luni, 18 iulie 2011

Clasificarea sarbatorilor in Biserica Ortodoxa

In Biserica Ortodoxa, clasificarea sarbatorilor are in vedere bogatia si solemnitatea slujbelor, asa cum le gasim in cartile de cult. Deoarece omul de rand nu are acces la aceste carti si nici nu cunoaste randuiala slujbelor, in calendar s-a apelat la aceste semne conventionale ajutatoare pentru a arata cele trei categorii de sarbatori mari,mijlocii si mici.

Sarbatorile mari sunt trecute in calendar cu cruce rosie  si acestea au slujba cea mai bogata, adica slujba cu  Priveghere (Vecernie mica si Vecernie mare, Litie, Polieleu, Evanghelie si Doxologie mare).

Sarbatorile mijlocii sunt ale Sfintilor mai insemnati si cunosc doua forme, prima a sfintilor cu  priveghere si polieleu cu cruce rosie cu  paranteza. Ele nu au inainte praznuire si odovanie. Tot din aceasta categorie mai fac parte sarbatorile sfintilor fara priveghere (cu o singura Vecernie), dar cu  polieleu, Evanghelie la Utrenie si Doxologie mare, notate cu o cruce simpla rosie.

Ultima categorie este cea a sarbatorilor mici notate cu cruce neagra . Si acestea cunosc doua forme: sarbatori cu stihirile pe sase si cu Doxologie mare (cantata) si sarbatorile cu  stihirile pe sase, dar fara Doxologie mare.

Aceasta ar fi randuiala din punct de vedere liturgic si tipiconal.

Sarbatorile cu cruce neagra  nu este obligatoriu sa le tinem asa cum avem porunca sa le tinem pe cele cu cruce  rosie. Crucea neagra vrea sa ne arate ca este vorba de un sfant mai important. Desigur, daca avem totusi evlavie pentru un sfant trecut cu cruce neagra   si vrem sa tinem ziua lui ca pe o sarbatoare cu cruce rosie, nu gresim.  

Niciun comentariu: