miercuri, 8 decembrie 2010

Paraclisul Cuviosului Patapie (8 decembrie)


Preotul da obisnuita bi­necuvantare zicand:

Binecuvantat este Dum­nezeul nostru totdeauna acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie.

Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului , Care pretutindeni esti si toate le implinesti; Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre.

Sfinte Dumnezeule ,Sfinte tare , Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi (de trei ori).

Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh.

Si acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre. Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele noastre, pentru numele Tau.

Doamne miluieste (de 3 ori),

Si acum...

Tatal nostru ,Care esti in Ceruri , sfinteasca-se numele Tau, vie imparatia Ta, faca-se voia Ta, precum in cer asa si pe pamant. Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.

Ca a Ta este Imparatia, puterea si slava, a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.

Doamne miluieste (de 3 ori),

Slava... Si acum...

Veniti sa ne inchinam, Imparatului nostru Dumnezeu.
Veniti sa ne inchinam si sa cadem la Hristos, Imparatul nostru Dumnezeu.
Veniti sa ne inchinam si sa cadem la Insusi Hristos,Imparatul si Dumnezeul  nostru.

Psalmul 142

Doamne, auzi rugaciunea mea, asculta cererea mea, intru credinciosia Ta; auzi-ma, intru dreptatea Ta. Sa nu intri la judecata cu robul Tau, ca nimeni din cei vii nu-i drept inaintea  Ta. Vrajmasul prigoneste sufletul meu si viata mea o calca in picioare: facutu-m-a sa locuiesc in intuneric ca mortii cei din veacuri. Mahnit e duhul in mine, si inima mea incremenita inlauntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mainilor Tale m-am gandit. Tins-am catre Tine mainile mele, sufletul meu ca un pamant insetosat. Degrab auzi-ma, Doamne, ca a slabit duhul meu. Nu-Ti intoarce fata Ta de la mine, ca sa nu ma aseman celor ce se pogoara in mormant. Fa sa aud dimineata mila Ta, ca la Tine mi-e nadejdea. Arata-mi calea pe care voi merge, ca la Tine am ridicat sufletul meu. Scapa-ma de vrajmasii mei, ca la Tine alerg, Doamne, invata-ma sa fac voia Ta, ca Tu esti Dumnezeul meu. Duhul Tau cel bun sa ma povatuiasca la pamantul dreptatii. Pentru numele Tau, Doamne, daruieste-mi viata. Intru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fa bunatate de starpeste pe vrajmasii mei si pierde pe toti cei ce necajesc sufletul meu, ca eu sunt robul Tau.

Dumnezeu este Domnul... (de 4 ori)

Tropar, glasul al 4-lea,
"Cel Ce Te-ai inaltat pe Cruce..."

Pe cei ce vin la cinstitele tale moaste si cauta solirea ta cea fierbinte, facatorule de minuni , Patapie, Parintele nostru , izbaveste-i de toata vatamarea si paguba si de toate necazurile si de bolile cele cumplite, si ne pazeste pe noi in pace ca un ocrotitor al nostru si impreuna patimitor.

Slava... Acelasi
Si acum... Al Nascatoarei

Nu vom tacea, nascatoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale, noi, nevrednicii. Ca de nu ai fi stat tu inainte, rugandu-te, cine ne-ar fi izbavit pe noi din atatea nevoi ? Sau cine ne-ar fi pazit pe noi pana acum slobozi? Nu ne vom departa de la tine, Stapana, ca tu izbavesti pe robii tai, pu­rurea din toate nevoile.

Psalmul 50

Miluieste-ma, Dumnezeule, dupa mare mila Ta, si dupa multimea indurarilor Tale sterge faradelegea mea. Mai vartos ma spala de faradelegea mea si de pacatul meu ma curateste. Ca faradelegea mea eu o cunosc si pacatul meu inaintea mea este pururea. Tie unuia am gresit si rau inaintea Ta am facut, asa incat drept esti Tu intru cuvintele Tale si biruitor cand vei judeca Tu. Ca iata intru faradelegi m-am zamislit si in pacate m-a nascut maica mea. Ca iata adevarul ai iubit; cele nearatate si cele ascunse ale intelepciunii Tale mi-ai aratat mie.

Stropi-ma-vei cu isop, si ma voi curati; spala-ma-vei, si mai vartos decat zapada ma voi albi. Auzului meu vei da bucurie si veselie; bucura-se-vor oasele cele smerite, intoarce fata Ta de catre pacatele mele, si toate faradele­gile mele sterge-le. Inima cu­rata zideste intru mine, Dumnezeule, si duh drept innoieste intru cele dinlaun­tru ale mele. Nu ma lepada de la fata Ta, si Duhul Tau cel Sfant nu-L lua de la mine.

Da-mi mie bucuria mantuirii Tale, si cu duh stapanitor ma intareste. Invata-voi pe cei fara de lege caile Tale si cei necredinciosi la Tine se vor intoarce. Izbaveste-ma de varsarea de sange, Dumnezeule, Dumnezeul mantuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide si gura mea va vesti lauda Ta. Ca de ai fi voit jertfa, Ti-as fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit; inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi. Fa bine, Doamne, intru bunavoirea Ta, Sionului, si sa se zideasca zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptatii, prinosul si arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tau vitei.

CANON

Cantarea intai, glasul al 8-lea
Irmosul: Apa trecand-o...

Ocrotitor si solitor al nostru fiind catre Ziditorul, Patapie, roaga-te cu osardie sa ne izbavim din primejdii si din necazurile cele de multe feluri.

Ca unul ce in sfintenie ai savarsit  viata ta si pe noi ne sfintesti  si ne izbavesti de toata mania, Parinte, cu harul cel purcezator din sfintele tale moaste .

Ca un adevarat slujitor al Domnului, tamaduieste, Parinte, durerile inimilor si suferintele trupurilor celor care cer fierbinte solirea ta.

Al Nascatoarei...
Ca ceea ce esti Maica Facatorului tuturor si vistieria milostivirii necheltuita, milostiveste-te fecioara spre robii tai si mijloceste-ne sanatate sufletelor si trupurilor.

Cantarea a 3-a

Irmosul: Apa trecand-o...

In chip intelegator privind ca un impreuna-patimitor, Cuvioase, spre bine-credinciosii crestini ce cauta pururea scapare la tine, nu inceta, de Dumnezeu cugetatorule, a departa toata sminteala de la dansii.

Sfanta racla ta, Sfinte, sfintenie izvoraste prin Duhul Sfant , sfintindu-ne trupurile si sufletele, de Dumnezeu purtatorule , de patimi si de toata intinaciunea curatindu-ne.

Nu inceta a te ruga pentru noi, cuvioase, sa se daruiasca iertare de gresale si izbavire de toata stramtoarea si necazurile acestei vieti celor ce alearga cu credinta la acoperamantul tau.

Al Nascatoarei,

Ceea ce ai nascut fara de barbat pe Pricinuitorul tuturor si dupa nasterea cea negraita Fecioara ai ramas, pazeste-ma neintinat cu sufletul, cu mintea si cu inima, ceea ce esti una pururea Fecioara, Ajutatoarea tuturor.

Izbaveste de toata nevoia si necazurile acestei vieti pe cei ce cu credinta alearga la ajutorul tau, Patapie, de Dumnezeu purtatorule.

Cauta cu milostivire, cu totul laudata, Nascatoare de Dumnezeu, spre necazul cel cumplit al trupului meu si vindeca durerea sufletului meu.

Sedealna, glasul al 2-lea: "Ajutatoare calda..."

Cu credinta fierbinte fi alergand turma ta la al tau ajutor, Patapie fericite, de cursele sarpelui si de smintelile cele amare se slobozeste; careia da-i buna statornicie a vietii si al dumnezeiestii  dragoste foc fara de materie.

Cantarea a 4-a

Irmosul: Apa trecand-o...

Cauta cu impreuna-patimire, Sfinte, pe cei ce cu evlavie stau la racla ta sfanta, Patapie, si daruieste-le cererile lor.

Arsita patimilor si vapaia neputintelor stinge-o cu roua harului tau, Parinte, si bucurie slugilor tale daruieste.

Alunga, sfinte, pe vrajmasul cel gandit, cela ce se osteste impotriva turmei tale daruindu-i acesteia binecuvantarea ta.

Al Nascatoarei...
Pe Dumnezeu, pe Cel Ce L-ai nascut, Fecioara fara prihana, pentru bunatate roaga-L sa daruiasca iertare gresalelor noastre.

Cantarea a 5-a
Irmosul: Apa trecand-o...

Pe noi, copiii tai, Parinte cuvioase, nu ne lasa, cautand de sus parinteste si ada pace sufletelor noastre.

Plineste cu impreuna-patimire, Parinte cuvioase, cererile celor ce de pretutindeni alearga pururea la tine cu credinta, Patapie.

Tamaduire sufletelor si trupurilor innoire de la racla ta pururea primim; pentru aceasta ca pe un acoperitor te laudam pe tine.

Al Nascatoarei...
Avand multa indraznire spre Cel pe Care L-ai nascut ca Maica cea Adevarata a Acestuia, Fecioara, cere sa se mantuiasca sufletele noastre.

Cantarea a 6-a

Irmosul: Apa trecand-o...

Sa ne izbavim de ispitele acestei vieti si sa ne invrednicim de liniste adanca si sa ni se dea strop al milei celei dumnezeiesti roaga pe Ziditorul, Patapie, facatorule de minuni, neadormite turn de veghe al binecredinciosilor.

Plin fiind de lumina cea cereasca ca un slujitor al lui Dumnezeu, de Dumnezeu purtatorule, intunecarea patimilor noastre risipeste-o si ziua cea de bucurie a nepatimirii fa sa rasara noua, intelepte, cu rugaciunile tale cele purtatoare de lumina catre Domnul.

Buna mireasma cu adevarat cereasca raspandeste Sfintelor Tale moaste  si goneste putoarea patimilor necurate si duhurile rautatii . De aceasta apropiindu-ne cu evlavie culegem toata bucuria, Sfinte.

Izbaveste de toata nevoia si necazurile acestei vieti pe cei ce cu credinta alearga la ajutorul tau, Patapie, de Dumnezeu purtatorule.

Al Nascatoarei...

Curata, ceea ce prin cuvant Cuvantul in chip netalcuit in zilele cele mai de pe urma ai nascut, pe Acesta pentru noi roaga-L ca Ceea ce ai indraznire de Maica inaintea Lui.

Condac glasul al 2-lea

Irmosul: Apa trecand-o...

Spre ajutorul tau cel tare grabind ca spre un liman de liniste, Cuvioase, din valurile vietii ne izbavim si de tot viforul cumplitelor necazuri; pentru aceasta harul tau propovaduim.

Prochimen: Cinstita este inaintea Domnului moartea cuviosului Lui.

Stih: Fericit barbatul cel ce se teme de Domnul...

Evanghelia dupa Matei 

Zis-a Domnul ucenicilor Sai: Toate Mi-au fost date de ca­tre Tatal Meu si nimeni nu cu­noaste pe Fiul, decat numai Tatal, nici pe Tatal nu-L cunoaste nimeni, decat numai Fiul si cel caruia va voi Fiul sa-i desopere. Luati jugul Meu asupra voastra si invatati-va de la Mine, ca sunt bland si smerit cu inima, si veti gasi odihna sufletelor voastre caci jugul Meu e bun si povara Mea e usoara.

Slava... Pentru rugaciunile Cuviosului...

Si acum: Pentru rugaciunile Nascatoarei  de Dumne­zeu...

Stih: Miluieste-ma, Dumnezeule...

Glasul al 6-lea

Irmosul: Apa trecand-o...

Mare aparator si ajutor intru nevoi avandu-te pe tine, Cuvioase, pururea alergam la harul tau, ca tuturor le dai al tau ajutor, izbavind din necazurile cele cumplite si dureroase pe fiii tai si pe cei ce grabesc la moastele tale; ci nu trece cu vederea a ne izbavi pe noi de navalirea necazurilor, Patapie, ca un prea impreuna patimitor.

Cantarea a 7-a

Irmosul: Apa trecand-o...

Pazeste, Patapie, cu totul fericite, mai presus de toata uneltirea cu primejdie a vrajmasului pe binecredinciosii crestini, ce se imbogatesc, intelepte cu sfintele tale moaste ca si cu un liman mare. Pe cei ce vin cu credinta deplina si evlavie intreaga, Parinte, primeste-i cu bunavointa, ca un plin de bunatate, si da-le lor, intelepte, darurile tale cele parintesti.

Al Nascatoarei...

Omorat fiind cu rautatea, la tine scap, Fecioara, cu lacrimi fierbinti; ci ca ceea ce ai nascut, Viata, pe Hristos Datatorul de viata, inima mea viaza-o si straluceste mintea mea cu lumina pocaintei.

Cantarea a 8-a

Irmosul: Apa trecand-o...

Lauda si bogatie si vistierie de nestricaciune avand moastele tale, dreptslavitorii capata de la ele bucurie si veselie.

Cauta, Parinte, din cele de deasupra crugului ceresc si auzi-ne pe noi, slujitorii tai, cei ce cautam ocrotirea ta. Intarire daruiesti sufletului si trupului  celor ce alearga la dumnezeiestile tale moaste si cer, Patapie, ajutorul tau.

Al Nascatoarei...

Curata Fecioara, acoperitoare a toata lumea, nu inceta mijlocind pentru robul tau in tot ceasul, pana la sfarsitul vietii .

Cantarea a 9-a

Irmosul: Apa trecand-o…

Locuind in corturile ceresti dimpreuna cu cetele ingeresti, Sfinte Patapie, roaga pentru noi pe Atotmilostivul.

Vindeca, Preafericite, inimile noastre cele strapunse de sagetile sarpelui, veselindu-ne cu harul tau, Patapie.

Ca un parinte pe fiii sai, arata-ne cu rugaciunile tale si pe noi, Parinte Patapie, dupa sfarsitul vietii noastre, partasi ai Imparatiei lui Hristos.

Marele nostru izbavitor si fierbinte aparator, Patapie cuvioase, nu inceta in tot ceasul a ne pazi pe noi, rugamu-ne.

Al Nascatoarei...

Bucura-te, Maica Celui Preainalt, ceea ce esti plina de har; de bucuria vesnica invredniceste-ne pe cei care privim neabatut spre tine, Preanevinovata.

Cuvine-se cu adevarat sa te fericim, Nascatoare de Dumnezeu, cea pururea fe­ricita si prea nevinovata si Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce esti mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat Serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu-Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim.

Cununa si cinstea ortodocsilor, tamaduitorule al hidropicei si al cancerului, Patapie, de Dumnezeu cugetatorule, a binecredinciosilor slava, roaga-te Domnului pentru robii tai.

Pe cel ce cu petrecere ingereasca a stralucit in lume, ca pe o stea Stralucitoare care a primit de la dumnezeu harul minunilor, pe Patapie cel mare cu laude sa-l cinstim.

Puterea vrajmasului calcand, prin nevointa multa si cugetare barbateasca stralucit te-ai proslavit, Patapie, de trei ori fericite, si mantuiesti din primejdii pe cei ce se apropie de tine.

Bucura-te, a Egiptului odrasla dumnezeiasca, bucura-te comoara cea de Dumnezeu daruita a ortodocsilor, bucura-te, acoperamantul si slava celor ce te lauda pe tine, Parinte Patapie.

Har izvoraste racla ta si tamaduieste patimile  si veseleste sufletele toate; drept care apropiindu-ne de dansa cu evlavie, de sfintirea cea dumnezeiasca, Parinte, ne umplem.

Cu impreuna patimire daruieste cererile celor ce de pretutindeni vin cu credinta fierbinte la cinstite moastele tale, Patapie, de trei ori fericite, cela ce vindeci suferintele sufletului si trupului.

Mare aparator avandu-te pe tine neamul crestinesc, Preafericite, de toata navalirea vrajmasului se izbaveste; pe care il pazesti nevatamat totdeauna de toata turbarea  lui Veliar, Parinte Patapie.

Pazeste si acopera pe binecredinciosii crestini de toata primejdia si vatamarea si nevoia, Parintele nostru iubitor Patapie.

Toate ostile ingeresti, inaintemergatorul Domnului, cei doisprezece Apostoli si toti sfintii, impreuna cu Nascatoarea de Dumnezeu, faceti rugaciuni ca sa ne mantuiasca pe noi.

Sfinte Dumnezeule...

Dupa care Troparul:

Lauda a crestinilor si aparator al monahilor te-ai aratat Patapie; parintele nostru. Prin nevointa, prin patimi si rugaciuni ai acum indraznire catre Dumnezeu a mijloci neincetat pentru noi crestinii, cei pacatosi si vrednici de osanda. Slava Celui Ce S-a proslavit prin tine, slava Celui Ce ti-a dat tie putere, slava Celui Ce ne-a luminat pe noi prin nevointa ta.

Iar apoi otpustul, dupa care cantam urmatoarele:

Glasul al 2-lea: Cand de pe Cruce...

De toata cursa vrajmasului si de navaliri si de primejdii si nevoi, Sfinte Patapie, pazeste-ne fara de vatamare cu mijlocirea ta, cerand iertare de gresale pentru toti de la Hristos Dumnezeu, ca cel ce ai indraznire catre Dansul, Caruia nu inceta a te ruga ca sa petrecem intru liniste viata noastra.

Toti cei ce suntem necajiti cumplit de grele boli si de tot felul de primejdii sa alergam acum unde tamaduirile moastelor izvoratoare de minuni ale lui Patapie izvorasc precum apele Nilului si sa cadem plecandu-ne genunchii si strigand cu tanguire: izbaveste pe robii tai din ispite si din boli si de toate felurile de primejdii, Patapie.


Niciun comentariu: