luni, 28 iulie 2014

Fotografii şi filmuleţe - Pr. Mircea-Cristian Pricop alături de dna Preoteasă Alina au fost naşi de cununie pentru Victor-Gabriel şi Alexandra-Smaralda - Naşii sunt părinţii spirituali, „părinţii în Dumnezeu“ . Emoţiile au fost pe măsura evenimentului. Cei doi tineri şi-au jurat credinţă şi dragoste veşnică unul altuia, până când moartea îi va despărţi. Le dorim din suflet viaţă lungă şi bună, să fie veseli şi fericiţi şi să nu uite că fiecare zi este un dar de la Dumnezeu! Casă de piatră şi piatră pentru casă! 27 iulie 2014






































A sasea Taina a Bisericii este Sfânta Taina au fost naşi de cununie a Nuntii, prin care, dupa fagaduinta mirelui si a miresei data în mod liber în fata preotului, li se împartaseste acestora harul dumnezeiesc, care sfinteste însotirea lor dupa fire, prefacând-o într-o desavârsita si curata legatura duhovniceasca, într-o unire pe viata, dupa chipul legaturii dintre Mântuitorul Iisus Hristos si Sfânta Sa Biserica.
Casatoria a fost randuita de însusi Dumnezeu înca în Vechiul Testament. Astfel, în cartea Facerii ni se arata ca Ziditorul a toate a asezat casatoria chiar de la început, prin cuvintele : «Nu e bine sa fie omul singur; sa-i facem ajutor potrivit pentru el» (Facere II, 18). El a binecuvântat însotirea barbatului cu femeia, zicând : «Cresteti si va înmultiti si umpleti pamântul si-l stapâniti (Facere I, 28).
Dar în Noul Testament casatoria este înaltata ti asezata de Mântuitorul Iisus Hristos în rândul Sfintelor Taine. El a cinstit-o prin aceea ca a luat parte la Nunta din Cana Galileii (Ioan II, 1-11). Iar de câte ori a gasit bun prilej sa graiasca despre casatorie, El a privit-o ca Sfânta Taina, subliniând importanta ei prin cuvintele: «Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si vor fi amândoi un trup, asa încât nu mai sunt doi, ci un trup. Deci ce a împreunat Dumnezeu omul sa nu desparta» (Matei XIX, 5-6).
Credincios urmator întru toate Mântuitorului Iisus Hristos, Sfântul Apostol Pavel îi îndeamna pe soti sa-si iubeasca sotiile, precum Hristos a iubit Biserica, iar pe sotii sa fie supuse barbatilor lor ca Domnului, «pentru ca barbatul este cap femeii, precum si Hristos este capul Bisericii" (Efes. V, 23). Si încheie prin cuvintele: Taina aceasta mare este, iar eu zic în Hristos si în Biserica» (Efes. V, 32).
Asemenea celorlalte Sfinte Taine, si Taina Nuntii se savârseste în biserica, mai potrivit în zi de duminica, dupa Sfânta Liturghie, când obstea credinciosilor se afla în casa lui Dumnezeu. Potrivit poruncii a noua a Bisericii, nu se fac nunti însa în timpul posturilor si în anumite sarbatori ale anului. Exceptia de la aceasta regula o poate încuviinta numai episcopul.
Cununia se încheie pentru întreaga viata a celor ce o primesc; o poate desface numai moartea (Matei XIX, 6 ; 1 Cor. VII, 10). Doar necredinciosia unuia din soti fata de celalalt, o poate desface, caci ea înseamna nimicirea iubirii curate dintre soti. Sotul nevinovat poate încheia o noua casatorie, dupa desfacerea celei dintâi, asa cum poate face si sotul ramas vaduv prin deces.
Formula Sfintei Taine a Nuntii este :
« Se cununa robul lui Dumnezeu (N) cu roaba lui Duminezeu (N), în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh, Amin», savârsitorul ei fiind episcopul sau preotul care administreaza harul dumnezeiesc.
Primitorii acestei Sfintite Taine sunt credinciosii crestini - barbati si femei - care au vârsta aratata în legile tarii, sunt liberi sa-si marturiseasca dorinta de a întemeia o familie, care nu sunt înruditi în anumite grade si au încheiat casatoria civila.
Sotii uniti prin Sfânta Taina a Nuntii sunt îndatorati la pastrarea dragostei curate si a respectului unuia catre altul, la cresterea fiilor lor în temerea de Dumnezeu, la cinstirea Sfintei Biserici si la iubirea Patriei în care vietuiesc si care lucreaza spre binele lor si al semenilor.

RUGACIUNEA CELOR CE SE CASATORESC

Stapâne, Doamne Dumnezeul nostru, Sfintitorul nuntii celei de taina si preacurate, Pazitorul nestricaciunii si Chivernisitorul cel bun al celor lumesti, Cela ce din început ai zidit pe om si l-ai pus ca pe un împarat fapturii si ai zis : Nu este bine sa fie omul singur, sa-i facem ajutor potrivit pentru el si, pentru aceasta, ai poruncit sa lase omul pe tatal sau si pe mama sa si sa se lipeasca de sotia sa (sotul sau) si sa fie amândoi un, trup, iar pe care Dumnezeu i-a unit, omul sa nu-i desparta ; însuti Stapâne, trimite darul Tau cel ceresc si peste mine nevrednicul robul Tau (nevrednica roaba Ta) si binecuvinteaza casatoria pe care astazi o leg înaintea fetei Tale. Curateste toate pacatele mele, iarta-mi toate faradelegile, dezleaga-mi toate greselile cele, de voie, si cele fara de voie ; uneste gândurile, cugetele si inimile noastre în dragoste nefatarnica si în credinta nestramutata; îndrepteaza pasii nostri pe cararile Tale, pentru ca sa împlinim pururea voia Ta cea sfânta. Umple casa noastra de toate bunatatile cele de pe pamânt si ne învredniceste sa petrecem împreuna vietuirea noastra fara de prihana, ca sa sporim spre tot lucrul bun, de folos Patriei si Tie bineplacut. Pazeste-ne întru toate zilele vietii noastre, ca sa plinim cu inima curata poruncile Tale si sa laudam si sa preamarim Preacinstitul si de mare cuviinta numele Tau, al Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.
Sfaturi pentru o casatorie reusita

Cum sa fie sotii?

Ca trandafirii
Trandafirul este frumos, dar are si ghimpi. Cu toate acestea, nu-l aruncam la gunoi, ci-l pastram în mâini, cu bucurie, pentru ca nu ne legam de tepi, ci de floarea si de mirosul lui placut. Sa ne purtam macar în acest fel (ca si cu trandafirul neînsufletit) si cu semenul nostru, cu tovarasul nostru, care înseamna ceva incomparabil mai mult decât neînsufletitul trandafir.
Ca aricii
Acestia, asa cum merg, încet-încet, sunt foarte atenti. Fiecare ia aminte la tepii lui, ca sa nu raneasca corpul sensibil al celuilalt. Astfel, de vreme ce iau seama amândoi, cu toate ca sunt plini de tepi, nu se ranesc reciproc, ci convietuiesc armonios, strâns îmbratisati. Vietuiesc în iubire si cu iubire, deoarece se straduiesc, doresc acest lucru. Si sotii, daca vor, pot vietui în armonie, fara sa se "manânce" si sa se intepe reciproc (aricii reusesc acest lucru!). Este de-ajuns ca fiecare sa ia seama la propriii tepi, la propriile patimi si neputinte, spre binele tovarasului. Poetul spune: "Aici nu este vorba ca eu sa fiu mai presus decat tine sau tu mai presus decât mine, ci ca fiecare sa se arate mai presus decat el însusi!"
Ca roata
"Când convietuiesti cu cineva sa fii precum cercul, ca sa te rasucesti, si nu ca patratul care nu se învârte" (Pateric, Ava Matoe, 13)
Toti facem o greseala în relatiile noastre interpersonale: cerem de la celalalt sa se comporte ca si noi. Apucaturile noastre sa fie si ale lui, îi cerem sa devina copia noastra fidela, "dupa chipul si asemanarea noastra".
Acelasi lucru se întâmpla si în casatorie. Sotul îi cere sotiei sa devina copia lui, chipul si asemanarea lui. Asa cum gândeste si se comporta el, trebuie sa gândeasca si sa se comporte si ea. Si aceeasi pretentie o are si femeia. Si fiecare considera ca el/ea gândeste corect. Si asa cum femeia doreste ca el sa devina al ei, la fel si barbatul vrea ca ea sa devina a lui. Cu alte cuvinte, amândoi se confrunta exact cu aceeasi problema: fiecare sa treaca drept al sau. Si daca nu gaseste o solutie corecta, casatoria va deveni un ring de lupta. Si Sf. Pavel în situatia aceasta, a considerat ca este bine sa cedeze femeia. Aceasta a tras lozul ca sa fie roata în casnicie, sa aduca pacea în familie, salvând familia. Femeia tine casa. Daca femeia este totusi nemultumita, exista mii de moduri în care si-o poate exprima. De exemplu: "Ia gândeste-te, nu cumva nu este asa? Ce-ai zice daca am face în acest fel? Fa-mi aceasta bucurie!" etc. Aceasta este "viclenia" femeii; sa isi valorizeze barbatul.

Blânzi ca porumbeii si vicleni ca serpii
"Sa nu va împungeti ca berbecii, ci sa va încolaciti ca serpii." (Matei, 10-16) Asa ne îndeamna Mântuitorul pe toti sa fim, dar mai ales trebuie sa învatam sa fim asa în cadrul relatiilor noastre interpersonale, nu numai cu sotul/sotia, dar si cu prietenii, colegii. Cuvântul din greaca folosit aici si tradus prin "întelept se refera la o întelepciune practica, la discernamânt, prudenta. Serpii nu intra niciodata în conflict cu pradatorii, nu stârnesc atacuri, ataca doar în cazuri de forta majora ca sa se apere. Doamne, da-ne si noua acea întelepciune minunata!
articol inspirat si adaptat dupa cartea "Casatoria" scrisa de Vasilios Bacoianis

Niciun comentariu: