Prin rânduiala sfinţirii caselor, le încredinţăm pe acestea purtării de grijă a lui Dumnezeu. Casa nesfinţita este, ca şi omul nebotezat, vulnerabilă lucrării diavolului. În casa sfinţită, creştinul este protejat de acţiunile celui rău, cu condiţia să nu aducă el însuşi răul în casa să printr-o viaţă lipsită de Dumnezeu.
Încă din primele zile ale anului, slujitorii Sfintelor Altare merg la casele credincioşilor şi vestesc minunea Botezului Mântuitorului nostru Iisus Hristos.. Apă sfinţită de preot poartă în ea puterea curăţitoare şi sfinţitoare a harului dumnezeiesc.Sărbătoarea Botezului Domnului care este una dintre cele mai frumoase şi mai aşteptate şi mai intens trăite de către credincioşi este precedată de un obicei foarte frumos şi vechi şi anume, acela de a merge preoţii pe la casele credincioşilor cu apă sfinţită să le stropească locuinţele, pe ei înşişi şi lucrurile pe care le folosesc. Este o înnoire, am putea spune, a sfinţeniei care trebuie să pătrunde în casele şi în sufletele credincioşilor, este o pregustare a sărbătorii Bobotezei pe care credincioşii se pregătesc să o întâmpine şi este un semn al prezenţei lui Dumnezeu şi al sfinţeniei în casele lor.
Nu este întâmplătoare folosirea apei în actul de binecuvântare şi sfinţire a caselor, apă, ca element fundamental al creaţiei, este asociată, pe lângă curăţirea corpului uman şi a diferitelor lucruri materiale şi lucrării de curăţire spirituală, de spălare a păcatelor şi de renaştere la o nouă viaţă în Biserica întru Hristos. Apă sfinţită poartă în ea puterea curăţitoare şi sfinţitoare a harului dumnezeiesc. La slujba de sfinţire a apei, preoţii se roagă ca: "apa aceasta să se sfinţească cu puterea, cu lucrarea şi cu pogorârea Sfântului Duh", "pentru ca să se pogoare peste ea lucrarea cea curăţitoare a Treimii celei mai presus de fire", pentru că apa să fie "izvor de nestricăciune, dar de sfinţenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare puterilor celor potrivnice, plină de putere îngereasca". Preoţii se roagă de asemenea, ca "să se dea celor ce se vor atinge de dânsa şi se vor stropi şi o vor gusta: sfinţire, sănătate, curăţire şi binecuvântare".
Obiceiul sfinţirii caselor în Ajunul Bobotezei de către preoţi este o înnoire a sfinţeniei care trebuie să pătrundă în casele şi în sufletele noastre, fiind o pregustare a marelui praznic al Bobotezei.
Vizita slujitorior Bisericii la casele credincioşilor are şi un scop pastoral-misionar. Sărbătoarea Bobotezei reprezintă un prilej aparte, deosebit, am putea spune, pentru că fiecare dintre preoţi să-şi viziteze credincioşii, pe lângă alte vizite pe care le fac în cursul anului bisericesc. Această vizită este de fapt sfinţirea caselor, a familiilor, a locurilor în care fiecare dintre credincioşii noştri îşi petrec mare parte din viaţă. Este un moment pe care credincioşii îl aşteaptă cu o mare bucurie, având în sufletul lor credinţa că prin această primire a preotului se primeşte de fapt Biserica lui Hristos. Fiecare casă devine un Iordan al Botezului şi al Epifaniei Domnului.
La Bobotează se sfinţeşte apa Iordanului şi toate apele şi izvoarele pământului. La Bobotează se sfinţeşte Aghiasma Mare prin semnul Crucii şi prin pogorârea darului Sfântului Duh. Deci să mulţumim lui Dumnezeu că am ajuns cu bucurie la praznicul acesta mare al Bobotezei şi să ducem cu evlavie Aghiasma în casele noastre. Prin ea ne sfinţim cu toţii, se sfinţesc casele şi fântânile noastre şi se izgonesc duhurile rele cu puterea Duhului Sfânt.
ILIUŢĂ ŞI ...MUTULICĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu