Troparul Sfântului Cuvios Teofan Mărturisitorul din Singriana
Cu curgerile lacrimilor tale ai lucrat pustiul cel neroditor şi cu suspinurile cele dintru adânc ai făcut ostenelile tale însutit roditoare; şi te-ai făcut luminător lumii, strălucind cu minunile, Teofan, părintele nostru. Roagă-te lui Hristos Dumnezeu ca să mântuiască sufletele noastre.
Troparul Sfântului Cuvios Teofan Mărturisitorul din Singriana
Locuitor pustiului, înger în trup şi de minuni făcător te-ai arătat, purtătorule de Dumnezeu, Părintele nostru Teofan. Cu postul, cu privegherea şi prin rugăciune primind daruri cereşti, tămăduieşti pe cei bolnavi şi sufletele celor ce aleargă la tine cu credinţă. Slavă Celui Ce ţi-a dat ţie putere; Slavă Celui Ce te-a încununat pe tine; Slavă Celui Ce lucrează prin tine tuturor tămăduiri.
Condacul Sfântului Cuvios Teofan
Mărturisitorul din Singriana
Cele de sus căutând...
Din înălţime primind Dumnezeiasca descoperire, ai ieşit în grabă din mijlocul zgomotelor şi ducând viaţă călugărească, cuvioase, ai primit lucrarea minunilor şi harul profeţiei, lipsindu-te de soţie şi de bogăţie.
Canon de rugăciune către Sfântul Cuvios Teofan Mărturisitorul din Singriana
Purtător de cunună te-ai arătat, Sfinte Preacuvioase Părinte Teofan; că nu te-ai lepădat a cinsti slăvită icoană a lui Hristos, purtătorule de Dumnezeu fericite. Pentru aceasta ai şi strigat: Slavă Puterii Tale, Doamne!
Viaţa Cuviosului Teofan Mărturisitorul
Patria Cuviosului Teofan a fost Constantinopolul, fiind
născut din părinţi cinstiţi, Isaac şi Teodotia. Isaac era rudenie împăratului
Leon Isaurul (717-740) şi a lui Constantin Copronim (740-775). De aceea se şi
numea "Isaurie", ca unul ce era dintru acelaşi neam împărătesc şi din
părţile Isauriei. El se afla în dregătoriile cele mai mari ale palatului
împărătesc şi voievod în împărăţia lui Copronim. Şi era atunci eresul
iconoclast contra sfintelor icoane şi prigoană mare asupra dreptcredincioşilor.
Deci Isaac, împreună cu soţia sa, Teodotia, fiind în taină
dreptcredincioşi de frică, îşi păzeau dreapta credinţă. Şi s-au învrednicit a
fi născători unui fiu ca acesta, care ca o rază avea să lumineze Biserica lui
Hristos. Şi i-au pus numele Teofan, care se înţelege "de Dumnezeu
arătat", pe de o parte, că s-a născut la praznicul Sfintei dumnezeieştii
Arătări (Bobotează), care în greceşte se numeşte "Teofania", iar pe
de alta că, voind dumnezeiasca rînduială, pentru adeverire, l-a ales din
pîntecele maicii, precum altă dată pe Ieremia proorocul şi, sfinţindu-l, l-a
arătat mare luminător al Bisericii.
Deci, se numea fericitul Teofan şi după numele tatălui său,
Isaac, precum despre aceea pomeneşte Anastasie, păzitorul de cărţi. Aceasta a
fost mai înainte de tunderea lui în rînduiala monahicească, către care din
tinereţe ardea cu inima, precum vom vedea mai jos.
După naşterea fericitului de Dumnezeu arătatului prunc
Teofan, tatăl său Isaac, vieţuind numai trei ani, a trecut la viaţa cea fără de
sfîrşit. Iar înainte de a muri, a scris diata şi a încredinţat pe fiul său,
care era numai de trei ani, împreună cu maica lui, în purtarea de grijă şi în
paza însăşi a împăratului Constantin Copronim, ca unui neam al său. Şi creştea
pruncul cu anii şi cu înţelegerea, învăţînd dumnezeiasca Scriptură şi bunele
obiceiuri. Ajungînd la doisprezece ani, unul din senatori avînd o fiică de zece
ani şi văzînd pe pruncul acesta frumos, înţelept, foarte bogat şi rudă a
împăratului, căuta să-i dea de nevastă pe fiica lui, la care lucru şi Teodotia
văduva, maica lui Teofan, se învoia.
Întrucît acel lucru nu se putea săvîrşi fără voia
împăratului, senatorul l-a rugat foarte mult pe împărat pentru acel lucru,
căutînd ca astfel să se apropie de el, însoţind pe fiica sa după nepotul împăratului.
Deci, învoindu-se, s-a făcut logodna copiilor mai înainte de vîrsta cea
cuviincioasă de nuntă. Însă nunta s-a amînat pînă la anii cei desăvîrşiţi ai
vîrstei amîndorura, ai mirelui şi ai miresei.
În acel timp a murit împăratul Copronim, iar după dînsul a
venit Leon, fiul lui cel de-al patrulea, cu acelaşi nume, care s-a numit după
mamă Cazaris (775-780). Căci ea a fost fiica lui Cagan, stăpînitorul Cazarilor,
care în păgînătate se numise Cazara, iar după botez Irina.
După cîtăva vreme şi mai înainte de nunta lui Teofan, maica
lui, Teodotia, murind, lăsă fiului său o bogăţie fără număr. În casa lui Teofan
era o slugă oarecare, temător de Dumnezeu şi înţelept, iubit de Teofan pentru
obiceiul cel îmbunătăţit al lui, pe care-l avea ca sfetnic bun întru toate. Cu
vorbirea cea de folos a aceluia îndemnîndu-se şi, mai ales, povăţuindu-se de
Duhul lui Dumnezeu, Cel ce toate le lucrează, a iubit întreaga înţelepciune şi
se gîndea cum ar putea să-şi păzească fecioreasca sa curăţenie, dorind cu
osîrdie chipul şi viaţa monahicească.
Deci a început a-şi împărţi bogăţia la cei scăpătaţi şi
săraci. De acest lucru înştiinţîndu-se socrul său, chiar şi nevrînd, se sîrguia
să săvîrşească nunta, pentru că acum sosise şi vremea. Venind ziua cea hotărîtă
şi săvîrşindu-se ospăţul de nuntă după obicei, cel de Dumnezeu arătat tînărul
Teofan toată mintea şi-o avea pironită către Dumnezeu, rugîndu-se în taina
inimii sale să-l păzească Domnul în feciorie cu darul Său.
Închizîndu-se în cămară, tînărul cu mireasa sa, şi şezînd pe
patul lor, a început a-şi arăta gîndul său cel ascuns şi cu suspinuri din inimă
a zis către mireasă: "Iubita mea, oare nu ştii că vremea aceasta a vieţii
noastre este scurtă şi sfîrşitul nostru neştiut? Apoi nu ştii că îi aşteaptă
judecată nemilostivă pe acei care îşi duc viaţa în desfătări şi îndestulări şi
adeseori mînie pe Dumnezeu? Deşi nunta este rînduită de Dumnezeu, însă grijile
lumeşti care urmează la cei căsătoriţi depărtează mintea omenească de la
Dumnezeu şi o fac deşartă de gîndurile cele plăcute Lui şi nici n-o lasă să
privească cu ochii sufletului spre cele viitoare.
Ştim pe Lazăr care, pentru vremelnica chinuire, a fost dus
de îngeri în sînul lui Avraam; iar pe cel bogat, care a petrecut în desfătări,
îl ştim aruncat în muncile iadului, neputînd să capete o picătură de apă în
văpaia aceea spre răcorirea limbii lui. Auzim cui sînt făgăduite şi fericirile
evanghelice pregătite în ceruri. Nu bogaţilor, care petrec în veselia lumii
acesteia şi în toată buna fericire. Ci celor săraci, celor ce plîng, celor ce
flămînzesc, celor ce însetoşează, celor ce rabdă pentru Hristos izgonire şi
ocară. Şi, în scurt zic, că strîmtă şi anevoioasă este calea care duce la
viaţă, iar largă este poarta şi lată calea care duce la pierzare. Să ştim cu
adevărat că, dacă într-acest chip vom petrece cu răsfăţare, în dulceţile cele
deşarte, apoi cu totul, în veacul cel viitor, ne va primi veşnica amărăciune şi
nu se poate ca să fie în alt chip.
De aceea, iubita mea mireasă, este mai bine să ne păzim de
unirea cea trupească a însoţirii şi să petrecem cu un suflet în feciorie. Deci
vom vieţui puţin la un loc, prefăcîndu-ne că avem însoţire trupească, pentru că
tatăl tău este cumplit; iar sub chipul însoţirii să petrecem ca fratele cu
sora. După aceea, cînd ne va da Dumnezeu vreme cu prilej, ne vom duce în
mănăstire, eu în cea de bărbaţi, iar tu în cea de fecioare şi ne vom da în
mîinile Domnului, în toate zilele vieţii noastre, ca în veacul viitor să ne
învrednicim în ceata sfinţilor Lui celor plăcuţi".
Acea sfîntă mireasă, ca un pămînt bun primind sămînţa cea
bună, a primit cuvintele cele folositoare ale mirelui, care au intrat adînc şi
s-au înrădăcinat în inima sa. Apoi, cu faţa veselă şi cu sufletul bucuros, a
răspuns către fericitul Teofan: "Şi eu ştiu, iubitul meu stăpîn, cuvintele
Mîntuitorului nostru, Care zice în Evanghelie: Dacă cineva nu-şi va lăsa pe
tatăl său, pe maică, pe femeie, pe fii, pe fraţi şi pe surori, apoi casele şi
satele; şi cel ce nu-şi ia crucea sa şi nu vine în urma Mea, nu este vrednic de
Mine.
Deci, ca să fim vrednici Aceluia, să lăsăm toate cele
deşarte, dacă aşa voieşti; că ceea ce voieşti tu, o voiesc şi eu; ceea ce îţi
este plăcut ţie, îmi este plăcut şi mie. Voieşti tu să petreci întru feciorie,
voiesc şi eu, ca să fim neprihăniţi înaintea Mirelui ceresc, păzind nu numai
sufletele, ci şi trupurile noastre neîntinate. Pentru că ce folos ne va fi
nouă, dacă viaţa cea de scurt timp o vom cheltui în deşertăciune şi ne vom
lipsi de veşnicele bunătăţi? Dacă vom dobîndi copii, apoi de mari griji ne vom
umple, pentru hrana acelora şi pentru rînduirea vieţii lor, ziua şi noaptea
îngrijindu-ne şi căzînd în laţurile lumii cele mult împletite; apoi, venind
sfîrşitul cel necunoscut, unde ne vom afla nu ştim. Să vieţuim deci în taină în
fecioria cea păzită de noi, pînă ce Domnul ne va duce în rînduiala
monahicească".
Nişte cuvinte ca acestea ale miresei sale celei deplin
înţelepte auzindu-le fericitul Teofan, s-a mirat de buna ei înţelegere. Şi
căzînd la pămînt, a mulţumit lui Dumnezeu, Celui ce prin Duhul cel Sfînt a
povăţuit pe acea fecioară la o învoire ca aceea potrivită scopului său. Toată
noaptea aceea au petrecut-o în rugăciuni, cerînd ajutor de sus, ca începutul
vieţii lor în nevoinţă să aibă sfîrşit bun şi desăvîrşit. Iar cînd răsărea
luceafărul, au adormit puţin şi au văzut amîndoi un vis. Au văzut un tînăr
luminos la faţă, zîmbind către dînşii şi cu dragoste grăindu-le: "Domnul a
primit gîndul vostru şi m-a trimis să vă însemnez pentru o viaţă ca aceasta, la
care acum v-aţi sfătuit, ca întregi şi fără prihană să vă dăruiţi Lui".
Zicînd aceasta, i-a însemnat pe amîndoi peste tot trupul cu semnul Crucii şi
s-a făcut nevăzut.
Deşteptîndu-se ei îndată, au spus unul altuia visul său,
care era în acelaşi chip la amîndoi. Ba încă au mirosit bună mireasmă negrăită,
prin venirea cea nevăzută îngerească, şi s-au mirat. Apoi, căzînd la pămînt
înaintea lui Dumnezeu, au înălţat laude, iar buna mirosire cerească era nu
numai în cămară, ci şi în toată casa mirosea la mulţi. Şi petrecea îngereşte în
trup acea sfîntă doime şi ardeau ca două sfeşnice înaintea lui Dumnezeu prin
văpaia dragostei dumnezeieşti şi ca doi măslini izvorau untdelemn al îndurării.
Căci în toate zilele făceau neîncetat milostenii şi averile lor fără cruţare le
împărţeau la cei lipsiţi.
După cîtăva vreme, înştiinţîndu-se socrul de viaţa ginerelui
şi a fiicei sale, cum că petrec în feciorie şi că îşi împart bogăţiile la
săraci, s-a mîhnit foarte. Alergînd la împărat, i-a spus lucrul acela şi se
jeluia asupra ginerelui: "Vai de bătrîneţile mele cele ticăloase, pentru
netrebnicul meu ginere, că bogăţiile în deşert le cheltuieşte şi tinerii ani ai
fiicei mele îi pierde în zadar, nepetrecînd cu dînsa ca cei însoţiţi; şi n-am
nădejde să mă mîngîi de nepoţi. Pentru ce a luat-o pe ea? Pentru ce mai înainte
de nuntă n-a stricat logodna şi de ce nu s-a lepădat de ea, ca să nu o fi adus
în această stare, tînără fiind, şi n-ar fi adus bătrîneţile mele într-o îndoită
întristare. Pentru că de două pricini îmi este necaz pentru fiică: că fiind
măritată, nu are bărbat, nici nu poate să fie mamă de fii, apoi pentru averile
ce se cheltuiesc în zadar, de vreme ce nu numai bogăţia sa, ci şi pe cea care
este zestrea fiicei mele, nu puţină a risipit". Şi ruga pe împărat să
înveţe şi să sfătuiască pe ginerele său ca să petreacă după legea celor
însuraţi şi averile să nu le piardă în zadar.
Atunci împăratul, umplîndu-se de mînie, a chemat la sine pe
fericitul Teofan şi, cu asprime căutînd la dînsul, îl înfricoşa cu groază,
poruncindu-i să-şi schimbe o viaţă ca aceea; iar de nu, apoi îi va scoate ochii
şi-l va trimite în surghiun. Însă tînărul cel plăcut lui Dumnezeu nu băga de
seamă certarea cea împărătească şi nu-şi părăsea viaţa cea curată şi frumos
începută în feciorie, sîrguindu-se ca mai ales să cîştige darul Împăratului
ceresc, decît al celui pămîntesc. După aceasta i-a ieşit degrabă lui Teofan
poruncă de la împărat să meargă în părţile Cizicului pentru oarecare trebuinţe
ale poporului. Însă aceea, prin scornirea socrului său, într-adins i-a fost
pregătită lui, pe de o parte ca, îndeletnicindu-se cu lucrurile încredinţate
lui de împărat, să înceteze şi să uite nevoinţele cele obişnuite lui în
rugăciune; iar pe de alta ca averea să nu-i fie împărţită, căreia însuşi socrul
i se făcuse păzitor. Iar cînd au ieşit spre Cizic pentru slujba împărătească, i
s-a poruncit şi soţiei lui, de tatăl ei şi de împărat, ca să meargă cu dînsul.
Căci nu suferea tatăl să se despartă de bărbat fiica lui, nici cît de puţină
vreme.
Şi s-a întîmplat să le fie calea pe un rîu, care mai înainte
se numea Rindacos, apoi poporul l-a numit mare, care are pe o parte latura
Olimpului, iar pe alta, Sigriani. Pe acel rîu a voit a merge fericitul Teofan,
deşi pe uscat era calea spre Cizic, însă pentru oarecare neputinţe trupeşti ce
i se întîmplaseră, a voit a merge pe apă ca pe o cale mai uşoară; dar aceasta
s-a făcut după a lui Dumnezeu purtare de grijă. Deci, trimiţînd înainte pe
uscat pe prietenii săi, cum şi slugile cu caii şi cu căruţele, a şezut în
luntre, împreună cu fericita sa soţie şi cu cîteva slugi. Apoi înotînd, lua
seama la munţii cei frumoşi ai Sigrianiei, la dealuri şi la pustietăţi şi ardea
cu duhul spre viaţa cea fără de gîlceavă. Şi s-a întîmplat la un loc, cale
adîncă şi largă între munţi şi o pădure aleasă într-însa; şi a iubit el foarte
mult locul acela.
Rămînînd acolo la mal ca să se odihnească şi poruncind
tuturor să rămînă lîngă luntre să-l aştepte, singur s-a dus în valea aceea,
înconjurînd locul acela pustiu, umilindu-se. Apoi, stînd într-o pădure deasă,
se ruga lui Dumnezeu cu dinadinsul, întinzîndu-şi mîinile spre cer, apoi căzînd
la pămînt cu lacrimi şi făcînd mul-ţime de închinăciuni, zicea: "Arată-mi,
Doamne, calea în care voi merge!" Pentru că era cuprins cu foarte mare
dorire de viaţa pustnicească şi gîndea ca îndată, lăsînd toate, să se ascundă
într-acea pustie.
Fiind ostenit de rugăciuni şi şezînd să se odihnească, s-a
făcut minune, căci a văzut pe îngerul cu chip de lumină, pe care mai înainte îl
văzuse în cămară, cînd era împreună cu sfînta sa mireasă. Acela arătîndu-i cu
degetul pustia aceea, a zis: "Ţie aici ţi se cade a te sălăşlui, dar încă
mai aşteaptă puţin, pînă cînd se vor lua de pe pămîntul celor vii cei ce-ţi
împiedică calea, căci se vor lua degrabă, şi fără de supărare vei merge oriunde
vei voi".
De acea vedenie Sfîntul Teofan s-a veselit foarte şi,
întor-cîndu-se la luntre, mergea vesel în calea sa. Şi a văzut prin munţii
aceia ai Sigrianiei mănăstiri pustniceşti şi sihăstreşti şi le-a cercetat
împreună cu soţia cea înţeleaptă. În acele mănăstiri au aflat un stareţ
înainte-văzător, cu numele Grigorie, iar cu porecla Stratighie, care petrecea
la un loc ce se numea Polihronie, de la care, după ce i-a descoperit gîndul şi
dorinţa inimii sale, a auzit ceea ce mai înainte auzise de la îngerul, care i
se arătase lui. Căci, vieţuind îngereşte acel stareţ, se învrednicise de la
Dumnezeu de darul mai înainte vederii şi a zis către Teofan: "Aşteaptă
puţin, tînărule bun, că degrabă împăratul şi socrul tău se vor duce de pe
pămînt, iar tu vei fi liber şi vei merge după scopul tău cel bun". Iar
cinstitei lui mirese i-a spus la ureche încet, acel sfînt stareţ, cum că
iubitul ei frate, Teofan, va cîştiga la vreme cunună mucenicească.
După aceasta Sfîntul Teofan a ajuns la cetatea Cizicului şi
făcea lucrul cel poruncit de împărat, cu nişte îndreptări ale oarecăror treburi
ale popoarelor. Şi ieşea adeseori cu slugile în munţii Sigrianiei, care nu era
departe, cercetînd pe sfinţii părinţi de acolo şi învrednicindu-se de
binecuvîntări şi rugăciuni de la dînşii, folosindu-şi sufletul din cuvintele
lor cele de Dumnezeu insuflate; iar, mai ales, mergea adeseori la cel mai
înainte văzător Grigorie Stratighie şi la Hristofor, egumenul locaşului celui
mic, cum se numea acea mănăstire.
Odată, trecînd prin munţii Sigrianiei pentru cercetarea
părinţilor pustnici, i s-a întîmplat de a întîrziat şi era o arşiţă mare, pe
vremea secerişului, şi a însetat, împreună cu cei ce erau cu dînsul, iar locul
acela era pustiu şi fără de apă; apoi ziua se pleca şi nevoie le era ca să nu
rămînă acolo, căci slăbeau toţi de sete şi ei şi dobitoacele. Deci fericitul
Teofan, rugîndu-se, a stat sub un deal ca să poată adormi puţin, să-şi
potolească setea cu somnul. Deşteptîndu-se el, fără de veste a curs peste capul
lui un izvor de apă vie şi l-a udat. Căci n-a trecut Dumnezeu cu vederea pe
robul Său, Cel ce a izvorît apă din piatră în pustie neamului evreiesc celui
nemulţumitor; deci, cu cît mai ales mulţumitorului Său rob bine a voit a face
aceasta la vreme de nevoie.
Iar sfîntul, deşteptîndu-se de sunetul apei celei
neaşteptate, s-a sculat degrabă din locul acela şi a strigat pe cei ce erau cu
dînsul. Toţi alergînd, se minunau de acea minune fără de veste şi neaşteptată
şi slăveau pe Dumnezeu; apoi au băut din destul şi dobitoacele le-au adăpat.
Iar după ce au rămas ei în acel loc, a doua zi nu s-a mai aflat izvorul acolo
şi locul era uscat şi nici urmă de apă nu se afla. De care lucru mai mult s-au
minunat şi au mărit puterea lui Dumnezeu cea minunată, că în vreme de sete a
scos izvor din pămînt fără de apă, apoi, încetînd trebuinţa, a secat apa,
arătînd cu fapta că în fiecare loc Dumnezeu este gata să dea cele trebuincioase
aceluia care mai înainte caută Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui.
După aceea Sfîntul Teofan, zăbovind în Cizic cîtăva vreme şi
toate rînduindu-le bine, precum avea poruncă de la împărat, s-a întors în
Constantinopol. În acea vreme s-a împlinit ceea ce a zis îngerul lui Dumnezeu
şi profeţia Cuviosului Grigorie; căci a murit împăratul Leon Cazaris, fiul lui
Copronim şi nepotul lui Leon Isaurul, cum şi socrul lui Teofan a murit.
Deci se făcură liberi amîndoi, adică Teofan şi sfînta lui
mireasă. Şi îndată fără de împiedicare şi-au împărţit bogăţiile şi averile lor,
precum au voit. După aceea, Teofan a călugărit pe mireasa sa într-una din
mănăstirile de fecioare din Bitinia, dînd mănăstirii aceleia averi din destul,
spre chivernisirea surorii lui, căreia i-a pus numele în călugărie Irina şi a
bineplăcut lui Dumnezeu desăvîrşit în viaţa monahicească, încît a făcut minuni
alese; căci a luat de la Dumnezeu darul de a vindeca toate bolile şi a izgoni
dracii. Iar scriitor al minunilor ei a fost prea sfinţitul Patriarh al
Constantinopolului, Metodie, care a lăudat viaţa amîndurora.
Iar după călugăria surorii sale, fericita fecioară Irina, Sfîntul
Teofan împărţind la cei ce aveau trebuinţă rămăşiţa averilor ce le avea în
Constantinopol, iar din aur oprind ceva, s-a dus la cel mai sus-zis, la
părintele său Grigorie, cel mai înainte văzător, poreclit Stratighie, în
muntele Sigrianiei, la locul ce se numea Polihronie şi s-a tuns de dînsul în
monahicescul chip, apoi i-a zidit acolo o mănăstire din aurul cel rămas. Şi a
petrecut lîngă dînsul destulă vreme, deprinzîndu-se la nevoinţele monahiceşti.
După aceea, cu sfatul stareţului, s-a dus în insula ce se
numea Calonimos, unde avea un sat mic părintesc, care-i rămăsese din averile
cele vîndute şi împărţite. Acolo a făcut o mănăstire şi a chemat pe fraţii din
locaşul lui Teodor, ce se numea "Monoheraria" şi le-a pus egumen pe
un bărbat bun şi iscusit. Iar el singur s-a închis în chilie şi scria cărţi,
căci era bun scriitor, şi pe acelea vînzîndu-le, se chivernisea nu numai pe
sine, ci şi pe alţii. Iar după cîţiva ani, murind egumenul, îl supărau fraţii
pe Cuviosul Teofan, cu multă rugăminte, ca să binevoiască să le fie egumen. Iar
el, nevrînd, s-a dus de la dînşii iarăşi, la muntele Sigrianiei. Şi aducîndu-şi
aminte de acel loc pustnicesc unde a văzut arătarea cea îngerească cînd
călătorea pe apă spre Cizic, s-a dus acolo. Sălăşluindu-se în pustia aceea,
vieţuia după Dumnezeu; şi a umplut-o ca pe o cetate a lui Dumnezeu, de plăcuţii
Lui, care vieţuiau în pustie. Pentru că, venind mulţi la dînsul, doreau să
vieţuiască acolo. Şi era trebuinţă acum să se facă şi acolo o mănăstire, pentru
care se afla în pustia aceea un loc al unui om lucrător de pămînt, avînd ţarină
întinsă care se numea "Locaşul cel mare".
Deci, a trimis la cunoscuţii săi şi, împrumutînd de la
dînşii aur, a cumpărat locul acela şi a făcut o mănăstire, ajutîndu-i Dumnezeu
şi dîndu-i, prin dumnezeiasca Sa purtare de grijă, toate cele spre trebuinţă;
şi degrabă a dat înapoi împrumutul, căci fraţii care ce se adunaseră în locaş
aveau îndestulare de hrană de la dînsul. Dar a fost cu neputinţă Cuviosului
Teofan să nu ia dregătoria egumeniei în locaşul acela, fiind silit de toţi
părinţii pustnici. Deci s-a făcut egumen astfel, în ce chip Hristos porunceşte
în Evanghelie: Cel mai mare să vă fie vouă slugă; şi cel ce voieşte între voi
să fie întîi, să fie vouă rob. Şi slujea Cuviosul Teofan egumenul cu mîinile
sale la trebuinţele tuturor. Căci îi dăruise atunci Dumnezeu tărie trupească şi
la tot lucrul mănăstiresc el se ostenea mai mult decît alţii şi s-a făcut
tuturor chip de viaţă îmbunătăţită în iubirea de osteneală.
Într-acele vremi s-a adunat al şaptelea Sinod al Sfinţilor
Părinţi la Niceea (787) împotriva luptătorilor contra sfintelor icoane, pe
vremea împărăţiei lui Constantin, fiul lui Leon, iar lui Copronim îi era nepot,
cum şi dreptcredincioasei Irina maica acestuia, pe vremea prea sfinţitului
Patriarh al Constantinopolului, Tarasie. La care sinod Sfinţii Părinţi au
anatematizat eresul iconoclast, iar pentru sfintele icoane iarăşi au întărit a
le cinsti cu dreaptă credinţă. La acel sinod a fost chemat şi Cuviosul Teofan,
egumenul marelui locaş din Sigriani, şi strălucea ca o stea luminoasă în
mijlocul sfinţilor părinţi, întărind dreapta credinţă împreună cu dînşii. Şi a
fost mergerea lui acolo spre folosul multora; căci unde mulţi se împodobeau cu
haine bune, cu care şi cu cai, el a mers călare pe un asin prost, avînd haine
vechi şi cu multe cusături. Şi, văzîndu-l într-o smerenie şi sărăcie ca aceea,
toţi s-au umilit şi s-au folosit, cei ce îi ştiau viaţa cea de mai înainte, cît
a fost de bogat şi de cinstit, fiind pe lîngă împărat cel dintîi din suită; iar
acum pentru Dumnezeu atît de mult s-a smerit şi a sărăcit, socotind toate ca pe
nişte gunoaie.
După săvîrşirea acelui sfînt sinod, cuviosul s-a întors
într-ale sale; iar acele dogme ale dreptei credinţe care s-au hotărît la
Sfîntul Sinod le avea ca pe o înfrumuseţare prea aleasă în locaşul său. Şi se
îndeletnicea în nevoinţele cele obişnuite lui, prin chipul vieţii sale celei
îmbunătăţite luminînd nu numai acel locaş, ci şi toate părţile acelea.
Pretutindeni străbătea vestea despre el şi s-a preamărit Tatăl ceresc pentru
el. Apoi i s-a dat de la Dumnezeu darul facerii de minuni, pentru curăţia vieţii
lui, şi tămăduia bolile în oameni şi izgonea diavolii.
Odată, adormind cuviosul, diavolul, vrînd să-i facă rău şi
închipuindu-se în asemănare de porc sălbatic, a muşcat cu dinţii degetul cel
mare al mîinii sfîntului, încît l-a durut foarte tare. Deşteptîndu-se îndată, a
văzut pe degetul acela semnele dinţilor vrăjmaşului, care a voit să i-l smulgă,
şi-l durea rana tare; dar luînd mir, din care avea la sine de la făcătorul de
viaţă lemn al Crucii, a uns cu el degetul său cel bolnav şi îndată s-a vindecat.
În acea vreme a luat stăpînire asupra diavolilor şi-i izgonea cu cuvîntul din
oamenii care pătimeau şi se aduceau la dînsul.
Odată, plutind cu corabia undeva şi fiind învăluire şi
furtună, acest părinte cuvios a schimbat-o în linişte. Iar celor ce veneau la
locaşul lui, adică mulţime de străini şi de săraci, împărţindu-le fără cruţare
pîine şi toată hrana, le-a făcut a nu se împuţina, precum altădată Ilie a
umplut vasul de făină al văduvei. Altă dată, chelarul cîrtind asupra sfîntului
pentru împărţirea de hrană la cei ce veneau - pentru că celor ce vieţuiau în
mănăstire, zicea el, nu le va ajunge spre trebuinţă -, sfîntul i-a poruncit
aceluia ca toate cele ce sînt în cămară de mîncare să le cîntărească şi să le
numere. Şi a găsit că nu scăzuseră cît de puţin. Atunci toţi fraţii au
preamărit pe Dumnezeu, iar cîrtitorul, căzînd înaintea lui, şi-a cerut iertare.
După aceasta, cuviosul s-a îmbolnăvit, fiind de cincizeci de
ani, iar boala lui era că avea piatră în pîntece şi în coapse şi se chinuia
foarte rău. Şi din acel ceas toată cealaltă vreme a vieţii sale a petrecut-o pe
patul durerii. Şi, cel ce cu rugăciunea tămăduia bolile altora, lui însuşi nu
cerea de la Dumnezeu tămăduire trupească, ci răbda cu mulţumire. După acea
boală trupească, i-a sosit vremea sfîrşitului celui de mărturisitor pentru
dreapta credinţă, după proorocia celui mai înainte văzător, Grigorie, pe care o
zisese încetişor la urechea sfintei fecioare, mireasa lui Teofan, zicînd că, la
vremea sa, va cîştiga cununa mucenicească. Căci, trecînd ani mulţi şi cuviosul
îmbătrînind, iar cîţiva împăraţi greceşti trecînd, după aceea Leon Armeanul a
luat sceptrul împărăţiei greceşti (813-820). Acela a ridicat eresul contra
sfintelor icoane şi a tulburat iarăşi Biserica lui Hristos, izgonind din scaun pe
sfîntul, dreptcredinciosul patriarh Nichifor, ca şi pe Cuviosul Teodor
Studitul, împreună cu ucenicii lui, iar pe mulţi alţii îi muncea cumplit şi-i
ucidea pentru cinstirea icoanelor.
Se scrie despre Sfîntul Teofan şi aceasta. Că Sfîntul
Nichifor, patriarhul Constantinopolului, pe cînd se ducea cu corabia pe mare în
surghiun, a trecut prin dreptul acelui loc în care era locaşul lui Teofan.
Aceasta văzînd-o Cuviosul Teofan sufleteşte, cu ochii cei mai înainte văzători,
a poruncit ucenicului să aducă cărbuni aprinşi în cădelniţă. Apoi, aprinzînd
lumînarea şi punînd tămîie pe cărbuni, s-a închinat pînă la pămînt, vorbind ca
şi către o persoană care trecea alăturea. Şi întrebînd ucenicul: "Ce faci,
părinte? Spre cine vorbeşti, închinîndu-te?" Cuviosul i-a răspuns:
"Iată, prea sfinţitul Patriarh Nichifor, izgonit cu nedreptate pentru
dreapta credinţă, se duce în surghiun şi trece cu corabia prin dreptul acesta;
pentru dînsul am aprins lumînarea şi tămîia, să-i dăm cinstea cea cuviincioasă
patriarhului".
A văzut aceasta cu duhul şi prea sfinţitul Patriarh
Nichifor, fiind în corabie; căci fără de veste plecîndu-şi genunchii, s-a
închinat sfîntului stareţ şi, întinzînd mîinile în sus, îl binecuvîntă. Iar
unul din cei ce erau cu prea sfinţitul Patriarh în corabie, l-a întrebat:
"Pe cine binecuvintezi, prea sfinţite părinte, şi înaintea cui te-ai
închinat în genunchi?" A răspuns prea sfinţitul: "Iată, Teofan
Mărturisitorul, egumenul marelui locaş, s-a închinat nouă şi ne-a cinstit cu
lumînări aprinse şi cu tămîie. Deci m-am închinat lui, căci şi el asemenea cu
noi va pătimi, nu după multă vreme". Lucru care s-a şi împlinit.
Căci după aceea, răucredinciosul împărat Leon Armeanul,
vrînd să înşele pe Cuviosul Teofan spre a lui rătăcire, a trimis la dînsul,
chemîndu-l cu cinste în Constantinopol şi cu vicleşug zicînd: "Război îmi
stă înainte cu vrăjmaşii şi mi se cade mai înainte de a ieşi la război să mă
înarmez mai întîi cu sfintele tale rugăciuni; pentru aceea, să nu te lepezi a
veni la noi, cinstite părinte". Iar Cuviosul Teofan, cu toate că a
cunoscut vicleşugul împăratului şi era cuprins de grea boală trupească, însă a
binevoit să meargă, dorind să pătimească pentru dreapta credinţă. Intrînd în
corabie, a ajuns la împărăteasca cetate; însă nu s-a dus înaintea împăratului,
fiindcă împăratul se ruşina de cinstita lui faţă şi se temea de mustrările lui.
Ci a trimis la el bărbaţi cinstiţi, amăgindu-l prin multe făgăduinţe spre a sa
rea credinţă, zicînd: "Dacă vei fi de un gînd cu noi, voi înălţa
mănăstirea ta cu ziduri de piatră şi cu toată îmbelşugarea o voi îmbogăţi, iar
tu mai cinstit decît toţi vei fi cu mine; şi cei ce îţi sînt rudenii de
aproape, pe aceia cu mari boierii îi voi cinsti".
Apoi a adaos şi cuvinte îngrozitoare, zicînd: "Dacă vei
fi potrivnic nouă, te vei face pricinuitor de mare necinste ţie însuţi". A
răspuns sfîntul prin trimişii aceia: "Eu nu am trebuinţă de nimic din
bogăţiile lumii acesteia. Pentru că, dacă în tinereţile mele, aurul, argintul
şi averile cele multe cîte le-am avut, le-am lăsat pentru dragostea lui
Hristos, apoi oare la bătrîneţile mele să le doresc pe acelea? Să nu fie! Iar
pentru mănăstire şi pentru cei de aproape ai mei, Dumnezeu, Purtătorul de
grijă, este mai mare decît împăraţii şi boierii pămînteşti. Şi pentru ce
împăratul mă înfricoşează pe mine cu certări, ca pe un prunc mic cu vargă?
Pregătească asupra mea tot felul de munci, aprindă foc, apoi, deşi nu pot umbla
singur de sine, precum mă vedeţi, însă în foc voi sări pentru dreapta
credinţă".
Acestea şi mai multe cuvinte cu multă îndrăzneală zicîndu-le
sfîntul, s-au dus trimişii la împărat şi i-au spus cele ce auziseră. Iar
împăratul se minuna de o îndrăzneală ca aceea a lui, fără de frică, şi a
poruncit oarecăruia Ioan sofistul, isteţ în cuvinte, plin de meşteşuguri şi de
vrăji, ca să se întrebe cu cuviosul. Dar şi acela, împotriva gurii celei de
Dumnezeu grăitoare a cuviosului părinte, a rămas ca un mut şi, biruindu-se, s-a
întors cu ruşine la cel ce l-a trimis pe el.
Atunci împăratul, umplîndu-se de mînie, a poruncit ca pe Cuviosul
Teofan să-l închidă într-o casă oarecare întunecoasă şi strîmtă, lîngă palatul
ce se numea Elevteria, şi să pună străjeri lîngă dînsul. În acea strîmtă
închisoare cuviosul, bătrîn fiind şi bolnav, a petrecut doi ani; şi în toate
zilele, uneori cu momeli, iar alteori cu certări îl îndemna spre lupta
împotriva sfintelor icoane, rău făcîndu-i şi de rău grăindu-l, prin oarecare
eretici, pe care îi trimitea la dînsul într-adins.
Odată, împăratul a trimis la sfîntul cu momeli, că doar ar
iscăli lepădarea icoanelor. Şi a scris sfîntul către dînsul astfel: "Ştii,
o, împărate, pe Acela ce ţi-a dat împărăţia, prin Care împăraţii împărăţesc şi
tiranii stăpînesc pe pămînt. Ştii că Dumnezeu, fiind nescris împrejur, a voit
însă a se tăia împrejur, luînd firea noastră omenească asemenea nouă în toate,
afară de păcat, şi prin acea fire îndumnezeită, a înviat morţii, a luminat
orbii, a curăţit pe cei stricaţi şi celelalte minuni ale Sale pe rînd le-a
făcut. Şi, prin aceeaşi fire, a suferit moarte de bunăvoie de la iudeii cei
pizmaşi şi, a treia zi înviind, cu slavă S-a înălţat la cer şi de Tatăl
niciodată nu Se desparte.
Acea fire omenească ce este în Hristos Dumnezeu, de vreme ce
Sfînta Evanghelie ne încredinţează, cu cinste o primim pe ea; şi primind cartea
Evangheliei cu cinste şi cele scrise întru dînsa crezîndu-le, faptele cele
minunate ale lui Hristos le credem ca şi cînd pe Însuşi Hristos Îl cinstim în
acea carte. Şi dacă pentru cartea Evangheliei, în care sînt scrise faptele lui
Hristos, nu sîntem osîndiţi că o primim pe dînsa, apoi cum vom fi osîndiţi
primind şi cinstind istoria cea închipuită în icoane a aceloraşi cuvinte
evangheliceşti? Prin aceste icoane chiar şi barbarii cei ce vin la noi cu
credinţă cunosc lesne toată petrecerea lui Hristos, Care a fost pe pămînt cu
oamenii, cum şi minunatele Lui fapte, cu înlesnire le cunosc.
Încît mulţi necărturari privind cu ochii spre icoane, văd
minu-nile cele zugrăvite ale lui Hristos şi patima Lui cea de bunăvoie, apoi
preamăresc pe Domnul, Cel ce a pătimit pentru noi; a căror mîntuire tu ai
zavistuit-o, lepădînd închipuirile icoanelor. Care sinod cîndva a vestit
aceasta, că a cinsti sfintele icoane este păcat şi necurată furare de cele
sfinte? Au nu singur Hristos a trimis chipul cel nefăcut de mînă al feţei Sale
spre vindecarea lui Avgar, domnul Edesei? Au nu Sfîntul Evanghelist Luca ne-a
dat nouă icoana Preacuratei Fecioare Născătoare de Dumnezeu, cu vopsele
închipuită? Şi ce împotrivire vei face predaniei şi învăţăturii Sfinţilor
Părinţi? Căci Vasile cel Mare, cercătorul tainelor celor negrăite, a zis:
"Cinstea cea dată icoanei se suie la chipul cel dintîi, a căruia
este". Asemenea şi Sfîntul Ioan Gură de Aur a zis: "Eu am iubit şi pe
acel sfînt chip ce este din ceară făcut". Asemenea şi Chiril, alăuta
Sfîntului Duh, strigă: "Adeseori, văzînd închipuirea patimilor lui Hristos
pe icoană, nu fără de lacrimi am trecut cu vederea acea închipuire şi
celelalte".
Deci, dacă cele dintîi şase Sinoade ecumenice a toată lumea,
care au fost mai înainte de cel de al şaptelea, n-au oprit sfintele icoane a le
cinsti, nici le-au lepădat, oare ţi se pare că eşti mai înţelept decît dînşii?
Al tău lucru este, o, împărate, ca să faci război împotriva celor de alt neam;
iar dogmele bisericeşti şi legile Sfinţilor Părinţi nu împăraţilor se cuvine a
le cerceta".
Acea scrisoare a Cuviosului Teofan citind-o împăratul, s-a
umplut de negrăită mînie şi îndată a trimis pe un cumplit dregător spre părţile
Sigrianei ca să strice mănăstirea cuviosului, ce se numea "Locaşul cea
mare" şi să o ardă desăvîrşit; iar pe ucenicii lui, pe toţi fără de milă
bătîndu-i, să-i izgonească. Iar pe alt dregător, tot aşa de cumplit, l-a trimis
la cuviosul în închisoarea cea întunecoasă unde era ţinut de doi ani, lîngă
palatul Elevteriei. Acesta, dezbrăcînd pe sfîntul stareţ, care avea trupul
obosit de multe postiri şi de boala cea lungă, l-a bătut fără de milă cu vine
de bou pe spate şi pe pîntece; apoi, dîndu-i trei sute de lovituri iarăşi
într-aceleaşi legături închizîndu-l, s-a dus. A doua zi acelaşi muncitor,
mergînd din porunca împărătească şi scoţînd din închisoare pe cuviosul mucenic,
l-a bătut din nou fără de milă; apoi l-a trimis în surghiun în insula
Samotraciei. Pe aceasta cuviosul, cu ochii mai înainte văzători, a văzut-o cu
cîteva zile mai înainte şi ascultătorului ce-i slujea mai înainte îi spusese că
în acea insulă au să-l ducă.
Acolo Cuviosul Teofan mergînd, numai douăzeci şi trei de
zile a trăit şi a trecut din izgonirea cea pămîntească la pomenirea cea
cerească, cu cununa cea de mărturisitor al pătimirii împodobindu-se; şi s-a
aşezat cinstitul lui trup acolo, în raclă de lemn. Iar Dumnezeu a preamărit pe
sfîntul şi plăcutul Său nu numai în viaţa lui, ci şi după moarte. Căci a dăruit
cinstitelor lui moaşte putere tămăduitoare şi mulţime de bolnavi cîştigau
tămăduiri, atingîndu-se de cinstita lui raclă.
Iar după ce s-a ucis răucredinciosul împărat Leon Armeanul,
ucenicii Sfîntului cei izgoniţi, iarăşi întorcîndu-se la al lor locaş, în
muntele Sigrianiei, şi mănăstirea cea arsă împodobind-o, au adus sfintele
moaşte ale Cuviosului Teofan, părintele lor, de la insula Samotraciei în
locaşul său care se numea "Marele locaş" şi le-au aşezat în biserică
cu cinste şi făceau minuni fără număr, întru slava lui Hristos, Dumnezeul
nostru, Cel slăvit împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh, în veci. Amin.
Viaţa celui între Sfinţi Părintele nostru Grigorie Dialogul,
papă al Romei
Autorul Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite, Sfantul Grigorie Dialogul este pomenit in fiecare an in ziua de 12 martie, de Biserica Ortodoxa. Acesta este unul dintre cei patru Parinti reprezentativi ai crestinismului occidental, alaturi de Sfantul Ambrozie, Fericitii Augustin si Ieronim si este cinstit in mod deosebit si de Biserica Rasaritului. A fost si primul calugar ales episcop al Romei. Pontificatul sau a durat din anul 590 si pana in 604.
Initial a imbratisat cariera politica, provenit fiind dintr-o familie patriciana romana. Insa, in anul 575 s-a decis a optat pentru viata monahala, transformand vila de pe Muntele Celio, mostenita de la parinti, in manastire.
Este autorul scrierii in patru volume intitulata "Dialogurile", motiv pentru care Biserica Ortodoxa il cinsteste sub numele de Dialogul. A compus Liturghia darurilor inainte sfintite, celebrata in bisericile crestine rasaritene in timpul Postului Mare. Cunoscuta sub numele de Liturghia Sf. Grigorie Dialogul, este una din cele trei Liturghii savarsite in Biserica Ortodoxa, alaturi de cea a Sfintilor Ioan Gura de Aur si Vasile cel Mare. A scris si "Cartea regulii pastorale", adresata preotilor. A trecut la Domnul 12 martie 604 la Roma.
Initial a imbratisat cariera politica, provenit fiind dintr-o familie patriciana romana. Insa, in anul 575 s-a decis a optat pentru viata monahala, transformand vila de pe Muntele Celio, mostenita de la parinti, in manastire.
Este autorul scrierii in patru volume intitulata "Dialogurile", motiv pentru care Biserica Ortodoxa il cinsteste sub numele de Dialogul. A compus Liturghia darurilor inainte sfintite, celebrata in bisericile crestine rasaritene in timpul Postului Mare. Cunoscuta sub numele de Liturghia Sf. Grigorie Dialogul, este una din cele trei Liturghii savarsite in Biserica Ortodoxa, alaturi de cea a Sfintilor Ioan Gura de Aur si Vasile cel Mare. A scris si "Cartea regulii pastorale", adresata preotilor. A trecut la Domnul 12 martie 604 la Roma.
Sfîntul Grigorie Dialogul, papă al Romei, numit aşa pentru
vorbele cele frumoase, s-a născut în Roma cea veche, din tată care se numea
Gordian, şi din maică, Silvia fericita, amîndoi fiind de neam bun, senatori
cinstiţi şi bogaţi. Dar nu atît pentru cinstea de senator era cinstit neamul
acestui Sfînt Grigorie, cît pentru acele sfinte persoane plăcute lui Dumnezeu
care se aflau în neamul acela. Căci fericitul Felix, al treilea cu acel nume,
papă al Romei, îi era moş; iar Sfînta Tarsila, care a văzut la sfîrşitul său pe
Domnul venind la dînsa, asemenea, şi fericita Emiliana, care împreună cu
Tarsila, s-a învrednicit cereştii vieţi veşnice, i-a fost moaşă lui. Însă şi
Silvia, maica lui, este cinstită cu sfinţii în Biserica Romei.
Pe un neam sfînt ca acesta fericitul Grigorie l-a împodobit
şi mai mult cu sfinţenia sa, deprinzîndu-se din tinereţe la fapta bună şi la
plăcerea de Dumnezeu. Apoi se îndeletnicea din pruncie cu învăţătura cărţii,
făcîndu-se filosof ales şi bărbat cuvîntător, plin de înţelegere şi de
judecată. De aceea s-a ales şi în dregătoria divanului; însă nu la cele
lumeşti, ci la cele duhovniceşti îşi avea el gîndul şi dorinţa cea neîncetată,
rîvnind să fie monah. Dar, avînd pe părinţii săi între cei vii, amîna
călugăria, pînă la vremea cea cuviincioasă. Şi, deşi petrecea în lume, el era
monah cu voinţa şi cu viaţa cea curată în feciorie.
Murind tatăl său, a început a împărţi averea cea multă ce-i
rămăsese în milostenii şi spre zidirea sfintelor locaşuri. În Sicilia a zidit
şase mănăstiri, îndestulîndu-le cu toate cele de trebuinţă, iar a şaptea, în
Roma, înăuntrul cetăţii, în cinstea Sfîntului Apostol Andrei. Prefăcîndu-şi în
mănăstire casa sa, care era aproape de biserica Sfinţilor Mucenici Petru şi
Pavel, lîngă muntele ce se numea Scvara, şi într-acea mănăstire lepădîndu-şi
hainele mireneşti ţesute cu aur, împreună cu perii de la tundere, s-a îmbrăcat
în hainele cele de lînă ale rînduielii monahiceşti şi s-a povăţuit de iscusiţii
stareţi Maximian şi Ilarion.
Apoi, nu după multă vreme, s-a făcut egumen locaşului
aceluia. Iar fericita Silvia, maica lui, locuia aproape de poarta Sfîntului
Apostol Pavel, slujind Domnului în văduvia sa, cu post şi rugăciuni, ziua şi noaptea
fiind în casa Domnului. Hrana ei erau verdeţuri crude de grădină, din care îi
trimitea în toate zilele şi fiului său, fericitul Grigorie. Şi era foarte
milostivă spre cei săraci şi scăpătaţi, împărţind pînă la sfîrşit toată averea
ei. Asemenea şi fiul ei, fericitul Grigorie, era atît de milostiv, încît n-a
cruţat lucrul cel din urmă, ci îndată l-a dat celor ce cereau.
Odată şezînd el în chilia sa, scriind cărţi după obicei, a
venit la dînsul un sărac - însă acela era îngerul Domnului în chip de sărac -
şi i-a zis: "Miluieşte-mă, robule al lui Dumnezeu din cer, deoarece, fiind
cîrmaci de corabie, am pierdut nu numai averile mele cîte le-am avut, dar şi pe
cele străine".
Iar iubitorul de săraci şi adevăratul rob al lui Hristos,
Sfîntul Grigorie, avînd durere din inimă pentru dînsul, a chemat pe fratele
care-i slujea şi i-a poruncit să dea omului aceluia şase galbeni. Săracul,
luînd ceea ce i s-a dat, s-a dus. Apoi, după cîtăva vreme, tot în ziua aceea, a
venit la fericitul acelaşi sărac, zicînd: "Miluieşte-mă, robul lui
Dumnezeu, că multe am pierdut, iar tu puţin mi-ai dat". Fericitul, chemînd
iarăşi pe slujitorul lui, i-a zis: "Frate, du-te şi-i dă alţi şase
galbeni". Fratele a făcut aşa şi săracul acela a luat de la sfîntul, în
aceeaşi zi, doisprezece galbeni şi a plecat.
După puţină vreme, a venit iarăşi, a treia oară, acelaşi
sărac, strigînd către Sfîntul: "Fie-ţi milă de mine, părinte, şi-mi mai dă
încă din îndurările tale, că am pierdut în mare foarte multă bogăţie
străină". Iar fericitul Grigorie a zis către slujitorul său: "Mergi,
frate, şi mai dă aceluia ce cere încă şase galbeni". Fratele răspunse:
"Să mă crezi, cinstite părinte, că n-a mai rămas în cămară nici un
galben". Fericitul îi zise: "De nu ai altceva, dă-i haine, ori vreun
vas". Fratele răspunse: "Nu avem alt vas decît un taler de argint, în
care marea doamnă, maica ta, ţi-a trimis linte după obicei".
Grăit-a plăcutul lui Dumnezeu, Grigorie: "Du-te, frate,
şi dă săracului şi acest taler, ca să nu se ducă mîhnit de la noi, căci caută
mîngîiere în primejdia sa". Deci, luînd săracul acela talerul de argint,
s-a dus veselindu-se. După aceea, n-a mai venit să ceară milostenie, ci era
nevăzut lîngă dînsul, păzindu-l şi ajutîndu-l în toate. Pentru că îngerul
Domnului era lîngă sfîntul, cu puterea darului cea minunată, prin care Sfîntul
Grigorie s-a făcut slăvit, deoarece se făceau multe minuni în locaşul lui.
După ce a murit Pelaghie, papă al Romei, toţi, cu un glas,
au ales în scaunul acela pe Sfîntul Grigorie, egumenul Mănăstirii Sfîntul Andrei.
Dar el, fugind de treapta aceea atît de înaltă şi de cinstea omenească, a
plecat din cetate şi s-a ascuns prin locuri pustii. Căutînd tot poporul din
Roma pe doritul lor păstor, Grigorie, şi negăsindu-l, s-a făcut multă mîhnire
pentru aceasta. Apoi, au început a face rugăciuni către Dumnezeu cu dinadinsul,
ca să le arate pe robul Lui. Atunci s-a făcut din cer un stîlp de foc, văzut de
toţi, şi s-a pogorît spre locul unde era Sfîntul Grigorie, ascuns într-un munte
pustiu. Deci, toţi au cunoscut că pentru Grigorie s-a arătat acel stîlp ceresc
şi au alergat îndată acolo, unde găsind pe cel căutat, o, cu ce negrăită
bucurie l-au luat de acolo, măcar că nu voia.
Aşa s-a aşezat Sfîntul Grigorie papă al Romei celei vechi,
pe vremea împărăţiei lui Mavrichie (582-602). Şi era negrăită milostivirea lui
spre săraci, scăpătaţi, lipsiţi, văduve şi spre străini. El a zidit multe case
primitoare de străini şi de săraci, nu numai în cetatea Romei, ci şi în altele.
În Ierusalim într-adins a trimis pe ava Prov, cu aur din destul, ca să zidească
acolo o casă de oaspeţi. La muntele Sinai, în tot timpul vieţii sale, trimitea
multă milostenie spre hrana monahilor, iar pe cei ce erau în Roma săraci şi
bolnavi, îi avea într-o carte scrişi pe nume şi în toate zilele îi hrănea pe dînşii.
De multe ori la masa sa aducea străini şi săraci şi singur le slujea lor.
Altă dată a poruncit cămăraşului său să cheme la masă
doisprezece străini, ca să prînzească cu dînsul. Iar după ce au stat, Sfîntul
Grigorie, uitîndu-se, a văzut treisprezece inşi la masă. Deci, chemînd pe
cămăraş, i-a zis încet: "Oare nu ţi-am poruncit să chemi doisprezece inşi?
Iar tu de ce ai chemat, fără voia mea, şi pe al treisprezecelea?"
Sachelariul, înfricoşîndu-se, a zis: "Să mă crezi, preacinstite stăpîne,
că nu sînt mai mult decît doisprezece!" Pentru că nici el, nici altul, nu
vedea pe cel de-al treisprezecelea, care şedea la sfîrşitul mesei şi chipul
feţei lui se schimba, încît uneori se arăta bătrîn şi cărunt, iar alteori i se
părea a fi un tînăr voinic.
Cînd s-a sculat de la masă, Papa Grigorie le-a dat drumul la
toţi, iar pe cel de-al treisprezecelea, care era minunat la chip, l-a oprit şi,
apucîndu-l de mînă, l-a băgat în cămara sa şi i-a zis: "Te jur cu puterea
cea mare a lui Dumnezeu Cel Atotţiitor, să-mi spui cine eşti tu şi care este
numele tău?" Iar el a zis către dînsul: "Pentru ce întrebi de numele
meu? Acesta este minunat! Însă să ştii, aducîndu-ţi aminte, că eu sînt acel
cîrmaci de corabie sărac, care am venit la tine în Mănăstirea Sfîntului Andrei,
cînd şedeai şi scriai în chilia ta şi mi-ai dat doisprezece galbeni, cum şi
talerul cel de argint, pe care cu linte ţi-l trimisese fericita Silvia, maica
ta! Şi să-ţi fie ştiut că dintr-acea zi în care mi-ai dat acelea cu dragoste şi
cu bunătate, te-a ales pe tine Domnul, ca să fii întîi pe scaun şezător al
Sfintei Lui Biserici din Roma, unde a suferit răstignire Sfîntul Apostol
Petru".
Iar Sfîntul Grigorie a zis către dînsul: "Cum ştii tu
că de atunci m-a hotărît Domnul să fiu papă?" Răspuns-a acela: "Deoarece
sînt înger al Domnului Atotţiitorul, pentru aceasta ştiu că de atunci m-a
trimis Domnul la tine, ca să ştiu judecata ta, dacă cu iubire de oameni iar nu
pentru slavă deşartă faci milostenie!"
Fericitul, auzind aceea, s-a înspăimîntat foarte tare, căci
pînă atunci nu văzuse înger la faţă şi să vorbească cu el ca şi cu un om. Iar
îngerul care i se arătase a zis către sfînt: "Nu te teme, că, iată, m-a
trimis Domnul să fiu împreună cu tine toată viaţa ta şi să duc rugăciunile tale
lui Dumnezeu, ca toate cele ce cu nădejde le vei cere de la El, să ţi se
dea". Iar Sfîntul Părinte Grigorie a căzut cu faţa la pămînt şi s-a
închinat Domnului, zicînd: "Dacă pentru o mică dare la săraci, care nu
este însemnată, cu atît de mari bunătăţi îmi răsplăteşte Domnul,
Atotputernicul, încît şi papă m-a făcut al Sfintei Sale Biserici, iar pe
sfîntul său înger l-a pus lîngă mine să mă păzească, apoi, cu cîte bunătăţi va
răsplăti celor ce petrec întru poruncile Lui şi fac dreptate?" După aceea
îngerul s-a făcut nevăzut, iar Sfîntul Grigorie, dînd negrăite mulţumiri
Domnului său, şi mai sîrguitor era spre facerea de bine a oamenilor şi spre
buna plăcere a lui Dumnezeu.
Iarăşi, într-o zi ospătînd la prînz pe nişte străini, unuia
dintre dînşii, după obiceiul smereniei sale, a voit să-i dea apă pentru mîini
şi, întorcîndu-se, a luat vasul cu apă degrabă; dar iată că acela căruia voia
să-i toarne apă pe mîini nu s-a mai găsit şi, căutîndu-l cu dinadinsul şi
negăsindu-l, se mira foarte mult. Iar în noaptea viitoare, dormind el, i s-a
arătat Domnul, zicîndu-i: "În celelalte zile ai ospătat mădularele Mele,
care sînt săracii, iar în ziua de ieri, chiar pe mine Mine Însumi M-ai
primit!"
Pentru smerenia cea mare a Sfîntului Grigorie, în Limonariu
- cartea prea sfinţitului Sofronie, Patriarhul Ierusalimului -, se găseşte
scris astfel: "Într-un timp oarecare, am mers la ava Ioan Persanul şi ne-a
spus acestea despre marele şi fericitul Grigorie, papă al Romei, zicînd:
"Am dorit odată să mă închin la mormintele Sfinţilor mari Apostoli Petru
şi Pavel şi m-am dus în Roma. Stînd eu în mijlocul cetăţii, s-a făcut veste în
popor că papa avea să treacă atunci pe acolo şi aşteptam să-l văd şi pe el.
După ce a venit în dreptul meu, am voit să mă închin lui. Şi vă spun, fraţilor,
Dumnezeu fiindu-mi martor, că el apucînd înaintea mea, a căzut la pămînt şi mi
s-a închinat şi de la pămînt nu s-a sculat mai înainte pînă nu m-a văzut pe
mine mai întîi sculat. Apoi, sărutîndu-mă cu multă osîrdie, mi-a dat cu mîna sa
trei galbeni, poruncind ca să mi se dea toate cele de hrană; iar eu am
preamărit pe Dumnezeu, Cel ce i-a dat lui atîta smerenie, dragoste şi milă
către toţi"".
Nu se cuvine să tăcem nici minunea cea înfricoşată ce s-a
făcut pentru Preacuratele lui Hristos Taine, cu rugăciunile acestui mare
arhiereu al lui Dumnezeu. Acest lucru s-a făcut astfel: O femeie vestită din
Roma a adus prescuri la dumnezeiescul altar, iar slujba dumnezeiască o făcea
prea sfinţitul papă Grigorie. Deci, în timpul cînd se împărţea la popor
dumnezeiasca Împărtăşanie, s-a apropiat şi femeia aceea să se împărtăşească cu
Sfintele Taine. Şi auzind pe prea sfinţitul papă, zicînd: "Trupul cel de
viaţă făcător al Domnului nostru Iisus Hristos se dă...", atunci femeia a
început a rîde. Papa, oprindu-şi mîna, a întrebat pe femeie: "Pentru ce ai
rîs?" Iar femeia a răspuns: "De mirare îmi este lucrul acesta,
stăpîne, că pîinea aceasta pe care eu cu mîinile mele am făcut-o din făină şi
am copt-o, o numeşti trupul lui Hristos!"
Atunci sfîntul, văzîndu-i necredinţa, s-a rugat lui Dumnezeu
şi îndată chipul pîinii s-a schimbat în trup omenesc. Şi vedea femeia aceea
carne omenească însîngerată; dar nu numai femeia aceea ci şi toţi oamenii care
erau în biserică au văzut minunea aceea şi slăveau pe Hristos Dumnezeu. Deci se
întăreau în credinţă, neîndoindu-se despre Preacuratele Taine că sub chipul
pîinii este adevăratul Trup, precum şi sub chipul vinului este adevăratul Sînge
al lui Hristos. Apoi iarăşi, rugîndu-se sfîntul, s-a schimbat chipul trupului
omenesc în vedere de pîine şi femeia s-a împărtăşit cu frică şi cu credinţă
neîndoită, primind pîinea ca Trupul lui Hristos, asemenea şi vinul, ca Sîngele
lui Hristos.
Acest mare luminător al lumii, preasfinţitul Grigorie, a
împodobit Biserica lui Hristos nu numai cu viaţa cea asemenea îngerilor şi cu
minunile, ci şi cu multe scrieri foarte trebuincioase dreptei credinţe. Iar
cînd scria, atunci Duhul Sfînt se arăta în chip de porumbel, zburînd deasupra
lui. Acest lucru adeseori se învrednicea a-l vedea arhidiaconul său, Petru,
bărbat îmbunătăţit. Scrierile Sfîntului Grigorie se află în patru cărţi, pline
de mare folos, care au într-însele povestiri pe scurt despre vieţilor sfinţilor
care s-au nevoit cu plăcere de Dumnezeu în pămîntul Italiei şi multe învăţături
de folos sufletesc. Păstorind Sfîntul Grigorie Biserica lui Dumnezeu
treisprezece ani, şase luni şi zece zile, s-a mutat la Domnul pe vremea
împărăţiei lui Foca Tiranul (602-610).
Se scrie şi aceasta pentru acest mare plăcut al lui Dumnezeu,
că pe Traian, împăratul Romei (98-117), care a fost închinător la idoli, după
mulţi ani de la moartea lui l-a izbăvit sfîntul din veşnicele munci cu
rugăciunile sale. De acest lucru Sfîntul Ioan Damaschin, în cuvîntul său pentru
cei adormiţi, scrie astfel: "Grigorie Dialogul, episcopul Romei celei
vechi, precum ştiu toţi, era vestit întru sfinţenie şi înţelegere şi, cînd
slujea, avea părtaş un înger din cer slujind împreună cu dînsul. Acesta,
călătorind oarecînd pe podul cel de piatră şi stînd într-adins, a făcut
rugă-ciune către Domnul cel iubitor de suflete pentru iertarea păcatelor lui
Traian împăratul. Atunci, a auzit îndată glas de la Dumnezeu, zicînd:
"Rugăciunea ta am auzit-o şi dau iertare lui Traian; iar tu să nu mai faci
rugăciuni pentru păgîni"".
Că acesta este adevărul, mărturiseşte tot Răsăritul şi
Apusul. Despre aceasta, Sfîntul Ioan Damaschin mărturiseşte: "Iar despre
celelalte minuni ale acestui mare Grigorie, papă al Romei, şi despre toată
viaţa lui cea minunată şi sfîntă, Ioan, diaconul Bisericii celei mari a Romei,
a scris patru cărţi, în care se află pînă la două sute şi zece capitole".
Din acestea noi luînd aceste puţine spre folosul sufletelor credincioşilor,
slăvim pe Cel ce a preamărit pe plăcuţii Săi, pe Hristos Domnul nostru, Cel ce
împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh este slăvit în veci. Amin.
NOTĂ - Tot în această zi se prăznuieşte şi Sfîntul Simeon
Noul Teolog, a cărui viaţă se găseşte la 31 octombrie, după ediţia din anul
1835.
Viaţa Sfântului Cuvios Simeon Noul Teolog
Sf. Simeon Noul Teolog s-a născut în anul 949 în Galteea (Paflagonia) şi a studiat în Constantinopol. Tatăl său l-a pregătit pentru o carieră în avocatură şi pentru o scurtă perioada tânărul a ocupat o poziţie înaltă la curtea imperială. La vârsta de 14 ani l-a întâlnit pe renumitul părinte Simeon Piosul la mănăstirea Studion, care avea să-i marcheze adânc dezvoltarea spirituală. Tânărul a rămas în lume pentru mai mulţi ani, pregătindu-se pentru viaţa monahală sub ascultarea părintelui, iar când a împlinit 27 de ani a intrat în mănăstire.
Sf. Simeon Piosul i-a recomandat tânărului să citească scrierile Sf. Marcu Ascetul pe lângă alţi scriitori spirituali. El a citit acele cărţi cu atenţie şi punea în practică ceea ce citea. În mod deosebit l-au impresionat trei puncte din cartea Sf. Marcu "Despre legea duhovnicească" ( Vol. I din Filocalie). În primul rând, trebuie să-ţi asculţi conştiinţa şi să faci ce-ţi spune ea, dacă doreşti să-ţi vindeci sufletul. În al doilea rând, numai prin îndeplinirea poruncilor poţi atrage asupra ta harul Sfântului Duh. În al treilea rând, cel ce se roagă numai trupeşte fără cunoştinţa spirituală este ca şi orbul care a strigat, "Fiul lui David, ai milă de mine (Luca 18, 38). Când orbul şi-a recăpătat vederea, atunci L-a numit pe Hristos Fiul lui Dumnezeu. (Ioan 9, 38).
Sf. Simeon s-a rănit cu dragostea pentru frumuseţea duhovnicească şi a încercat să o dobândească. Pe lângă pravila dată de părintele său, conştiinţa îi spunea să mai adauge câţiva psalmi şi metanii, repetând constant "Doamne, Iisuse Hristoase, miluieşte-mă!" Bineînţeles că şi-a ascultat conştiinţa.
În timpul zilei ajuta oamenii nevoiaşi care locuiau în palatul lui Patricius, iar noaptea rugăciunile lui se prelungeau, prinzându-l miezul nopţii la rugăciune. Odată, în timp ce se ruga, o lumină divină, foarte strălucitoare, a coborât asupra lui, inundând camera. N-a văzut decât lumina în jurul său şi nu a mai simţit pământul de sub el. I s-a părut că el însuşi s-a transformat în lumină. Apoi mintea i-a urcat la ceruri şi a văzut o a doua rază, mai strălucitoare ca cea dintâi, iar la capătul ei părea că se află Sf. Simeon Piosul, cel care i-a dat spre citire scrierile Sf. Marcu Ascetul.
La şapte ani după această viziune, Sf. Simeon a intrat în mănăstire, unde a înăsprit postul şi privegherea, învăţând lepădarea de sine. Vrăjmaşul mântuirii noastre i-a ridicat pe fraţii din mănăstire împotriva Sf. Simeon, care era indiferent la laudele sau reproşurile altora. Datorită nemulţumirilor din mănăstire, Sf. Simeon a fost trimis la mănăstirea Sf. Mamas din Constantinopol. El a fost tuns în schima monastică acolo, înăsprindu-şi nevoinţele duhovniceşti.
Prin citirea Sfintelor Scripturi şi a scrierilor sfinţilor părinţi, precum şi prin conversaţiile pe care le purta cu sfinţi părinţi, el a atins un nivel duhovnicesc înalt îmbogăţindu-şi cunoştinţele cele ziditoare de suflet.
Prin anul 980, Sf. Simeon a fost făcut egumen al Mănăstirii Sf. Mamas şi a rămas în funcţie timp de 25 de ani. El a reparat şi restaurat mănăstirea care a suferit din cauza neglijenţei fraţilor şi a impus ordine în viaţa călugărilor mănăstirii.
Această disciplină monastică strictă pe care se lupta sfântul să o respecte, a adus multe nemulţumiri în rândul fraţilor. Odată, după Sf. Liturghie, câţiva călugări l-au atacat. Când patriarhul Constantinopolului i-a scos din mănăstire şi vroia să-i predea autorităţilor civile, Sf. Simeon a cerut ca aceştia să fie trataţi cu blândeţe şi să fie lăsaţi să trăiască în lume.
Prin anul 1005, Sf. Simeon şi-a dat demisia din funcţia de egumen în favoarea lui Arsenius, stabilindu-se undeva lângă mănăstire, în linişte. Acolo el a creat operele sale teologice, din care unele fragmente apar în Filocalia.
Tema primară a scrierilor sale este activitatea ascunsă a perfecţiunii duhovniceşti şi lupta cu patimile şi gândurile rele. El a scris şi instrucţiuni pentru călugări: "Capitole teologice şi practice", "Tratat despre cele trei metode de rugăciune," şi un "Tratat despre credinţă." Mai mult, Sf. Simeon era un adevărat poet creştin, scriind "Imnuri despre iubirea divină," care conţin în jur de 70 de poezii pline de meditaţii religioase profunde.
Învăţăturile nepreţuite ale Sf. Simeon despre misterele rugăciunii minţii şi despre lupta duhovnicească i-au adus numele de "Noul Teolog." Aceste învăţături nu au fost creaţia Sf. Simeon, ci pur şi simplu fuseseră uitate în timp. Unele dintre ele păreau ciudate şi de neacceptat pentru contemporanii săi, ceea ce a dus la conflicte cu autorităţile clerului din Constantinopol, iar Sf. Simeon a sfârşit prin a fi exilat din oraş. El a traversat strâmtoarea Bosfor şi s-a stabilit la vechea mănăstire a Sfintei Macrina.
În anul 1021 sfântul a adormit în pace întru Domnul. În timpul vieţii sale a primit darul facerii de minuni şi chiar după moartea sa s-au petrecut numeroase minuni, printre care şi găsirea miraculoasă a icoanei sale.
Viaţa a fost scrisă de discipolul şi ucenicul său, Sf. Nicetas (Nichita) Stethatos.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu