Capul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul, după ce a fost tăiat din porunca lui Irod şi adus pe tipsie în mâinile Irodiadei, multă vreme a stat îngropat în loc ascuns de Irodiada, la castelul din Maherus, unde se săvârşise uciderea. De aici l-a luat Sfânta Mironosiţă Ioana, soţia lui Huza, dregătorul lui Irod, şi l-a îngropat la Ierusalim, pe Muntele Măslinilor, într-un vas de lut. Aceasta este socotită cea dintâi aflare a sfântului cap al Înaintemergătorului. Acolo a stat până în vremea Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena, când, prin doi monahi, cinstitul cap a ajuns la Emesa, în Siria, la un olar. Abia în anul 453, după ce a trecut din loc în loc, prin mâinile credincioşilor, episcopul Uranie al Emesei, aflându-l, l-a aşezat în biserica din această cetate, unde a dat tămăduire multor bolnavi. Aceasta este socotită a doua aflare a cinstitului cap al Sfântului Proroc şi Înaintemergător Ioan Botezătorul.
http://nastereasfantuluiioanbotezatorul.blogspot.ro/2011/04/acatistul-sfantului-ioan-botezatorul.html
http://nastereasfantuluiioanbotezatorul.blogspot.ro/2011/02/intaia-si-doua-aflare-capului-sfantului.html
http://nastereasfantuluiioanbotezatorul.blogspot.ro/2012/02/capul-sfantului-ioan-botezatorul.html
Fiind tăiat
cinstitul cap al Sfîntului Ioan Înaintemergătorul, l-a luat pe tipsie necurata
jucătoare şi l-a dus maicii sale, Irodiada. Iar ea, împungînd cu acul limba
Sfîntului care mustra fărădelegea lor, nu l-a dat să-l îngroape odată cu
trupul, pentru că se temea ca nu cumva Ioan să învieze cînd capul lui se va
lipi de trup şi iar o va mustra. Deci, ea a poruncit ca trupul să-l arunce, iar
ucenicii, luîndu-l noaptea în taină, l-au îngropat în Sevastia, cetatea
Samariei. Însă capul l-a îngropat Irodiada, în curtea sa, în pămînt adînc, la
un loc ascuns şi necinstit. Despre aceasta ştia numai femeia lui Huza, economul
lui Irod, cea cu numele Ioana, care se pomeneşte în Evanghelia lui Luca. Aceea,
avînd jale de uciderea cea nevinovată a Sfîntului Marelui prooroc Ioan şi de
batjocura ce se făcuse cinstitului său cap, l-a luat de acolo noaptea, în
taină, şi, punîndu-l într-un vas de lut, l-a îngropat în muntele Eleonul, unde
era satul lui Irod. Cînd a auzit Irod vestea despre Iisus, a gîndit împreună cu
Irodiada, nu cumva a înviat Ioan? Căutînd capul lui Ioan şi negăsindu-l, nu se
pricepeau ce să fie. Apoi a zis Irod către casnicii săi despre Iisus: "Ioan
pe care l-am tăiat, acela s-a sculat din morţi şi pentru aceasta se lucrează
puteri prin el".
După aceasta,
trecînd multă vreme, un bărbat oarecare slăvit, care era dintr-un palat
împărătesc şi crezuse în Domnul nostru Iisus Hristos, anume Inochentie,
lepădîndu-se de lume, a mers în Sfînta Cetate a Ierusalimului şi, cumpărînd în
muntele Eleonului locul acela, care altădată era satul lui Irod, a zidit acolo
o chilie şi, îmbrăcîndu-se în rînduiala monahicească, vieţuia după Dumnezeu.
Vrînd să zidească o biserică mică de piatră, a săpat un şanţ pentru temelie.
Şi, după dumnezeiasca rînduială, a găsit capul ascuns în pămînt, în vasul cel
de lut. Din unele minuni care se făceau în acea vreme şi prin dumnezeiască
descoperire, cunoscînd că acela este capul Mergătorului înainte, îl păstra la
sine cu cinste. Iar cînd era să se sfîrşească, văzînd urîciunea pustiirii,
stînd la locul cel sfînt - căci în acele vremuri împărăţia închinătorilor la
idoli, stăpînind pretutindeni sfintele locuri în Ierusalim, cu idoli şi cu
urîtele lor jertfe, monahul acela a ascuns sfîntul cap al Mergătorului înainte
iarăşi în sînul pămîntului, în acelaşi loc, ca să nu i se facă vreo necinste
după sfîrşitul său. Dar acel loc, ce a fost altădată satul lui Irod şi în care
era chilia şi biserica cea mică, pustiindu-se după dînsul prin lungimea vremii,
a căzut şi s-a asemănat cu pămîntul şi iarăşi acel cinstit cap a fost neştiut
de nimeni, vreme de mulţi ani.
Împărăţind marele
împărat Constantin şi luminîndu-se cu Sfîntul Botez, iar prin maica sa, Sfînta
Elena, curăţind şi înnoind sfintele locuri ale Ierusalimului, iar sfînta
credinţă înflorind pretutindeni şi strălucind ca soarele, doi monahi de la
răsărit s-au sfătuit să se închine cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci în
Ierusalim, care s-a aflat de împărăteasa Elena, precum şi Mormîntului Domnului
şi la toate sfintele locuri. Deci, ajungînd la Ierusalim, se închinau şi se
rugau, înconjurînd sfintele locuri. Apoi s-a arătat unuia dintre dînşii Sfîntul
Ioan Mergătorul înainte, în vedenia somnului, poruncindu-i să scoată din sînul
pămîntului cinstitul lui cap, arătîndu-i locul în satul lui Irod unde era
ascuns. El, deşteptîndu-se, a spus prietenului său. Însă acela, socotind lucrul
ca un vis, n-a crezut şi l-a făcut şi pe acela să nu creadă. În altă noapte
iarăşi s-a arătat în vedenie Sfîntul Înaintemergător, la amîndoi, fiecăruia
deosebit, şi le-a zis: "Toată necredinţa şi lenevirea lepădînd-o, faceţi
ceea ce v-am poruncit".
Sculîndu-se
amîndoi, spunînd unul altuia vedenia, au mers în satul lui Irod, la locul ce li
se arătase în vedenie şi, săpînd, au aflat comoara cea fără de preţ, adică sfîntul
cap al Mergătorului-Înainte, şi, punîndu-l într-un sac din păr de cămilă, s-au
întors la locul lor. În acea vreme, un om din cetatea Emesa, sărac, cu
meşteşugul olar, lăsînd patria sa şi soţia, din pricina sărăciei, se ducea în
altă ţară. Atunci a nimerit în cale pe cei doi monahi şi, apropiindu-se de
dînşii, mergeau împreună. Iar monahii, primind pe omul acela să călătorească cu
dînşii, i-au dat sacul cu capul să-l ducă, însă omul nu ştia ce este în sac. Şi
iată i s-a arătat Sfîntul Înaintemergătorul, zicîndu-i: "Lăsînd pe
călătorii tăi, fugi de dînşii cu acest sac, pe care îl ai în mîini".
Aceasta a
poruncit-o sfîntul de vreme ce vedea neosîrdia şi lenevirea monahilor, care la
început nu credeau în arătarea lui. Apoi nu voiau să ducă singuri cinstitul
cap, ci îl încredinţară unui om necunoscut. Dar a vrut să facă bine acelui
sărac şi să fie pricinuitor vieţii celei bune şi plăcute lui Dumnezeu. Deci,
olarul acela, ascultînd pe sfînt, s-a ascuns de monahi şi a fugit de ei. Apoi
s-a întors acasă la soţia sa, ducînd, ca pe o comoară de mare preţ, capul
Mergătorului-Înainte, cel mai scump decît toate bogăţiile, pentru care Dumnezeu
a binecuvîntat casa olarului cu toată îndestularea şi vieţuia întru multă
îmbelşugare, uitînd pătimirea cea dintîi, dînd şi la alţi săraci şi scăpătaţi
din bogăţiile sale.
Ştiind pe Sfîntul
Ioan Mergătorul-Înainte pricinuitor de atîtea bunătăţi, cinstea capul lui
precum se cădea, tămîindu-l în toate zilele, aprinzîndu-i lumînări şi
rugîndu-se. Astfel, cealaltă vreme a vieţii sale a petrecut-o bine. Iar cînd
era să moară, l-a pus într-un vas cu apă - astfel voind însuşi
Sfîntul-Înainte-Mergătorul, şi după moarte arătînd chip de sărăcie. Punînd
vasul acela cu tot cu cap într-un sicriu, l-a petcetluit şi a încredinţat
această comoară surorii sale, spunîndu-i cu amănuntul cum, pentru acel sfînt
cap, din sărăcia cea mai de pe urmă a ajuns în mare bogăţie. Şi a poruncit
surorii sale să aibă acel sfînt cap în mare cinste, păzindu-l cu cucernicie şi
cu frică, dar să nu deschidă sicriul pînă ce, singur Înainte-Mergătorul nu va
voi să se deschidă. Iar dacă va veni la sfîrşitul vieţii sale, să-l
încredinţeze unui bărbat temător de Dumnezeu şi îmbunătăţit. Astfel, cinstitul
şi sfîntul cap al Mergătorului-Înainte a trecut de la unul la altul, prin multe
mîini.
După aceea, a
ajuns la un monah presbiter, anume Eustatie, care vieţuia aproape de cetatea
Emesa, într-o peşteră. Acela, deşi era rău-credincios, vătămat cu eresul lui
Arie, totuşi mergeau la el neputincioşii să se tămăduiască cu darul cel
minunat, care ieşea din capul Mergătorului-Înainte, cel ţinut în taină de el.
Monahul acela, precupeţind darul lui Dumnezeu, acele minuni le atribuia relei
sale credinţe celei ereticeşti, tăinuind adevărul înaintea oamenilor, încît pe
mulţi de un gînd cu el îi înşela. Înştiinţîndu-se despre reaua lui credinţă,
toţi cei din cetatea Emesa s-au sfătuit împreună cu episcopul şi cu voievodul
şi au trimis să-l izgonească din peştera aceea şi din hotarele Emesei. Iar el a
rugat pe cei ce-l goneau ca să-l lase în ziua aceea să petreacă în peşteră,
făgăduind ca a doua zi să iasă singur. Dobîndind acea vreme, a îngropat
noaptea, vasul cel de apă cu sfîntul cap, în peştera aceea, adînc în pămînt,
nădăjduind că în altă vreme va veni în taină să-l ia şi iarăşi, făcînd prin el
minuni, să-şi întindă credinţa sa cea rea. Însă n-a cîştigat ceea ce nădăjduia,
pentru că, după ieşirea din peştera aceea, îndată s-au sălăşluit acolo nişte
binecredincioşi monahi îmbunătăţiţi, unde nu mai era cu putinţă acelui eretic
să intre şi să fure comoara cea duhovnicească, ascunsă în pămînt. După multă
vreme, adunîndu-se mulţi fraţi, s-a aşezat mănăstire lîngă peştera aceea; iar
capul Mergătorului înainte nu era ştiut de nimeni, fiind sub obroc. Trecînd
mulţi ani, l-a găsit Marcel, arhimandritul acelei mănăstiri de lîngă peştera
Emesei, bărbat îmbunătăţit, de care lucru singur pomeneşte astfel:
"Bine este
cuvîntat Domnul nostru Iisus Hristos, că m-a învrednicit pe mine, Marcel, robul
Său, a fi văzător al vedeniei de faţă, care mi s-a făcut în 18 zile ale lunii
Februarie, în săptămîna din mijlocul postului sfintelor 40 de zile,
descoperindu-se în somn noaptea, căci am văzut toate porţile mănăstirii noastre
deschise. Deci m-am înfricoşat şi mi se părea că ies să le închid. Apoi iarăşi
am văzut un rîu trecînd prin poarta mănăstirii, şi mă miram de unde iese acea
mulţime de apă. Pe cînd gîndeam aceasta, am auzit un glas de multe cete, venind
spre noi dinspre răsărit, cu sunet mare, iar fiecare ceată avea deosebit grai
şi striga: "Iată, se arată Sfîntul Ioan, Botezătorul lui Hristos".
Astfel strigînd,
cetele au intrat în mănăstire. Iar eu, lăsînd porţile şi privirea rîului, de
frică acoperindu-mă, am alergat şi m-am suit în vîrful scării, pe care stînd,
mi se părea că văd în mănăstire două curţi, una spre apus, iar alta spre
miazăzi, şi o biserică între dînsele. Apoi fiecare ceată intra în curtea
dinspre apus, iar de acolo mergea în biserică şi, închinîndu-se, ieşea pe uşa
dinspre miazăzi.
După ce au stat
cetele din umblarea lor, iarăşi am auzit un glas, strigînd: "Iată Sfîntul
marele Ioan Botezătorul". Apoi, privind, l-am văzut în biserică şi cu
dînsul pe alţi doi, unul de-a dreapta şi altul de-a stînga. Atunci, îndată
cetele au mers la dînsul, una după alta, şi luau de la dînsul binecuvîntare. Şi
eu, în sine-mi, gîndeam să mă apropii şi să mă binecuvînteze. Intrînd eu mai pe
urmă decît toţi, pe altă uşă, cu frică şi cu cutremur, m-am închinat înaintea
lui pînă la pămînt şi m-am atins de picioarele lui. Iar el, ridicîndu-mă, m-a
cuprins cu dragoste, atingîndu-se de barba şi de gura mea, cu sfînta sa gură,
apoi, scoţînd din sînul său un vas plin de miere, mi-a dat, zicînd:
"Primeşte binecuvîntare". Acestea zicînd, el mergea, dar mergeam şi
eu în urma lui şi am văzut un stîlp de foc înaintea lui şi înfricoşîndu-mă,
m-am deşteptat.
După aceasta,
trecînd ziua, am poruncit ca seara să cînte fraţii obişnuita rînduială, adică
psalmii cu stihuri. Pe cînd cîntau ei, fratele Isachie, ridicîndu-şi ochii, a
văzut foc prin ferestruie arzînd în biserica sfintei peşteri, unde era
cinstitul cap al Sfîntului Ioan, de care noi nu ştiam. Dar fratele, văzînd
focul, a strigat: "Domnul meu, iată văd foc arzînd la sfînta
peşteră". Eu am zis către dînsul: "Nu te teme, frate, ci
însemnează-te cu semnul Crucii şi taci!"
După cinci zile,
pe la miezul nopţii, pe cînd dormeam, o mînă m-a atins de trei ori în coasta
cea dreaptă şi un glas a zis către mine: "Iată, m-am dăruit vouă. Scoală
şi urmează stelei ce merge înaintea ta şi unde te va duce, acolo să sapi în
pămînt, că mă vei afla". Iar eu, cu frică şi cu cutremur deşteptîndu-mă
din somn, şedeam şi am văzut o ceată stînd înaintea uşii chiliei în care eram.
Înfricoşîndu-mă foarte, m-am însemnat cu semnul Crucii şi am ieşit, iar steaua
mergea înaintea mea. După aceea, am intrat în peşteră şi, ducîndu-mă pînă la
locul unde era cinstitul cap al Sfîntului Ioan Mergătorul-Înainte, s-a făcut
nevăzută. Iar eu m-am închinat Domnului, căzînd cu faţa la pămînt, şi am făcut
multă rugăciune. Apoi, aprinzînd lumînare şi tămîie şi luînd sapa, am început a
săpa chemînd pe Domnul.
Săpînd eu, se
auzea sunet mare şi era pămîntul vîrtos ca arama. Apoi, ostenindu-mă mult, am
aflat cărămizi, pe care scoţîndu-le, am văzut o lespede de piatră şi pe aceea,
scoţînd-o cu multă osteneală, am aflat purtătorul şi sfinţitul vas, în care era
cinstitul şi vrednicul de fericire cap al Mergătorului-Înainte. Apoi,
cuprinzîndu-mă bucurie şi frică, am luat o lumînare şi tămîie şi, îndrăznind a
pipăi, m-am închinat şi iarăşi am acoperit vasul cinstit, după aceea m-am dus
din peşteră.
În uşă m-a
întîmpinat preacinstitul arhimandrit Ghenadie, care venise în mănăstirea
noastră, şi, luîndu-mă înăuntrul peşterii, a făcut rugăciune şi după aceea a
început a-mi spune vedenia sa: "Am văzut, zise el, că în acest loc, unde stăm
acum, stăteam amîndoi şi era multă pîine de orz curată, mai luminată decît
soarele. Apoi am văzut popor fără număr intrînd în peşteră şi lua din mîinile
noastre pîinile acelea, însă pîinile nu scădeau, ci mai mult se
înmulţeau".
Acestea
auzindu-le eu de la părintele Ghenadie, am înţeles că de la Dumnezeu era acea
vedenie, care însemna darul cel neîmpuţinat al Botezătorului, care era să se
dea tuturor cu îndestulare în acel loc. Deci i-am spus şi eu cele ce am văzut
şi i-am arătat preacinstita comoară aflată. Văzînd-o el, s-a bucurat foarte
mult şi ne-am sfătuit ce am putea face. Şi ne-am învoit amîndoi ca să nu spunem
îndată cuiva despre aceea, nici episcopului Uranie, păstorul Bisericii Emesei.
Ci mai întîi să arătăm taina aceasta fericitului stareţ, părintelui Ştefan,
care era povăţuitor de nevoin-ţele pustniciei în mănăstirea Daromiei. După
aceasta, el să arate episcopului, pentru că îi era iubit. Dar, mergînd în
mănăstirea Daromiei, n-am găsit pe părintele Ştefan, fiindcă se dusese să
cerceteze alte mănăstiri. Deci am trimis la cucernicul diacon Chiriac, care era
în cetate, în sfinţitul locaş cel dintîi.
Acela, venind şi
închinîndu-se nouă întru Hristos, a spus vedenia sa, pe care a văzut-o în vis,
după toate asemenea cu vedenia aceea pe care minunatul Ghenadie a văzut-o şi
i-am spus lui a noastră taină despre Sfîntul Mergătorul-Înainte. Deci au zis
diaconul Chiriac şi părintele Ghenadie că se cade ca îndată să anunţăm despre
aceea pe păstorul bisericesc. Iar eu aşteptam pînă ce stareţul Ştefan se va
întoarce de la mănăstirile sale şi am petrecut cinci zile. Iar sosind sîmbăta
şi noi vorbind, deodată am căzut şi zăceam de o boală neaşteptată, încît nu
puteam nici a mă scula. Deci, Ghenadie şi Chiriac se mirau de răul ce mi se
întîmplase şi au făcut rugăciune către Domnul, pentru mine. Iar după rugăciune
ziseră către mine: "Au nu ţi-am spus că se cade a spune episcopului
taina?" Iar eu, auzind aceasta, mă defăimam, fiindcă nu am făcut bine
ascunzînd o taină ca aceasta, pe care se cădea a o arăta îndată pentru slava
lui Dumnezeu. Deci, rămăsesem netămăduit, dar făcîndu-se seară, după obişnuita
cîntare, venind la mine acei cinstiţi bărbaţi, Ghenadie şi Chiriac, mi-au spus
că s-au jurat cu jurămînt să spună arhiereului de taina aceea din vremea
utreniei, mai înainte de răsăritul soarelui. Şi eu am zis către dînşii:
"Bun este sfatul vostru, fraţilor. Deci fie ceea ce v-aţi sfătuit".
Astfel,
întorcîndu-mă cu dînşii, îndată m-am îndreptat din boală şi m-am făcut sănătos.
Apoi m-am dus în cetate cu dînşii foarte de dimineaţă şi am aflat pe episcop
ieşind din biserică, de la cîntarea Utreniei, şi i-am spus lui toate cele
despre arătarea cinstitului cap al Sfîntului Mergătorului-Înainte. Iar el,
umplîndu-se de mare bucurie, ne-a poruncit ca, nespunînd nimănui taina, să ne
ducem la mănăstire. A doua zi, presbiterii şi diaconii au venit în mănăstirea
noastră şi, săvîrşind soborniceşte sfînta slujbă, s-au apropiat de locul acela
în care era vasul cu sfîntul cap. Şi diaconul glăsui: "Genunchii
plecaţi-vă şi Domnului să ne rugăm"; toţi ne-am închinat la pămînt. Iar
episcopul Uranie, rugîndu-se, a scos vasul cu cinstitul cap din sînul
pămîntului.
Era acolo cu
episcopul un presbiter, anume Malh, care, necrezînd, a zis: "De unde poate
fi aici capul Mergătorului-Înainte?" Şi, îndrăznind, a pus mîna sa pe vas
şi s-a atins de vîrful cinstitului şi prea lăudatului cap, şi îndată, pentru
necredinţa lui, s-a uscat mîna aceea care s-a atins şi s-a lipit de vas. Toţi
văzînd acea minune, s-au mirat foarte mult. Iar păstorul, cu cei ce stau de
faţă, rugîndu-se lui Dumnezeu cu dinadinsul, presbiterul cel pedepsit abia a
putut să-şi dezlipească mîna de pe vas, însă i-a rămas neputincioasă. Iar
plăcutul lui Dumnezeu păstor, cu tot clerul bisericesc, luînd sfinţitul vas, cu
comoara ce se afla într-însul, l-a dus în sfînta biserică şi l-a pus într-un
loc sfinţit al altarului, pînă ce s-a zidit Mergătorului-Înainte biserică
deosebită, dumnezeiască, în cetatea Emesei, luînd sfîrşit cu frumoasă podoabă;
întru care, cînd era să se aducă acel sfinţit cap, s-a arătat Botezătorul în
vedenie presbiterului Malh, celui care nu crezuse, şi i-a poruncit ca în vremea
aducerii să-şi pună mîna cea bolnavă pe vas că se va tămădui. Deci, făcînd
aceea, presbiterul îndată a cîştigat tămăduire.
Chiar şi Sfîntul
Simeon Metafrast, în viaţa Cuvioasei Matroana, scrie astfel despre aflarea
acelui cinstit cap al Mergătorului-Înainte: "În acel timp, un om,
arîndu-şi holda sa, a văzut la un loc, unde era peştera aceea în mănăstire, un
foc ieşind din pămînt. Şi nu o dată a văzut aceea, ci de mai multe ori; că în
multe zile se arată o văpaie de foc neîncetat, ieşind din pămînt. Deci a mers
omul acela în cetate - ziua aceea era Duminică, în care şi Marcel cu Ghenadie
şi cu Chiriac au mers la episcop - şi au spus lui Uranie, episcopul Emesei. Iar
episcopul, cunoscînd că este un lucru mare, a luat pe clericii săi şi au mers
la locul acela, în peştera în care altă dată locuia Eustatie, ereticul; şi
făcînd rugăciune a poruncit ca în locul acela să sape pămîntul.
Aceasta
făcîndu-se, s-a găsit vasul, care avea într-însul nu aur sau argint, ci capul
Sfîntului Ioan Înainte-mergătorul şi Botezătorul Domnului, cel mai scump decît
toate comorile pămînteşti. Şi a străbătut pretutindeni vestea despre aceasta,
apoi s-a adunat acolo tot poporul, nu numai din cetatea Emesei, ci şi din toate
cetăţile şi satele din jur. Şi a mers Cuvioasa Matroana din mănăstirea sa, cu
toate surorile, ca să se închine Capului celui găsit al Sfîntului Ioan. Şi a
izvorît din acel cinstit cap mir bine mirositor, şi preoţii ungeau cu acest mir
pe poporul ce se adunase, făcîndu-le semnul Crucii pe fruntea lor.
Deci a luat din
mirul acela şi Sfînta Matroana, într-un vas mic, vrînd să-l ducă în mănăstirea
sa, spre binecuvîntare. Dar poporul, sîrguindu-se către acel mir sfînt, o
îmbulzea încît ea nu putea să treacă. Alţii, văzînd la dînsa sfîntul mir, o
rugau ca să-i însemneze cu mirul acela, căci nu puteau să ajungă la preoţi;
care lucru îl şi făcea ea, fiind silită. Şi s-a întîmplat acolo un orb care din
naşterea sa nu văzuse lumina. Acela a rugat pe Matroana ca să-l însemneze şi pe
el cu sfîntul mir. Iar ea i-a uns ochii lui şi îndată a văzut bine.
După mulţi ani,
acel sfînt cap s-a adus cu slavă din cetatea Emesei în Constantinopol şi s-a
aşezat în biserica Mergătorului-Înainte, în locul Edomon cel prea frumos, zidit
prin împărăteasca rînduială. Dar după mulţi ani, venind eresul luptării contra
sfintelor icoane - cînd nu numai sfintele icoane, ci şi sfintele moaşte ale
sfinţilor, unele erau arse, altele erau aruncate în mare şi în rîuri, iar
altele călcate cu picioarele şi în multe feluri batjocorite - atunci, unii creştini,
fugind din împărăteasca cetate - cea plină de fărădelegea ereticească, au luat
în taină Capul Botezătorului şi l-au dus la Comani, unde altădată a răposat
Sfîntul Ioan Gură de Aur şi, ducîndu-l acolo, l-au ascuns iarăşi în sînul
pămîntului, în vas de argint.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu