Astăzi să lăudăm cu toţii, duhovniceşte dănţuind, pe Simeon
primitorul de Dumnezeu şi împreună cu dânsul pe Ana cea înţeleaptă, ca pe cei
ce au fost prooroci ai lui Dumnezeu, şi
L-au văzut pe Dânsul Prunc făcut pentru
noi. (Din Canonul Sfântului Simeon ce se citeşte la Utrenie).
Simeon, bătrînul, după mărturia Sfintei Evanghelii, era un om drept şi credincios, aşteptînd mîngîierea lui Israil, iar Duhul Sfînt era peste dînsul. Aceluia i s-a făcut ştire de la Dumnezeu despre venirea ce degrabă era să fie în lume, a adevăratului Mesia. Şi i s-a făcut ştire, precum povestesc istoricii cei vechi, astfel:
Cînd, după porunca lui Ptolomeu, regele Egiptului, se tălmăcea Legea lui Moise şi toate proorociile din limba evreiască în cea elinească, pentru care lucru erau aleşi oameni înţelepţi din Israil, şaptezeci la număr. Între aceştia era şi Sfîntul Simeon, ca un înţelept şi iscusit întru dumnezeiasca Scriptură. Atunci el, tălmăcind, scria cuvintele lui Isaiia proorocul şi, ajungînd la cuvintele: Iată fecioara în pîntece va zămisli şi va naşte fiu, s-a îndoit, zicînd că nu este cu putinţă ca o fecioară, neştiind de bărbat, să poată naşte şi, luînd cuţitul, a voit să radă cuvintele acelea. Dar îngerul Domnului i s-a arătat şi i-a ţinut mîna, zicînd: "Nu fi necredincios faţă de cele scrise, şi a căror împlinire singur o vei vedea. Pentru că nu vei gusta moartea pînă ce nu vei vedea pe Cel ce se va naşte din Curata Fecioară, Hristos Domnul".
Deci el, crezînd cuvintele îngereşti şi prooroceşti, aştepta cu dor venirea lui Hristos în lume. Şi era drept cu viaţa şi fără prihană, ferindu-se de tot răul, şezînd lîngă biserică şi rugîndu-se lui Dumnezeu să miluiască lumea Sa şi să izbăvească pe oameni de diavolul cel viclean.
Născîndu-se Domnul nostru Iisus Hristos şi împlinindu-se patruzeci de zile, iar după obiceiul legii fiind adus în biserică de mîinile Preacuratei Sale Maici, atunci şi Sfîntul Simeon îndemnat de Duhul a venit în biserică şi, căutînd spre Pruncul cel mai înainte de veci cum şi la Fecioara cea fără de prihană care Îl născuse, L-a cunoscut că Acela este Mesia cel făgăduit şi că aceea este Fecioara prin care avea să se împlinească proorocia Isaia. De aceea, i s-a închinat, văzînd-o înconjurată de lumină cerească şi fiind strălucită cu dumnezeieştile raze.
Deci, cu frică şi cu bucurie apropiindu-se de dînsa, a luat în mîinile sale pe Domnul şi a zis: Acum slobozeşte pe robul Tău, Stăpîne, după cuvîntul Tău, în pace, că văzură ochii mei mîntuirea Ta. El a proorocit despre patima lui Hristos şi despre răstignirea Lui, spunînd că va trece prin sufletul Născătoarei de Dumnezeu sabia mîhnirii şi a necazului, cînd va vedea pe Fiul său răstignit pe Cruce. Şi aşa, mulţumind lui Dumnezeu, s-a mutat cu pace la adînci bătrîneţi, pentru că se scrie despre dînsul că a trăit 360 de ani - Dumnezeu astfel lungindu-i viaţa - ca să ajungă vremea cea din toţi vecii dorită, în care Fiul cel fără de ani S-a născut din Sfînta Fecioară, Căruia se cuvine slava în veci. Amin.
Despre acest Sfînt Simeon, care a primit în mîinile sale pe pruncul Iisus, cel dus în biserică şi care a binecuvîntat pe Născătoarea de Dumnezeu, Maria şi pe Iosif, mulţi înţeleg că a fost preot, precum era preot şi Zaharia, cel ce a primit mai înainte pe Maria, fiind dusă atunci pruncă în biserică şi care avea să fie maica lui Iisus. Între cei ce înţeleg astfel, este Sfîntul Atanasie cel Mare, în cartea sa "Despre aceeaşi fire a Tatălui şi a Fiului", apoi Sfîntul Chiril din Ierusalim, în "Cuvîntul de la Întîmpinarea Domnului", şi Sfîntul Epifanie, în "Învăţătura despre părinţii Legii Vechi şi ceilalţi". Dar de vreme ce sînt unii care nu se unesc - căci nu se pomeneşte despre aceasta în Evanghelie -, de aceea nu s-a scris nici în cuvîntul acesta.
În această zi se mai face şi pomenirea Sfintei Ana, proorociţa, de care se pomeneşte în Evanghelie, şi care cu Sfântul Simeon primitorul de Dumnezeu întâmpinînd pe Domnul nostru Iisus Hristos în biserică, grăia despre Dânsul tuturor celor ce aşteptau izbăvirea în Ierusalim, cum că Acela este Mesia cel aşteptat.
Cu sfinţită cuviinţă proorociţa Ana, înţeleapta, cuvioasa şi
bătrâna, s-a mărturisit Stăpânului în Templu în chip lămurit, iar pe
Născătoarea de Dumnezeu propovăduind-o tuturor celor de faţă, a mărit-o.
(Stihire ce se cântă la Utrenia Praznicului).
Aceasta era fiica lui Fanuil, din neamul lui Asir. După ce
locui cu bărbatul ei vreme de 7 ani, acela săvârşindu-se prin moarte, ea rămase
la Templu toată viaţa ei, petrecând în post şi rugăciune.
Ţinând acest fel de viaţă în chip neobosit, pe când avea 84
de ani, ea se învrednici a vedea pe Domnul, când fu adus la Templu, la 40 de
zile de la naşterea Sa în trup, de preafânta Lui Maică şi dreptul Iosif.
Mulţumind lui Dumnezeu, Ana prooroci despre Dânsul către toţi
cei care se aflau în Templu:
- Acesta este Hristos, despre Care au proorocit toţi
proorocii.
Pomenirea ei se săvârşeşte pe 3 februarie şi 28 august.
Propovăduitoare a mântuirii s-a arătat Ana, cea insuflată de
Dumnezeu, că nu se depărta de biserica Domnului, slujind ziua şi noaptea în
post şi în rugăciuni. Aceasta ieşind cu dreptul Simeon, în întâmpinarea
Pruncului Iisus, a mărturisit că acesta este Ziditorul cerului şi al
pământului. Şi îmbrăţişând pe Hristos, L-a sărutat şi Duhul s-a sălăşluit întru
ea şi a grăit: „Tu eşti Dumnezeu şi Fiul Omului, Fiul împărăţiei şi al
umilinţei. Tu auzi şi taci, vezi şi eşti nevăzut, eşti pretutinea şi ascuns”.
Şi a grăit şi alte proorocii despre Pruncul adus, pentru cei ce aşteptau
izbăvirea în Ierusalim cântând lui Dumnezeu: Aliluia. (Din Acatistul Întâmpinării Domnului)
Înţeleapta Ana ne prooroceşte nouă cele viitoare şi arată de
mai înainte, în chip tainic, aşteptarea neamurilor şi izbăvirea lui Israel.
(Din Canonul Înainteprăznuirii Întâmpinării Domnului).
Totdeauna se face şi pomenirea Sfântului prooroc Azaria, de care se scrie în cartea a doua, Paralipomena, capitolul al 15-lea. Apoi a Sfinţilor mucenici Adrian şi Euvul, care au pătimit pentru Hristos în Cezareea, de la Firmilian ighemonul. Şi a Sfinţilor mucenici Papia, Diodor şi Claudian, care s-au chinuit pentru Hristos în vremea lui Deciu, împăratul, de către Paulin, boierul Pamfiliei. Cum şi a Sfântului mucenic Vlasie cel din Cezareia Capadociei, care era păstor şi fiind muncit nu s-a lepădat de Hristos, ci pe mulţi i-a adus la credinţă, iar pe ighemon l-a omorît. Apoi, rugându-se lui Dumnezeu, şi-a dat duhul în mâinile Lui şi era văzută o porumbiţă, în chipul luminii, zburând deasupra trupului lui. Toiagul lui păstoresc, înfigându-l în pămînt, a odrăslit şi a crescut copac mare, care acoperea cu ramurile sale altarul bisericii, zidită peste moaştele lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu