Troparul Sfantului Conon
Mucenicul Tau, Doamne Conon, intru nevointa sa, cununa nestricaciunii a dobandit de la Tine, Dumnezeul nostru; ca avand puterea Ta pe chinuitori a invins; zdrobit-a si ale demonilor neputincioasele indrazniri. Pentru rugaciunile lui mantuieste sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.
Isauria, cetatea domneasca a tarii cu acelasi nume, a primit
sfanta credinta in Domnul nostru Iisus Hristos de la Sfantul Apostol Pavel,
propovaduitorul neamurilor, care a propovaduit acolo si a adus pe cativa la
credinta.
In vremea propovaduirii apostolesti era un oarecare om, cu
numele Nestor, care traia intr-un sat ce se chema Vidania, care era departe de
cetatea Isauriei ca la optsprezece stadii. Acela avea o femeie ce se numea
Nada, cu care au nascut pe acesta, de care ne sta inainte povestirea, adica pe
Sfantul Conon.
Dupa ce a ajuns pruncul in varsta desavarsita, au voit
parintii lui sa-l casatoreasca, si l-au logodit cu o fecioara frumoasa, anume
Ana. Insa, mai inainte de legatura nuntii, s-a aratat lui Conon Sfantul
Arhanghel Mihail, in chip de barbat prealuminos si, invatandu-l sfanta
credinta, l-a pogorat la pirau, l-a botezat intru numele Preasfintei Treimi si,
impartasindu-l cu dumnezeiestile Taine, l-a insemnat cu semnul Crucii si s-a
facut nevazut. Tanarul Conon s-a umplut de Duhul Sfant si Arhanghelul Mihail era
impreuna cu dansul nevazut.
Sosind ziua nuntii si toti veselindu-se, cand a fost dus
mirele cu mireasa in camara, Conon a luat o lumanare aprinsa, si, punand-o
intr-un vas, a zis catre fecioara: "Ce este mai bun, lumina sau
intunericul?" Iar fecioara a raspuns: "Mai buna este lumina, decat
intunericul".
Atunci Sfantul Conon, deschizandu-si gura sa cea plina de
darul lui Dumnezeu, a inceput a invata pe fecioara despre pazirea fecioriei si
despre viata curata, cu credinta intru Hristos, adevaratul Dumnezeu, spunandu-i
ca aceea este lumina cea neinserata, iar faptele cele trupesti cum si necurata
credinta cea elineasca sunt intuneric.
Fecioara, avand inima sa ca un pamant bun spre primirea
semintei cuvantului lui Dumnezeu, s-a invoit cu mirele intru toate: caci a
crezut in Hristos si a fagaduit a-si pazi fecioria sa. Si vietuia acea sfanta
doime in curatenie fecioreasca, ca un frate cu sora sa, sau mai bine-zis ca doi
ingeri ai lui Dumnezeu, arzand cu duhul dragostei catre Dumnezeu ca serafimii,
slujind Domnului.
Dupa aceasta, fericitul Conon i-a indemnat si pe parintii
sai a se lepada de idoli si i-a adus la Hristos, botezand pe tatal si pe mama
sa, ca si pe mireasa sa. Si toti au placut lui Dumnezeu, fiind povatuiti si
invatati de Sfantul Conon. Iar tatal lui, fericitul Nestor, s-a invrednicit si
cununii mucenicesti, fiind ucis de inchinatorii de idoli, carora se impotrivea,
mustrand ratacirea lor.
Dupa catava vreme, maica sfantului, fericita Nada, s-a mutat
catre Dumnezeu, in buna marturisire. Apoi s-a dus si Sfanta fecioara Ana, cea
logodita lui mireasa, catre camara cea nestricacioasa a cerescului Mire
Hristos, si i-a ingropat Sfantul Conon intr-un mormant; iar el se indeletnicea
cu gandirea de Dumnezeu, cu postul, cu ostenelile si cu rugaciunile cele de
toata noaptea, omorandu-si trupul si robindu-l duhului. Iar comoara cea data
lui, a darului Sfantului Duh, o tainuia pana la vremea aratarii sale, care a
sosit dupa multi ani, in zilele batranetelor sale. Si s-a inceput aceasta
intr-acest chip:
Era in tara aceea o pestera grozava si intunecoasa, in
locuri pustii si in munti neumblati. Si aceea era capiste idoleasca si locas
diavolesc, fiind acolo un idol de piatra, mare, al necuratului zeu Apolon, pe
care tara Isauriei il cinstea mai mult. Si le era obiceiul isaurienilor ca, in
toti anii, in ziua necuratei praznuiri a lui Apolon, sa se adune acolo cu
jertfe si sa savarseasca acea praznuire urata de Dumnezeu.
Deci intr-un an oarecare, venind praznicul acela, si toti
din cetate gatindu-se sa mearga la capistea ce era in pestera, Sfantul Conon
miscandu-se de duhul, a venit in cetate si, vazand multimea poporului, pe unii
pe cai inarmati, iar pe altii pedestri, gatiti ca la un razboi, a strigat catre
dansii, graind cu mare glas: "O, barbati isaurieni, asteptati putin, caci
am sa va vorbesc ceva. Pentru ce v-ati gatit intr-un chip ca acesta de ostire?
Au doar a navalit vreun razboi fara de veste asupra tarii noastre si va cheama
pe voi?" Iar ei i-au zis: "Ba nu, ci mergem la zeul Apolon, sa-i
aducem jertfa si sa-i facem praznicul".
A zis catre dansii Sfantul: "Cine este Apolon si care
este puterea lui? Voiesc sa aflu de la voi". Iar ei au zis: "Acela ne
este purtator de grija, caci toate bunatatile ni le randuieste si ne intareste
pe noi in razboaie, precum intarea si pe parintii nostri, care ne-au lasat noua
acest obicei de praznuire".
Sfantul ii intreba, batjocorindu-i: "Oare ati auzit
candva de la dumnezeul vostru glas sau vreun cuvant?" Ei au zis: "Nu!
Dar de la parintii nostri am luat obicei a crede intr-insul". Grait-a
catre dansii Sfantul Conon: "Parintii vostri au fost ca niste dobitoace
necuvantatoare, nestiind din inselaciune pe adevaratul Dumnezeu. Caci, daca
L-ar fi stiut, n-ar fi avut sarguinta catre un idol surd, mut si netrebnic. Ci,
dati-mi stapanire asupra dumnezeului vostru si va voi arata voua pe cine
cinstiti si cine este. Il voi innegri cu cerneala si sa vedem de se va putea
spala? Il voi zdrobi cu ciocan de fier si va putea oare sa aiba iarasi chipul
sau? Ii voi da mancare si sa vedem va intinde mana sa manance? Pana cand veti
fi fara de minte? Oare aceasta n-o intelegeti? Sa ma ascultati, ca si eu sunt
din a voastra semintie, dar sunt strain de lucrurile voastre.
Lasati-va de inchinarea idolilor si va voi invata pe voi pe
care Dumnezeu se cade a-L cinsti si a va inchina Celui ce este intru inaltime.
Ca Acela este Dumnezeu nevazut si pe toate le vede, Facator al cerului, al
pamantului, al marii si al tuturor celor ce sunt intr-insele. El este Imparat
tare si puternic, mantuind pe robii Sai si pierzand pe vrajmasii care se
inchina idolilor si aduc jertfe diavolilor.
Aceluia nu-i trebuie jertfe sangeroase, ci voieste sa-L
cunoasca cei ce vin la El fara de rautati si viclesuguri si sa creada in El;
stiind cum ca El este adevaratul Dumnezeu, Tatal Unuia nascut Fiului Sau, al
Domnului nostru Iisus Hristos, Care de Tatal nu se desparte, prin Care toate
s-au facut, cu Care Duhul Sfant este partas vietii si Imparatiei si Care de la
Tatal purcede. Si aceste trei fete sunt un Dumnezeu, Care arde cu foc pe
slujitorii de idoli, cei ce-L urasc pe El si iubeste numai pe cei ce-L
preamaresc, pentru ca este milostiv cu prisosinta tuturor celor ce cred in El
si-L cheama cu adevarat".
Acestea si mai multe graind sfantul, s-a tulburat poporul si
s-a facut multa gilceava; caci unii se repezeau asupra lui, vrand sa-l ucida,
iar altii il aparau, nelasandu-i sa puna mainile pe el; si vrand a auzi ceva
mai mult de la dansul, abia au potolit tulburarea poporului si au zis catre sfantul:
"Cum poti sa ne incredintezi ca Dumnezeu este mai mare decat zeul nostru
Apolon, pe care noi il avem mai cinstit, mai mult decat pe toti ceilalti zei?
Arata-ne vreun semn al Dumnezeului tau ca sa credem in El".
Sfantul Conon, vazand ca ei cer semn, punandu-si nadejdea
spre Dumnezeu, le-a zis: "Iata, multi din voi sunt pe cai si multi
pedestri, tineri si voinici. Deci, sa mergem toti spre pestera lui Apolon, la
locul adunarii voastre; voi inainte, iar eu, ca un batran, voi merge dupa voi.
Insa sa ne dam cuvant unul altuia care pe care va intrece, Dumnezeul aceluia va
fi mare si adevarat si vom crede apoi in El.
Daca voi, cei ce sunteti pe cai si pedestri, fiind voinici,
ma veti intrece pe mine, cel batran si slab cu trupul, si de veti ajunge mai
intai la locul lui Apolon, apoi zeul vostru sa fie mare; iar daca eu, batranul
si pedestrul, intrecandu-va, voi ajunge acolo, apoi Dumnezeul meu este mai mare
decat zeul vostru si datori veti fi a crede in Dumnezeul meu". Toti au
primit cuvantul acesta si au facut legamant cu Sfantul Conon, caci ziceau intre
ei: "Acest batran abia in patru zile va putea sa ajunga acolo, fiind
departe si calea grea, pentru inaltimea muntilor si a vailor celor
adanci".
Deci au pornit toti in grabnica calatorie, unii nadajduind
in caii lor, iar altii in picioarele lor. Iar Sfantul Conon mergea dupa ei si
se ostenea alergand. Insa s-a rugat lui Dumnezeu si indata i-a stat inaintea
lui Sfantul Arhanghel Mihail. Acela luandu-l, l-a dus intr-un ceas la locul
acela unde alerga. Iar pe cei ce alergau pe cai si pe cei pedestri i-a tulburat
arhanghelul nevazut, incat rataceau prin munti si prin vai, calcand in
prapastii de munti, sfaramandu-se ei si caii lor; si n-au putut toata ziua si
toata noaptea sa nimereasca la pestera lui Apolon, nici sa-si cunoasca calea
incotro calatoresc. Iar dimineata, Sfantul Conon a iesit in intampinarea lor.
Aceia vazandu-l, s-au inspaimantat, iar el a inceput a-i
ocari, zicand: "Pentru ce v-ati lenevit a veni, caci eu, asteptandu-va
mult, iarasi m-am intors spre voi?" Iar ei, fiind foarte osteniti,
povesteau sfantului toate cele ce li s-au intamplat si-l rugau ca sa le arate
calea spre locul lui Apolon. Iar el, mergand inaintea lor, i-a dus pana acolo
si le-a zis: "Iata s-a implinit legamantul meu si eu, intrecandu-va, am
sosit mai inainte aici. Deci se cade sa marturisiti ca mare este Dumnezeul meu
si sa credeti in El; iar pe zeul vostru, dati-mi-l in stapanirea mea, ca sa va
razbun, caci pana acum v-a inselat".
Ei au strigat: "Ba nu! Nu arunca vina asupra zeului
nostru si nu indrazni a grai asupra lui, caci noi suntem vinovati, deoarece,
ratacind in cale, am zabovit". Si astfel, neimplinind cuvantul cel intarit
prin legamant, au facut nedreptate sfantului prin aceasta. Sfantul le-a zis:
"Daca nu credeti Dumnezeului meu, apoi credeti zeului vostru. Cand va va
grai ceva, veti implini cuvantul lui?" Iar ei toti i-au zis: "Numai
de vom auzi pe zeul nostru graind ceva si indata suntem gata a-i implini cuvantul
lui, caci credem in el fara indoiala". Si iarasi au facut cu sfantul
legamant, iar cuvantul lor l-au intarit mai tare decat intai, ca sa creada
cuvantul, oricare l-ar grai zeul lor.
Sfantul, stand inaintea acelei pesteri in care era capistea
lui Apolon, a strigat cu glas mare catre idol: "Tie iti graieste si tie
iti porunceste Domnul meu Iisus Hristos, sa iesi din capistea ta si sa vii aici
la mine!" Indata idolul cel fara de suflet se facu ca si cum era viu, caci
s-a cutremurat si a cazut din locul sau, tavalindu-se pe pamant, spre sfantul;
apoi, venind aproape, s-a sculat de la pamant si sta drept inaintea Sfantului
Conon. Si toata multimea poporului fiind cuprinsa de mare spaima, a strigat de
frica si s-a pornit pe fuga. Iar sfantul facandu-le cu mana si poruncindu-le sa
nu se teama, abia i-a oprit; si, potolind gilceava, s-au intors iarasi spre
idol si toti luau seama cu dinadinsul ce are sa mai fie.
Sfantul Conon a zis catre idol: "Spune-mi, idole
neinsufletit, cine este Dumnezeul cel adevarat, tu, ori Domnul meu Iisus
Hristos, cel propovaduit de mine?" Si indata idolul, intinzand spre cer cu
cutremur mainile sale cele de piatra, a grait cu mare glas omenesc, zicand:
"Unul este Dumnezeu adevarat, Hristos Cel propovaduit de tine!"
Zicand acestea, a cazut si s-a sfaramat.
Facandu-se aceasta minune, tot poporul a strigat cu mare
glas, graind: "Unul este Dumnezeul cel adevarat, Dumnezeul lui Conon,
Acela a biruit". Atunci a crezut multime de popor in Hristos Dumnezeu si
sfaramandu-si idolii, a primit Sfantul Botez. Iar ceilalti impietriti erau in
necredinta si se mahneau pentru sfaramarea idolului Apolon; dar, mai pe urma,
au crezut si aceia, vazand multe feluri de minuni ce se faceau de Sfantul
Conon.
In aceeasi tara a Isauriei, intr-o alta pestera, ce era la
un loc pustiu, vietuia un diavol pierzator, care ca un tilhar navalea asupra
oamenilor si a dobitocelor ce treceau pe acolo si-i pierdea. Isaurienii aduceau
multe jertfe acelui diavol si-l rugau sa nu le faca si ucidere. Dar nu le era
de nici un folos, ci spre mai mare vatamare. Deci, adunandu-se popor de
credinciosi si necredinciosi, au rugat pe Sfantul Conon sa mearga si sa
izgoneasca pe acel diavol din hotarele lor. Credinciosii il rugau cu credinta,
neindoindu-se de puterea lui Hristos, care era cu Sfantul Conon; iar
necredinciosii nu-l rugau cu credinta, ci cu ispitire, parandu-li-se ca Sfantul
nu va putea sa izgoneasca de acolo pe acel diavol cumplit; nadajduiau chiar, ca
el singur va fi ucis de diavol.
Ducandu-se Sfantul acolo, fiind urmat de popor, a stat
inaintea pesterii. Iar poporul statea departe cu multa frica; si, certand
Sfantul Conon pe necuratul duh, in numele lui Hristos, i-a poruncit sa iasa din
pestera, la vederea ochilor, in privirea a tot poporul. Diavolul dinauntru,
striga, rugand pe sfantul, sa nu-i porunceasca sa iasa in chip vazut, ca sa nu
se vada de oameni necuratul lui chip, dar Sfantul ii poruncea cu multa certare,
sa se arate.
Deci a iesit, vazandu-l toti, in chip femeiesc ca o baba
necurata, tremurand si scuturandu-se. Apoi certand sfantul pe diavol sa nu faca
rau cuiva, l-a trimis in gheena si indata se facu nevazut diavolul acela. Si
poporul striga: "Mare este Dumnezeul lui Conon", si multi din
necredinciosi au crezut atunci in Hristos. Iar Sfantul Conon, invatand mult pe
popor a crede in Dumnezeu, s-a intors in cetate cu cantare. Caci el doar
incepea cantarea si poporul o canta toata, slavind pe Hristos, adevaratul
Dumnezeu.
Venind Sfantul Conon, a vietuit in satul sau, Vidania, in
casa parinteasca, facand minuni si vindecand toate durerile celor ce veneau cu
credinta la dansul; apoi izgonea diavolii, asupra carora i se daduse stapanire
de la Dumnezeu. Un oarecare om, din cei dintai cetateni ai isaurienilor, a fost
pradat de tilhari si i-a pierit mult aur. Pentru aceasta multi erau munciti
pentru furtisag, pusi in legaturi si tinuti in temnita fara vina; dar nu s-a
aflat aurul cel furat. Drept aceea, cetateanul cel pradat, alergand la Sfantul
Conon, precum si rudeniile celor ce erau tinuti in legaturi, si, cazand la picioarele
sfantului, il rugau sa se roage lui Dumnezeu, spre a se descoperi furtisagul.
Sfantul, milostivindu-se spre cei clevetiti si chinuiti fara
de vina, s-a dus in cetate si, stand in mijlocul ei, si-a ridicat mainile la
cer si a facut cu dinadinsul rugaciune catre Dumnezeu, pana ce i s-a descoperit
unde este pus aurul cel furat. Deci, luand pe multi din popor, s-a dus cu
dansii afara din cetate si, trecand multa cale care ducea in pustie, a ajuns la
o piatra oarecare, ce i se aratase de Sfantul Arhanghel Mihail. Sub acea piatra
era aurul ascuns de tilhari, aur pe care aflandu-l Sfantul Conon, a poruncit
oamenilor care venisera cu dansul, sa-l ia si sa-l aduca in cetate.
Vazand aceasta, tot poporul isaurienilor se minuna foarte si
preamarea pe Dumnezeu. Apoi, dorind cetateanul sa afle de la sfantul cine sunt
tilharii, l-a intrebat despre aceasta; si i-a raspuns: "Ia-ti al tau ca sa
fii indestulat, ca al tau ti s-a intors fara paguba, iar pe cei tinuti in
legaturi sa-i eliberezi". Si asa a facut. Strabatand vestea de aceasta
minune prin toata tara aceea, multi se intorceau la Dumnezeu si crestea si se
inmultea din zi in zi Biserica lui Hristos.
Odata Sfantul Conon, sezand in casa sa, a vazut o tabara de
diavoli care venise asupra lui. Caci cei din insula aceea, care erau izgoniti
din oameni si din capistile idolesti, adunandu-se, s-au inarmat asupra
sfantului si au venit sa-l vatame. Vazandu-i sfantul, i-a legat pe toti cu
numele lui Iisus ca sa nu poata sa scape. Si diavolii rugau pe sfantul sa nu le
porunceasca a se duce in adanc, ci orice voieste sa le porunceasca sa lucreze.
Iar sfantul, certandu-i sa nu faca oamenilor nici un rau, i-a trimis la
diferite lucrari: pe unii sa sape pamantul in gradini, sa smulga buruienele,
spinii si palamidele; pe altii sa are tarinele si sa le semene, altii sa
pazeasca roadele, altii sa pasca cireada dobitoacelor si s-o apere de fiare,
iar altii sa taie si sa aduca lemne; si i-a randuit sa faca tot lucrul casei ca
niste robi cumparati. Astfel, diavolii slujeau fericitului Conon ca robi si
rascumparati, pana cand i-a fost voia lui, facand cu sarguinta tot lucrul
poruncit; caci erau legati cu legaturile puterii lui Dumnezeu si robiti si
supusi sub picioarele placutului lui Hristos.
Intr-o noapte, au navalit tilharii asupra casei sfantului,
crezand ca vor gasi la dansul vreo bogatie, deoarece era slavit in toata tara
aceea; si, legandu-l, voiau sa-l munceasca ca sa le spuna unde are aurul.
Incepand ei a-l munci, indata, prin porunca lui Dumnezeu, strangandu-se
diavolii care slujeau sfantului, au apucat pe tilhari si-i bateau fara de mila.
Apoi, aprinzand foc in cuptor, le ardeau trupurile, iar pe sfantul l-au
dezlegat din legaturi; dar el i-a certat, ca au lasat pe tilhari abia vii. Apoi
sfantul s-a rugat pentru tilhari catre Dumnezeu si si-au venit intru sine; dupa
care fericitul, invatandu-i ca sa nu mai faca tilharie, i-a slobozit cu pace.
Dar nu numai din mainile tilharilor au scos diavolii pe
Sfantul Conon cu porunca lui Dumnezeu, ci si cinstea numelui lui o pazeau, asa
voind Dumnezeu. Caci, atunci cand cineva dintre credinciosii isaurieni
indraznea sa huleasca numele lui Conon, indata aceia erau batuti de diavoli
nevazuti. Si se facuse numele lui Conon la toti cinstit si infricosat. Fiind
oriunde pomenit numele lui Conon, unii din inchinatorii de idoli au inceput a-l
huli pe Sfantul cu cuvinte ocaratoare. Si indata au navalit asupra lor diavolii
si, batandu-i, ii trageau de par pe cale; apoi, aducandu-i la Sfantul, i-au
aruncat inaintea picioarelor lui pe hulitorii aceia. Astfel, cuprinsese frica
pe toti necredinciosii, incat nici cu mintea nu gandeau ceva rau asupra
Sfantului Conon.
Pe un om care fura rodurile din tarina lui Conon, l-au prins
acei nevazuti pazitori si, batandu-l, l-au adus la sfantul, cu asinul lui si cu
sacul plin de roade. Pe acesta invatandu-l sa nu fure, l-a eliberat Sfantul la
locul sau. O vaduva oarecare, saraca, purtand in brate pe singurul sau fiu, a
mers la tarina in vremea secerisului sa adune spice in urma seceratorilor. Si a
pus pe pamant pe pruncul sau si s-a dus la oarecare departare, adunand spice.
Dar, indata alergand din padure, un lup a apucat pe prunc si l-a dus in pustie.
Si a alergat femeia dupa el, dar n-a putut sa-l ajunga, nici sa scoata pe prunc
din dintii lui. Apoi a alergat femeia aceea la facatorul de minuni, Sfantul
Conon, de vreme ce era aproape locul lui. Plangand si cazand la picioarele lui,
i-a spus primejdia. Iar el indata a poruncit nevazutilor robi si aceia,
alergand in clipeala ochiului, au prins pe lup cu pruncul tinandu-l in dinti si
l-au dus inaintea Sfantului. El a dat pruncusorul maicii sale viu si sanatos,
iar pe lup l-a lasat intru ale sale.
Dupa aceea alti diavoli, care inca nu erau legati,
incepusera in tara aceea a vatama pe oameni prin diferite boli, dar mai ales cu
varsatul. Intelegand Sfantul vrajmasia acelora, s-a rugat lui Dumnezeu si
indata i s-a dat putere asupra lor. Deci, prinzandu-i pe toti, i-a certat si pe
unii i-a izgonit din hotare la locuri pustii; pe altii intru adanc i-a trimis,
iar pe altii, legati, punandu-i in treizeci de vase de lut cu plumb si,
pecetluindu-i cu puterea Crucii, i-a ingropat in pamant, sub temelia casei
sale.
In acea vreme a sosit prigonire asupra crestinilor. Si a venit
in Isauria, din porunca imparateasca, un voievod oarecare, anume Magdon. Acela,
prinzand mai intai pe Sfantul Onisie, din satul Usorova, l-a muncit pana la
moarte. Dupa aceea si pe Sfantul Conon l-a prins si-l muncea cu multe si
cumplite rani, silindu-l spre idoleasca jertfa.
Auzind isaurienii ca voievodul munceste pe Sfantul Conon,
s-au adunat multime de barbati inarmati si au alergat la satul Usorova, vrand
sa ucida pe voievod. De acest lucru instiintandu-se voievodul, a incalecat pe
cal cu slugile sale si a fugit din hotarele lor. Iar isaurienii au fugit dupa
dansul si nu l-au ajuns. Iar pe Sfantul Mucenic Conon l-au aflat legat si peste
tot trupul ranit si sangerat de batai. Apoi dezlegandu-l, plangeau pentru
dansul; si, stergandu-i sangele, se ungeau pe trupurile lor, dorind sa se
sfinteasca cu sangele lui, si-i sarutau cu dragoste ranile cele luate pentru
Hristos. Iar Sfantul Mucenic se mahnea foarte ca nu-l lasara sa patimeasca pana
in sfarsit, pentru ca dorea sa moara in munci pentru Hristosul sau. Dupa aceea
l-au dus oamenii cei credinciosi in casa lui parinteasca din satul Vidania si
se ingrijeau pentru vindecarea ranilor lui.
Trecand doi ani dupa patimirea aceea, s-a mutat Sfantul
Conon catre Dumnezeu. Atunci, adunandu-se toata tara Isauriei, a facut plangere
mare pentru dansul si l-au ingropat impreuna cu fericitii sai parinti si cu
sfanta lui mireasa care si-a pazit fecioria sa fara prihana pana in sfarsit.
Dupa adormirea si ingroparea Sfantului Conon, au voit isaurienii sa prefaca
parinteasca lui casa cea muceniceasca intr-o biserica. Largind casa, au inceput
a-i sapa temelia si au aflat in pamant acele mai sus pomenite treizeci de vase
de lut, intru care Sfantul Conon inchisese pe diavoli.
Deci, nestiind ce este intr-acele vase, si parandu-le ca
este ascuns intr-insele aur si argint, s-au bucurat; si degraba au spart un vas
si indata au iesit dintr-insul diavolii in chip de fum intunecat si foarte
necurat si, intunecand vazduhul, au facut vifor infricosat, incat toti oamenii,
inspaimantandu-se, unii au cazut de frica, iar altii au fugit din locul acela.
Iar diavolii, zburand in vazduh, faceau zgomot mare si unul pe altul se strigau
pe nume. Si se facuse frica mare in satul acela, incat nimeni, dupa apusul
soarelui, nu indraznea a iesi afara din casa sa, de vreme ce multe ingroziri
diavolesti se aratau noaptea si speriau pe oameni si pe dobitoace. Iar aceasta
o ingaduise Dumnezeu pentru pedepsirea oamenilor celor lacomi; caci, socotind
ca este in vasele acelea comoara, au inceput a le sparge.
Dupa aceea, s-au izgonit acele diavolesti naluciri si
ingroziri, cu rugaciunile Sfantului Conon. Iar celelalte vase, in numar de
douazeci si noua, ce tineau intr-insele pe diavoli, au ramas si pana astazi in
pamant ingropate sub temelia bisericii Sfantului Conon. Cu ale carui sfinte
rugaciuni si noi sa petrecem totdeauna nevatamati de diavoli, slavind pe Tatal
si pe Fiul si pe Sfantul Duh, pe Unul in Treime Dumnezeu, in veci. Amin.
Pomenirea Sfantului Mucenic Conon gradinarul
Acest Sfant Conon a fost pe vremea lui Decius imparatul
(249-251), cu neamul din Nazaretul Galileii. De acolo a venit in cetatea
Mandon, a Pamfiliei si la un loc ce se numea Carmila, si-a facut o gradina de
gospodarie in care semanand verdeturi, isi agonisea hrana dintr-aceea. Era bun
cu obiceiul, fara de rautate si nevinovat cu inima, desi era neinvatat la
carte, ci, fiind crestin, vietuia cu placere de Dumnezeu. Si Puplius ighemonul,
instiintandu-se despre el, a trimis ostasi ca sa-l prinda. Iar aceia, spre
batjocura, inchinandu-se lui cu cuvinte frumoase, el a raspuns cu bucurie la
inchinarea lor, prin cuvinte de urare si de dragoste. Ostasii i-au spus:
"Te cheama Puplius, ighemonul". El le-a raspuns: "Ce trebuinta
are de mine, mai vartos ca eu sunt crestin? Sa cheme la sine pe cei de un gand
cu el". Dar a fost legat Sfantul Conon si l-au dus la ighemon, silindu-l
sa aduca jertfa idolilor; atunci a suspinat din adancul inimii, pentru orbirea
si ratacirea necredinciosilor, si, pe ighemon ocarandu-l cu cuvinte, era
neclintit intru marturisirea lui Hristos. Deci i-au batut in picioarele lui
piroane de fier si a fost silit a alerga inaintea caretei ighemonului pana
intr-atat, incat, slabind, a cazut in genunchi si, rugandu-se lui Dumnezeu, in
mainile Lui si-a dat duhul sau.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu