miercuri, 5 martie 2014

Liturghia darurilor mai înainte sfinţite


Slujba cunoscută sub numele de Liturghia darurilor mai înainte sfinţite este de fapt un ritual de împărtăşanie dezvoltat prin îmbinarea vecerniei cu unele elemente ale Sfintei Liturghii. Cu toate că nu se aduce jertfa cea fără de sânge şi nu se sfinţesc darurile de pâine şi vin, ea poartă denumirea de Liturghie deoarece în cadrul ei are loc împărtăşirea cu Sfintele Taine.
„In timpul acestui Sfant Post, mai ales in zilele de miercuri si vineri, se savarseste in Biserica noastra Liturghia Sfantului Grigorie Dialogul, cunoscuta si sub numele de Liturghia Darurilor Mai Inainte Sfintite. Aceasta randuiala a fost gandita de Biserica pentru a da posibilitatea crestinilor sa ajuneze pana in fapt de seara si ajunarea lor sa nu se incheie oricum, ci prin participarea si, daca se poate, prin impartasirea cu Sfintele Taine care au fost sfintite in Duminica trecuta.

In cadrul acestor Sfinte Slujbe a Darurilor Mai Inainte Sfintite, se insista asupra dimensiunii Pocaintei care trebuie sa urmareasca fiecare inima de crestin de-a lungul Postului Mare si, apoi, cu frica de Dumnezeu, cu Credinta si cu Dragoste, dupa ce s-a spovedit, crestinul sa se apropie de Sfanta Impartasanie.”


Slujbă specifică Postului Mare

În prezent Liturghia darurilor mai înainte sfinţite este o slujbă specifică Postului Mare putându-se săvârşi în zilele de peste săptămână (de luni până vineri) cu excepţia zilelor aliturgice, a sărbătorii Buneivestiri şi a Joii şi Sâmbetei Mari.

Apariţia şi dezvoltarea acestei slujbe a avut loc în contextul interzicerii de către Biserică a săvârşirii Liturghiei propriu-zise în zilele de rând din Postul Mare. Această interdicţie vine să exprime incompatibilitatea dintre atmosfera de tristete, de absenţă a Mirelui, specifică zilelor de rând din Postul Mare şi caracterul festiv şi luminos al Sfintei Liturghii, ca sărbătoare a venirii Mirelui Hristos în mijlocul Bisericii Sale.

Ritual de împărtăşire cu Sfintele Taine

Sfânta Liturghie este centrul vieţii noastre în Hristos având ca punct culminant unirea cu Hristos prin împărtăşirea cu Sfintele Taine. Dar împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului nu este numai plinirea ostenelilor şi ţinta spre care năzuim ci este şi ajutorul divin pe care îl primim în nevoinţa noastră duhovnicească şi care ne ajută să aspirăm către o comuniune desăvârşită în ziua cea neînserată a Împără ţiei lui Dumnezeu. De aceea Biserica a rânduit un ritual de împărtăşire şi în zilele de rând din Postul Mare.

Postul ascetic şi postul total

Postul mare este o perioadă de mare nevoinţă sufletească şi trupească în care se îmbină cele două feluri de postire: postul ascetic şi postul total. Postul ascetic reprezintă abţinerea de la anumite mâncăruri şi băuturi şi reducerea substanţială a regimului alimentar în vederea eliberării de sub stăpânirea poftelor trupului. Postul total sau ajunarea este renunţarea totală la mâncare şi băutură pe o durată scurtă de timp (o zi sau două) fiind expresia stării de pregătire şi aşteptare. În acest sens ajunarea face parte întotdeauna din pregătirea pentru unirea cu Hristos în Sfânta Împărtăşanie.

În Postul Mare, în zilele de peste săptămână, Biserica îndeamnă la ajunare până seara. De aceea ritualul de împărtăşanie din aceste zile a fost legat de vecernie, slujba care marchează încetarea ajunării. Acest ritual, destul de simplu la început, a fost înconjurat treptat de o solemnitate tot mai mare adăugându-i-se câteva elemente din rânduiala Sfintei Liturghii. Astfel s-a ajuns la constituirea Liturghiei darurilor mai înainte sfinţite care a devenit unul din momentele de vârf ale Postului Mare prin frumuseţea sa deosebită şi solemnitatea sa. Atribuită Sfântului Grigore Dialogul, această slujbă nu a fost alcătuită de un singur autor ci este opera colectivă şi anonimă a Bisericii întregi.

Împărtăşania de seară

Întreaga rânduială a Liturghiei darurilor mai înainte sfinţite, în care cântări de mare frumuseţe se împletesc cu ritualuri impresionante şi rugăciuni de mare profunzime, creează ambianţa necesară întâlnirii şi împărtăşirii cu Hristos după o zi de pregătire şi aşteptare. Din păcate, ca o concesie făcută celor care nu pot sau nu vor să ajuneze precum şi prin analogie cu Liturghiile propriu-zise, s-a răspândit destul de mult practica slujirii Liturghiei darurilor mai înainte sfinţite dimineaţa.


Dar împărtăşirea de seară la Liturghia darurilor mai înainte sfinţite după o zi de ajunare descoperă adevăratul sens al postirii şi al vieţii creştine, în totalitatea ei, ca pregătire şi aşteptare a Împărăţiei lui Dumnezeu. Ostenelile duhovniceşti şi fizice din timpul zilei sunt luminate de aşteptarea primirii Trupului şi Sângelui Domnului, toate ocupaţiile obişnuite, gesturile, cuvintele, gândurile, capătă o importanţă deosebită în lumina viitoarei întâlniri cu Hristos. Timpul este resimţit în mod acut ca o aşteptare a lui Hristos. Ziua de ajunare încununată cu împărtăşirea de seară devine astfel o imagine a vieţii creştine ca pregătire şi aşteptare a „serii acestei lumi”. Bucuria şi slava acestei Împărăţii putem să o pregustăm încă de acum tocmai pentru a dori şi mai mult comuniunea harică desăvârşită cu Dumnezeu şi a putea duce la bun sfârşit „lupta cea bună” şi a deveni „biruitori asupra păcatului”.
In perioada Postului Sfintelor Pasti se savarsesc toate cele trei Sfinte Liturghii

Perioada Postului Sfintelor Pasti este una speciala si din punct de vedere liturgic. Este perioada in care se savarsesc toate cele trei Sfinte Liturghii ale Bisericii Ortodoxe: a Sfantului Vasile cel Mare, Liturghia Darurilor mai Inainte Sfintite si Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur, cea mai des oficiata in cultul ortodox.

Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur se savarseste sambata atunci cand se face si pomenirea celor adormiti. De asemenea, se savarseste in Duminica Floriilor si la Sarbatoarea Bunei Vestiri. A intrat in traditia Bisericii ca in fiecare sambata sa se savarseasca aceasta Sfanta Liturghie legata de pomenirea celor adormiti.

In perioada Postului Mare, in Bisericile Ortodoxe se savarseste de 7 ori Liturghia Sfantului Vasile cel Mare. Pe parcursul intregului an, aceasta slujba se oficiaza de 10 ori: „Liturghia Sfantului Vasile cel Mare se savarseste in primele cinci duminici ale Postului Mare precum si in Joia si Sambata Patimilor”. Cea de-a treia Liturghie din cultul Bisericii Ortodoxe, Liturghia Darurilor mai Inainte Sfintite, se savarseste numai in Postul Sfintelor Pasti: „Biserica, in canonul 52 al Sinodului Trulan, a randuit ca aceasta Sfanta Liturghie sa se savarseasca in toate zilele Postului Mare, in afara de sambata si duminica si, bineinteles, in afara de Sarbatoarea Bunei Vestiri cand se savarseste Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur.


Sfanta Liturghie se poate savarsi aproape in fiecare zi a anului bisericesc. In timpul Postului Mare, sunt insa si zile aliturgice: luni si marti din prima saptamana, precum si in Vinerea Mare sau Vinerea Patimilor.

Niciun comentariu: