Sambata, 22 februarie, Biserica Ortodoxa face pomenirea celor trecuti la cele vesnice. Aceasta sambata este cunoscuta in popor sub denumirea “Mosii de iarna”. Exista pomenirea mortilor, pentru ca Biserica nu vede in moarte sfarsitul existentei omului.
Moşii de iarnă este sărbătoarea populară din sâmbăta care precede Lăsatul Secului de Brânză sau Lăsatul Secului de Carne, dedicată morţilor, moşilor şi strămoşilor. Moşii de iarnă, împreună cu Moşii de Sâmedru formează Moşii cei Mari de peste an. La Moşii de iarnă se împart alimente (plăcinte, produse lactate, piftii) şi, uneori, vase umplute cu mâncare gătită sau cu apă. Sărbătoarea se respectă pretutindeni în România.
Biserica ii numeste pe cei trecuti in viata de dincolo
“adormiti”, termen care are intelesul de stare din care te poti trezi. Ea nu
vorbeste de trecere intr-o stare de nefiinta, ci de trecere dintr-un mod de
existenta in alt mod de existenta. Mantuitorul, cand ajunge in casa lui Iair a
carui fiica de numai 12 ani murise, spune: “Nu plangeti; n-a murit, ci doarme”
(Luca: 8,52).
In fiecare biserica se oficiaza
Sfanta Liturghie, urmata de slujba Parastasului pentru cei adormiti. In ziua in
care se savarseste Sfanta Liturghie, preotul scoate miride (particele) din
prescura, pentru vii si morti. Ele sunt asezate pe Sfantul Disc, alaturi de
Agnet – partea din prescura care reprezinta pe Hristos, ca dragostea Lui sa se
reverse si asupra lor. Amintim ca in cadrul Sfintei Liturghii, Agnetul se
preface in Trupul si Sangele Domnului. Astfel, miridele (care ii reprezinta pe
cei pomeniti), participa la sfintenie prin prezenta lor alaturi de Trupul lui
Hristos de pe Sfantul Disc.
In Postul Sfintelor Pasti exista si randuiala sarindarelor,
adica a pomelnicelor pe care credinciosii le aduc la biserica, pentru a fi
pomenite timp de 40 de zile. Finalul acestor pomeniri se face in Sambata lui
Lazar, dinaintea Duminicii Floriilor.
Cine poate fi pomenit?
Hristos. De aceea nu pot fi pomeniti nici copiii morti nebotezati, pentru ca ei nu sunt membri ai Bisericii.
Pana la Paste, toate sambetele le apartin mortilor. Prilej
de rememorari, rugaciuni si pomeni
“Cine-a sti cat ii de bine/ Ca din cer nu-ntoarna nime’”
Mosii de iarna cad intotdeauna in sambata ce precede
Saptamana alba sau a branzei, adica inainte de Lasatul secului de carne. In
aceasta saptamana se mananca lapte, branza, peste si oua; bucate de culoare
alba sau care contin culoarea alba, de unde-i vine si numele si face trecerea
la postul propriu-zis. Mosii de iarna marcheaza inceputul Sambetelor mortilor,
in numar de sapte, care se vor incheia in Sambata lui Lazar, inainte de
Saptamana Mare sau Saptamana Patimilor si in ajunul Intrarii Domnului in
Ierusalim (Florii). Sambata de Pasti, a opta in ordinea numaratorii, este
Sambata lui Iisus Hristos mort, care va invia pentru rascumpararea neamului omenesc
din moarte spre viata vesnica. Mosii inseamna, de fapt, neamul din care ne
tragem, stramosii cei mai indepartati, despre care stim tot felul de intamplari
si povesti, verii, verele, matusile, unchii, toti cei dragi ai nostri mutati in
Lumea de Dincolo, pentru care se dau acuma pomelnice ca sa le fie pomenit
numele. Lumea cealalta este doar banuita, asa cum transpare dintr-un bocet:
“Cine-a sti cat ii de bine/ Ca din cer nu-ntoarna nime’”. Drept aceea, perioada
acestor sambete este vremea apropierii de Ea, a rememorarii, a reinvierii
chipurilor celor pe care i-am iubit. Dintr-o data ii vedem zambind, vorbind,
miscandu-se ca intr-un film al memoriei, iar noi, “spectatorii”, ne recuperam
astfel propria viata ramasa undeva in urma. Si in aceste franturi de viata
recuperata suntem toti impreuna, fericiti, in prezent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu