In calendarul bisericesc, Lasata Secului are doua etape care conduc treptat catre Postul Sfintelor Pasti: Duminica Infricosatei Judecati - cand se lasa sec de carne si Duminica Izgonirii lui Adam din Rai - cand se lasa sec de branza.
Evanghelia Duminicii Infricosatei Judecati:
"Cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, si toti sfintii ingeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna inaintea Lui toate neamurile si-i va desparti pe unii de altii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stanga. Atunci va zice imparatul celor de-a dreapta Lui: Veniti, binecuvantatii tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii. Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; gol am fost si M-ati imbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine. Atunci dreptii Ii vor raspunde, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand si Te-am hranit? Sau insetat si Ti-am dat sa bei? Sau cand Te-am vazut strain si Te-am primit, sau gol si Te-am imbracat? Sau cand Te-am vazut bolnav sau in temnita si am venit la Tine? Iar Imparatul, raspunzand, va zice catre ei: Adevarat zic voua, intrucat ati facut unuia dintre-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut. Atunci va zice si celor de-a stanga: Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui. Caci flamand am fost si nu Mi-ati dat sa minanc; insetat am fost si nu Mi-ati dat sa beau; strain am fost si nu M-ati primit; gol si nu M-ati imbracat; bolnav si in temnita, si nu M-ati cercetat. Atunci vor raspunde si ei, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita si nu Ti-am slujit? El insa le va raspunde zicand: Adevarat zic voua: Intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut. Si vor merge acestia la osanda vesnica, iar dreptii la viata vesnica."
A treia Evanghelie care ne pregăteşte pentru intrarea în
Sfântul şi Marele Post, este cea de astăzi, a Judecăţii de apoi. Singur numele
acesta este foarte înfricoşător. Dacă primele două Evanghelii din Duminicile
trecute ne puneau faţă în faţă doar cete anumite de oameni – de o parte cei
smeriţi şi de alta cei mândri sau de o parte cei pocăiţi şi de alta cei
desfrânaţi – Evanghelia din această Duminică ne pune în faţă nesuferitul tablou
al judecăţii viitoare, când vor sta înaintea Domnului nostru Iisus Hristos –
Judecătorul lumii – cele două mari cete ale omenirii, ceata celor drepţi şi
ceata celor păcătoşi. În tot Vechiul şi Noul Testament nu este un alt text care
să cutremure mai tare pe om ca această Evanghelie ce s-a citit astăzi, pentru
că nici sufletul omenesc nu va fi cuprins de o frică mai mare decât aceea de la
judecata viitoare, când toate faptele lui bune şi rele se vor descoperi
înaintea îngerilor şi a oamenilor. Dar pentru ce s-a rânduit Evanghelia
înfricoşatei judecăţi tocmai înainte de intrarea în post? Pentru ca, auzind noi
de faptele bune ale celor de-a dreapta şi de puterea covârşitoare a
milosteniei, să urmăm celor drepţi pe calea milei, iar pe de altă parte, auzind
de osânda celor răi şi zgârciţi de la stânga, să fugim de păcatele lor, ca să
nu moştenim văpaia focului de veci. Şi această aleasă pregătire pentru judecată
se face mai bine ca oricând în vremea Postului Mare. Iubiţi credincioşi, Două sunt judecăţile la care va sta fiecare
suflet omenesc: una particulară, când moare omul, şi alta generală, la sfârşitul
veacurilor. Două sunt şi venirile lui Hristos în lume: una ca Mântuitor smerit,
când a luat trup de om, a pătimit, a murit pentru noi (Luca 2, 11), şi a doua
ca Judecător drept, când va veni pe norii cerului cu putere şi slavă multă să
judece tot neamul omenesc (Marcu 13, 26; Luca 21, 27). Două sunt şi căile de
judecată: Mila şi Dreptatea, după cum spune Proorocul David: Milă şi judecată
voi cânta Ţie, Doamne (Psalmul 100, 1), Mila şi adevărul iubeşte Domnul
(Psalmul 83, 12). Două sunt şi cetele oamenilor la judecată: a celor drepţi,
care vor fi judecaţi după milă, şi a celor răi, care vor fi judecaţi după
dreptate, pentru păcatele lor. Dacă întâi a venit Iisus Hristos în chip de
prunc smerit, fără cinste şi neslăvit de nimeni, acum va veni înconjurat de
toate cetele îngereşti, nu ca Mântuitor, ci ca înfricoşat Judecător. Atunci L-a
purtat o Fecioară, acum norii cerului Îl vor ţine. Atunci L-a odihnit o iesle,
acum scaunul de Judecată. Atunci peştera L-a ascuns de frica lui Irod acum
tăria cerului la toată lumea Îl va arăta. Atunci câţiva îngeri şi păstori I-au
cântat, acum toate trâmbiţele cele îngereşti. Atunci o stea L-a vestit lumii,
acum fulgerul cel de la răsărit Îl va arăta. Atunci Irod mâniindu-se, sufletul
Lui Îl căuta, acum toţi împăraţii pământului, cutremurându-se înaintea Lui vor
sta. Atunci trei magi înaintea Lui visteriile şi-au deşertat, acum toţi cei
drepţi candelele faptelor bune înaintea Judecătorului le vor purta. Atunci
Egiptul, de frica omului, pe Fiului Omului L-a ascuns, acum tăria cerului pe
Fiul lui Dumnezeu cu putere Îl va arăta. Mare şi grozavă va fi frica aceea, cum
nici nu a mai fost de la întemeierea lumii şi nici nu va mai fi (Matei 24, 21).
O, Lumină, cine te va putea privi!? O, frică, cine te va putea descrie!? O,
văpaie, cine din muritori te va suferi!? Căci serafimii cei cu aripi de foc şi
heruvimii cu ochi de văpaie înainte vor sta, tronurile se vor aşeza, scaunele
se vor pune, Judecătorul înainte cu putere va şedea, arhanghelii din trâmbiţe
înfricoşat vor suna, îngerii din cele patru vânturi pe morţi îi vor scula şi la
judecată îi vor aduna! Atunci marea pe morţii ei îi va da, pământul pe morţii
lui din ţărână îi va scoate, iar jivinele pe cei mâncaţi de ele îi vor preda.
Oasele se vor aduna, trupurile se vor forma, duh de viaţă peste ele va sufla,
toţi vor învia şi la judecată de îngeri se vor aduce. Sculaţi-vă, popoare;
veniţi, noroadelor; treziţi-vă, neamuri; adunaţi-vă, păcătoşilor, muritorilor,
buni şi răi, negri şi albi, bogaţi şi săraci, iudei şi elini; veniţi la judecată.
Scaunele s-au pus, cărţile s-au deschis, veniţi să vedeţi pe Cel ce L-aţi
mărturisit sau tăgăduit, pe care L-aţi primit sau L-aţi lepădat! Primul Adam şi
ultimul născut din femeie, prooroci, drepţi, mucenici, pustnici, credincioşi şi
necredincioşi, creştini şi păgâni, cu toţii veniţi! Nici unul să nu lipsească.
Atunci domnii şi împăraţii pământului de tronul şi porfira lui Hristos se vor
îngrozi; atunci judecătorii cei nedrepţi, de cumpăna Judecătorului se vor
cutremura. Atunci zgârciţii pământului, pentru scumpetea lor se vor căi;
beţivii şi desfrânaţii, cu pumnii se vor bate; mamele cele ucigătoare de prunci
trupurile îşi vor sfâşia; ucigaşii, lacomii, leneşii şi toţi păcătoşii, văzând
judecata vor da să fugă, dar de îngeri cu putere vor fi opriţi. Atunci
ereticii, văzând semnul Crucii pe cer arătat, în zadar vor plânge;
necredincioşii, văzând pe Hristos, fără folos pe idoli îi vor blestema. Cei
buni, dimpotrivă, atunci cu mare bucurie se vor veseli. Pustnicii lacrimile îşi
vor arăta, mucenicii rănile cele pentru Hristos Judecătorului le vor descoperi,
cuvioşii ostenelile, drepţii faptele cele bune le vor aduce. Atunci milostivii,
milosteniile lor înaintea tronului slavei le vor afla; blânzii, cuvintele cele
dulci; smeriţii, cugetele cele umilite înainte le vor purta. Atunci cei curaţi
vor străluci de lumină, părinţii se vor bucura de truda cu care şi-au crescut
copiii lor. Şi toţi care credinţa au păzit şi calea cea bună au săvârşit,
atunci cu mare bucurie vor sălta. Mare şi înfricoşat va fi ceasul acela,
fraţilor, când îngerii şi oamenii se vor întâlni, cerul cupământul şi lumina cu
întunericul vor sta faţă către faţă înaintea lui Hristos. Căci atunci şi satana
cel ucigaş de oameni, care a înşelat lumea, care a tulburat popoare şi mări,
care a răzvrătit pe îngeri, atunci şi el va sta la judecată. În ceasul acela,
înfricoşată va fi frica şi durerea. Iar la poruncă, îngeri iuţi ca văpaia de
lumina vor intra în acele nenumărate mulţimi şi vor desparţi pe drepţi de
păcătoşi, pe sfinţi de întinaţi, pe cei buni, milostivi şi aleşi, de cei răi,
necredincioşi zgârciţi. Aunci se vor alege oile de capre şi se vor face doua
cete. De- a dreapta vor sta oile cele ascultătoare, păstorii cei adevăraţi,
creştinii cei smeriţi, având în mâinile lor stâlpări de fapte bune, iar la
stânga vor sta caprele cele neascultătoare, păstorii cei năimiţi, ucigaşii de
prunci, păcătoşii şi necredincioşii care n-au voit să creadă în Hristos şi să
se pocăiască de păcatele lor – pentru că nici unul din cei întinaţi nu vor
putea intra în împărăţia lui Dumnezeu (Apocalipsa 21 27). Şi în mijlocul acelei
înfricoşătoare mulţimi de îngeri şi oameni, de drepţi şi păcătoşi, între cer şi
pământ, între întuneric şi lumină, va sta pe tron de slavă Iisus Hristos,
Judecătorul lumii, cumpăna dreptăţii, Păstorul oilor cel Mare şi Izgonitorul
caprelor. În jurul Său vor fi cei 12 Apostoli (Matei 19, 28) Maica Domnului şi
toţi sfinţii din cer. Apoi scaune de judecată punându-se, îngeri luminaţi din
trâmbiţe vor suna, tăcere mare se va face, cărţile faptelor se vor deschide,
toate drept se vor cumpăni, păcatele se vor vădi şi la arătare se vor da. În
clipa aceea de durere, nimeni nu va mai putea schimba hotărârea dată, căci
acolo nu va mai fi nici Jertfelnic, nici Miel de jertfă, nici tămâie, nici
preoţi să dezlege păcatele, nici loc de rugăciune, nici doctor să vindece, nici
doctorie, nici păstor, nici nădejde de mântuire. Nu va mai fi atunci nici milă
de mamă, nici cuvânt de frate, nici glas de mângâiere, nici rude, nici
prieteni, nici milă de judecător, nici untdelemn pentru candele, nici plâns de
pocăinţă. Nimic nu va mai fi atunci, ci singură dreptatea din cer va privi şi
adevărul din pământ va răsări (Psalmul 84, 12). Şi în emoţia acelei chinuitoare
tăceri, glasul Fiului lui Dumnezeu va răsuna tare, ca un glas de tunet ce
sparge norii, ca un sunet de trâmbiţă ce spintecă văzduhul, ca un fulger din
cer ce desparte suflet de suflet, inimă de inimă, pe om de fratele lui. Cu glas
dulce va zice mai întâi celor drepţi; Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu, de
moşteniţi împărăţia care este gătită vouă de la întemeierea lumii, căci am
flămânzit şi însetat şi Mi-aţi dat de mâncat şi băut. Gol am fost şi bolnav şi
închis şi M-aţi cercetat… (Matei 25, 34-37). Iar celor de-a stânga va zice:
Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor… – Unde, Doamne? … În focul cel de veci… –
Pentru ce, Doamne? „Pentru că am fost flămând, însetat, gol, bolnav şi legat şi
nu M-aţi cercetat. În poarta voastră am bătut şi M-aţi alungat; un ban am cerut
şi M-aţi scos deşert; o haină veche măcar nu Mi-aţi dat şi M-aţi înfruntat; un
cuvânt de mângâiere am aşteptat, iar voi M-aţi înjurat. În nedumerire şi
neştiinţă am fost, iar voi v-aţi lenevit a Mă învăţa”. Deci, la porunca
Domnului, cele două cete de suflete se vor rupe pentru totdeauna în două: primii
cu mare bucurie se vor ridica întru slava împărăţiei cereşti, iar ceilalţi, cu
strigăte de deznădejde se vor duce în munca cea veşnică (Matei 25, 46). Atunci
va fi despărţirea cea mare şi pentru totdeauna a sufletelor, a privirilor, a
soţilor, a copiilor, a rudelor, a prietenilor, a popoarelor. Atunci va fi
plângere negrăită, freamăt greu, suspine şi ţipete nepotolite, pentru că mare
va fi ceasul acelei despărţiri. Atunci împăraţii după ostaşi vor suspina,
copiii pe părinţi vor căuta şi nu-i vor mai afla. Soţii pe soţi, rudele pe
rude, prietenii pe prieteni, păstorii pe oi, păcătoşii pe cei drepţi îi vor
căuta, dar nu-i vor mai , pentru că pentru totdeauna se vor despărţi, iar între
unii şi alţii, prăpastie mare se va întări (Luca 16,26) , pe care în veac nimeni nu o va mai putea trece.
Astfel, vor pleca drepţii în odihna veşnică, cu Hristos şi toţi îngerii Lui,
iar ceilalţi, în munca cea veşnică, cu diavolii şi slugile lor. Cât de
înfricoşată şi mare este taina judecăţii viitoare!
Poate va zice cineva că numai pe cei milostivi şi
nemilostivi îi va judeca atunci Dumnezeu? Căci numai despre ei vorbeşte aici
Evanghelia. Nu, fraţilor, să nu ne înşelăm. Toţi oamenii se vor judeca şi
pentru toate faptele lor răspuns vor da, însă aici a vorbit Evanghelia numai de
faptele milosteniei ca să ne arate tuturor cât de mare este puterea milosteniei
la judecată şi cât de grele sunt urmările zgârceniei. Sfântul Apostol Iacov ne
spune clar: „Că Judecata este fără milă celui ce nu a făcut milă”. Iar pentru
cei milostivi spune mai departe: Că mila biruieşte în faţa judecăţii (Iacov 2,
13). De aici înţelegem clar că mila are mai multă întâietate la Dumnezeu decât
dreptatea celorlalte fapte bune. Căci Dumnezeu conduce lumea cu două mâini: în
dreapta Lui este mila şi în stânga dreptatea. Cine face milă pe pământ, milă
află şi aici şi la judecată, căci cu milă se judecă, iar cine este rău,
desfrânat, nemilostiv, păcătos, va fi judecat cu dreptate şi aruncat la munca
veşnică. Cu toate că nu s-a vorbit şi de celelalte fapte bune aici, noi să ne
silim deopotrivă pentru toate să le împlinim, căci altfel nu vom putea avea
haină curată, vrednică de cina Domnului şi vom fi scoşi cu tânguire afară
(Matei 22, 11-14). Mare este puterea milosteniei, fraţilor. Cine face milă,
află milă. Cine dă cu bucurie săracului ce are, va lua răsplată veşnică de la
Hristos. Cine primeşte pe străin, va fi primit de Domnul în rai. Cine hrăneşte
şi adapă pe călător, pe lipsit, va fi hrănit din frumuseţile cerului. Cine
cercetează pe bolnavi, va fi cercetat de Hristos cu multă sănătate. Cine
îmbracă pe cel înfrigurat, va fi încălzit de căldura Duhului Sfânt. Cine
cercetează pe cel din necaz, va fi cercetat în suferinţa sa de duhul mângâierii
divine. Fericiţi cei milostivi, că aceia se vor milui, zice Domnul (Matei 5,
7). Fericiţi cei ce deschid poarta săracului şi uşa casei lor pentru călător.
Fericit cel ce-şi deschide inima şi buzunarul său pentru cel care are nevoie de
milă. Şi vai celui ce ocărăşte pe sărac şi-l alungă de la casa lui, că pe
Hristos alungă (Matei 24, 25). Vai celui ce poate da ceva şi se zgârceşte, că
nu va afla milă în ziua răsplătirii. Să ştiţi că sunt două feluri de
milostenie: trupească şi sufletească. Dacă cineva zice că este lipsit de bani,
haine şi bucate pentru cei săraci, apoi nu este om să nu aibă în inima lui un
cuvânt bun pentru cel abătut, un sfat frăţesc pentru cel căzut în ispite, un
îndemn creştinesc pentru cel deznădăjduit. Sunt destui oameni care nu ştiu cum
să se mântuiască, cum să se spovedească, cum să postească, cum să se roage, cum
să-şi chivernisească bine copiii şi casa. Deci, ce mai aşteptaţi? Cei ce
sunteţi mai tari, mai râvnitori, alergaţi înaintea lor pe cale; întindeţi mâna
celor învăluiţi de ispitele vieţii, strigaţi-i, spuneţi-le de Hristos, duceţi-i
la biserică, la preot, la spovedanie; mângâiaţi-i, vorbiţi-le de moarte,
amintiţi-le de judecata viitoare. Sunt destui fraţi de-ai noştri care nu cunosc
calea dreptei credinţe, suflete îndoielnice, oameni tulburaţi, dezorientaţi,
deznădăjduiţi, naufragiaţi, oameni chinuiţi de păcate trupeşti, desfiguraţi de
tot felul de patimi. De ce rămâneţi indiferenţi? Ieşiţi-le în ajutor cu pilda
vieţii, cu un cuvânt dulce, cu un sfat sănătos, cu o carte de folos. Hrăniţi-i,
adăpaţi-i, cercetaţi-i, salvaţi-i! Sunt fraţii noştri şi de se vor îneca lângă
noi, vom da seama pentru ei, că nu le-am întins cu dragoste mâna milostivirii.
Faceţi milă şi veţi afla milă!
Înfricoşată este judecata de apoi, înfricoşată este
despărţirea celor buni de cei răi, nesuferit este glasul trâmbiţei şi hotărârea
dreptului Judecător, dar mai groaznică este veşnicia muncilor care nu vor mai
avea sfârşit în veac. Deci, ce vom face noi, păcătoşii, ca să scăpăm de ele? Să
facem în viaţă milă, ca să aflăm la cer milă. Cu milă să răscumpărăm păcatele
noastre, să dobândim inimile fraţilor noştri, să potolim pe vrăjmaşii noştri.
Cu milă să deschidem cerul, să îmblânzim dreptatea Judecătorului, să ne facem
îngerii prieteni, să izgonim pe diavoli de la noi. Mila lui Dumnezeu o vedem
peste tot. Pe Crucea Golgotei, în sânul Bisericii, sub epitrahilul preotului,
în Prea Curatele Taine, în casa săracului, la căpătâiul bolnavului şi în toată
zidirea. Răi fiind noi, Dumnezeu ne dă ploaie timpurie şi târzie, pâine la
vreme, apă de izvor, soare cald, adiere de vani,; bucurie, sănătate, zile şi
mântuire în dar. Oare la atâta milă nu se cade să răspundem şi noi tot cu milă?
Iată, peste câteva zile începem nevoinţa postului, înainte de a schimba
bucatele la foc, să schimbăm zgârcenia inimii noastre în milostenie. Înainte de
a ne schimba culoarea hainelor, să ne schimbăm veşmântul răutăţii noastre.
Veniţi deci astăzi să urmăm Milostivului Samarinean, Bunului nostru Mântuitor.
Veniţi să punem început bun, să ieşim la lucru. Să hrănim pe săracii lui
Hristos şi să mângâiem pe toţi necăjiţii pământului. Nimeni să nu se întoarcă
deşert de la poarta noastră, flămând de la masa noastră, nemângâiat din casa
noastră. Împărţit-a, dat-a săracilor, dreptatea lui rămâne în veac, spune
psalmistul (Psalmul 111, 9)
Deci şi noi să împărţim cu cel lipsit prisosul nostru şi
numai atunci postul ne va fi bine primit, iar dreptatea inimii va dăinui în
veac. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu