemilostivi si, asa, ne vor duce pe noi in fundul iadului si in muncile cele gatite lor, precum zice Scriptura. Va lua fiecare dupa faptele sale. Deci, acestea stiindu-le, sa ne infranam trupul de desfranare si sufletul de betie, inima de gandirea semeata si de la iubirea de argint, limba de la multa graire si de la clevetire, mainile de la furtisag si de la razboi si sa primim a face numai faptele bune, cu care vietuind, vom dobandi vesnica viata. 
 
Întru aceastã zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre lãcasurile cele de dincolo.

        Mantuitorul numeste "multe lacasuri" (Ioan 14,2) ale Tatalui, masurile deosebite de intelegere ale mintii celor ce se salasuiesc in lumea de dincolo, vreau sa spun, adica, despartirile si deosebirile intru care se vor desfata ei cu mintea. Ca nu cu deosebirea locurilor a zis "multe lacasuri", ci cu treptele darurilor. Ca precum fiecare se desfateaza de razele soarelui acestuia simtit, dupa curatia puterii celei vazatoare a ochiului si, precum intr-o casa un felinar straluceste o singura lumina, neimpartindu-se in multe straluciri, asa si in veacul cel ce va sa fie, toti dreptii se vor salasui intr-o singura bucurie cu nedespartire. Si fiecare, dupa masura sa, este luminat de un singur soare gandit, si dupa vrednicie, gusta bucurie si veselie ca dintr-un singur aer un singur loc, un singur scaun, o singura privire si o singura forma. Si nu vede cineva masurile celui ce il intrece, nici ale celui mai jos decat dansul, ca nu, vazand darul cel covarsitor al prietenelui, sau lipsa sa, sa se faca lui acestea pricina de intristare si de mahnire. Sa nu dea Dumnezeu sa fie una ca aceasta acolo unde nu este intristare, nici suspin, ci fiecare se veseleste inlauntru, dupa darul cel dat lui, dupa masura sa. Asa este randuiala Imparatiei, asa este si randuiala gheenei si nu este alta randuiala, care sa mijloceasca intre ele, fara numai felurimea deosebirii rasplatirilor.
        Si daca aceasta este adevarat, precum si este adevarat, apoi ce lucru mai nebunesc este si mai fara de minte decat cei ce zic: "Destul imi este sa scap de gheena, ca, de a intra in Imparatie, nu duc grija! Ca a scapa de gheena, aceasta este insasi intrarea in Imparatie. Precum si, a cadea in Imparatie, este a intra in gheena". Ca nu ne-a invatat pe noi Scriptura ca sunt trei locuri! Ce, dar, ne-a invatat? Iata: "Cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, va pune oile, adica de-a dreapta Sa, iar iezii de-a stanga! Ca n-a zis trei randuieli, ci una de-a dreapta si una de-a stanga. Si a despartit hotarele lor, dupa salasurile lor, zicand: "Ca pacatosii se vor duce in osanda vesnica, iar dreptii in viata vesnica vor straluci ca soarele". Si iarasi: "Vor veni de la rasarituri si de la apusuri si se vor aseza in sanurile lui Avraam, in Imparatia cerurilor, iar fiii imparatiei vor fi aruncati intru intunericul cel mai din afara, unde este plansul si scrasnirea dintilor" (Matei 8,1). Dumnezeului nostru slava! 

Niciun comentariu: